Citat:
Ursprungligen postat av
TheOldGimp
Fick meddelande idag från min A-kassa (Alfakassan) att de inför nästa utbetalning kommer att dra av tidigare ej betalade medlemsavgifter på min arbetslöshetsersättning.
Min fråga - är det tillåtet att göra så?
Varför har de i så fall inte gjort det tidigare då det handlar om 2-3 gamla avgifter?
Dessutom borde jag ha en rimlig chans att motsätta mig kravet rent juridiskt? Låt oss säga att kravet på avgifterna inte stämmer.
Jag tycker spontant det känns tvivelaktigt. Någon som kan det juridiska i detta?
Finns inget att tvivla på.
A-kassan är en fristående myndighet och varje månad du inte betalar a-kassa avgiften så behöver fortfarande a-kassan betala in den till staten. Medlemsavgiften + a-kassan är skattebetalarnas pengar.
A-kassan har rätt att dra medlemsavgiften från din ersättning. Dem har inte det som rutin att det ska kollas varje gång det betalas ersättning om du har obetalda avgiften. Därför skickas det fucking påminnelser! Om du har sammanlagt tre månaders medlemsavgift till a-kassan så åker du ut på bristande betalning. Skulden på 3 månaders medlemsavgift kommer krävas in antingen från a-kassan och efter en tid går den vidare till inkasso och kronofogden.
Prata inte om något juridiskt då du verkar inte ens ha
grundläggande logiken varför det skickas ut påminnelser. Om du har 2 eller 3 obetalda avgifter så har det gått minst 5 inbetalningskort på tre månader till dig. 3 Ordnare och 2 påminnelser. Så prata om juridiska åtgärder när din hjärna inte reagerar på påminnelser.
Som arbetslös och din inkomst är ersättning från a-kassan så borde du använda din fucking hjärna
och prioritera a-kassa avgiften först. För medlemskapet är det som gör att du får ersättning.
Förstår verkligen inte på folk som skiter i och betala a-kassa avgiften trots att man är inskriven på en åtgärd. Hur prioritera ni annat i livet?