2016-10-24, 13:58
Medlem
TheOldGimps avatar
Fick meddelande idag från min A-kassa (Alfakassan) att de inför nästa utbetalning kommer att dra av tidigare ej betalade medlemsavgifter på min arbetslöshetsersättning.
Min fråga - är det tillåtet att göra så?

Varför har de i så fall inte gjort det tidigare då det handlar om 2-3 gamla avgifter?
Dessutom borde jag ha en rimlig chans att motsätta mig kravet rent juridiskt? Låt oss säga att kravet på avgifterna inte stämmer.

Jag tycker spontant det känns tvivelaktigt. Någon som kan det juridiska i detta?
Citera
2016-10-24, 16:53
Medlem
SS-Panzer-Divisions avatar
Det är väl klart som fan att dom har rätt att dra pengar om du inte har pröjsat medlemsavgiften, var glad för att dom inte stänger av dig helt och hållet.
Citera
2016-10-24, 18:06
Medlem
Känns rimligt... Tycker det låter som att du behandlas med silkesvantar i detta fall, varför skulle de inte återkräva oinbetalda avgifter? Skulle du känna dig mer nöjd om de sonika slutade ge dig bidrag?!
Citera
2016-10-24, 18:57
Medlem
sucuks avatar
I samband med att kassorna blev tvingade att betala in till staten (chockhöjningen man gjorde runt -07) så blev kassorna tvungna att sätta åt medlemmarna. Släpar man efter med mer än 2 avgifter kan man bli utesluten och eftersom kassan tvingas betala in till staten så måste kassan skicka fordran vidare till kronofogden om den inte blir betald, allt annat vore tjänstefel.

Med andra ord, betala avgiften!
Citera
2016-10-24, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheOldGimp
Fick meddelande idag från min A-kassa (Alfakassan) att de inför nästa utbetalning kommer att dra av tidigare ej betalade medlemsavgifter på min arbetslöshetsersättning.
Min fråga - är det tillåtet att göra så?

Varför har de i så fall inte gjort det tidigare då det handlar om 2-3 gamla avgifter?
Dessutom borde jag ha en rimlig chans att motsätta mig kravet rent juridiskt? Låt oss säga att kravet på avgifterna inte stämmer.

Jag tycker spontant det känns tvivelaktigt. Någon som kan det juridiska i detta?

Finns inget att tvivla på.

A-kassan är en fristående myndighet och varje månad du inte betalar a-kassa avgiften så behöver fortfarande a-kassan betala in den till staten. Medlemsavgiften + a-kassan är skattebetalarnas pengar.

A-kassan har rätt att dra medlemsavgiften från din ersättning. Dem har inte det som rutin att det ska kollas varje gång det betalas ersättning om du har obetalda avgiften. Därför skickas det fucking påminnelser! Om du har sammanlagt tre månaders medlemsavgift till a-kassan så åker du ut på bristande betalning. Skulden på 3 månaders medlemsavgift kommer krävas in antingen från a-kassan och efter en tid går den vidare till inkasso och kronofogden.

Prata inte om något juridiskt då du verkar inte ens ha
grundläggande logiken varför det skickas ut påminnelser. Om du har 2 eller 3 obetalda avgifter så har det gått minst 5 inbetalningskort på tre månader till dig. 3 Ordnare och 2 påminnelser. Så prata om juridiska åtgärder när din hjärna inte reagerar på påminnelser.

Som arbetslös och din inkomst är ersättning från a-kassan så borde du använda din fucking hjärna
och prioritera a-kassa avgiften först. För medlemskapet är det som gör att du får ersättning.

Förstår verkligen inte på folk som skiter i och betala a-kassa avgiften trots att man är inskriven på en åtgärd. Hur prioritera ni annat i livet?
Senast redigerad av Lingaa 2016-10-24 kl. 19:11.
Citera
2016-10-24, 19:16
Medlem
sucuks avatar
"Bara två saker är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Men när det gäller universum är jag ännu inte absolut säker". - Albert Einstein

Visst är det lustigt hur folk med berått mod kan såga av den gren de sitter på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in