Citat:
Ursprungligen postat av
mines
Ja, det ar sant att det kan vara bra att borja dar.
Detta med att fa en vindriven farkost att fardas mot vinden lat intressant. Kan man lasa mer om detta nagonstans?
Det kan kännas något kontraintuitivt det med kanske med en rörelse mot den ursprungliga kraftens riktning men där tycker jag egentligen fysiken bakom det hela är rätt enkel. Även här finns det en liten film att se:
https://www.youtube.com/watch?v=F7PNSyAfCjk
Det är rätt festligt när de ropar till föraren "Titta rakt fram, din näsa bromsar för mycket!".
Om man tänker på ett vanligt statiskt vindkraftverk först som kanske utvecklar 1 MW samtidigt som det utsätts för 100 000 N horisontell kraft från vinden (c:a 10 ton om någon har mer känsla för ton än N). Denna megawatt är det väl lätt att tänka sig kan driva en motor som via utväxling utvecklar bra mycket mer än 10 ton dragkraft och därmed förmår att driva fordonet med vindkraftverk mot vinden.
Gällande melonen så tror jag jetverkan räcker som förklaring, luft som fyller tomrum och sådant tror jag inte bidrar med någon nämnvärd del av kraften. Hm, ska vi testa detta i vakuum?
Förresten, är det något blindstyre som inte klarar av att läsa en enkel trådstart utan börjar pladdra om skallar kontra meloner och Kennedymordet så kan vi väl ignorera det så länge.