• 1
  • 2
2016-10-24, 01:13
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Kanske inte gäller vid arv, men har du kollat så att du inte åker på att skatta för bostadsförsäljningen i nästa års taxering? Enda sättet att annars skjuta upp det är att stoppa pengarna i ett nytt boende.
Kanske är jag ute och cyklar men skatten borde gå på dödsboet, eller...?
Citera
2016-10-24, 08:14
Medlem
Fenjal888s avatar
Man ska ha en SPRIDNING för att vara så safe som möjligt givetvis. Jag skulle nog lägga 500k-1M i en lägenhet/villa med låg driftkostnad, och låna resten (ty billiga bolån). Sedan kan du lägga 100k i aktier och 50k i fonder för att lära dig lite, så vad som händer. Kör stora, stabila företag. Köpa ny bil för ~100k kanske? Har du inget körkort kan du ta ett sådant för pengarna också.

Sedan har jag nog "unnat" mig grejer för ~50k med. En resa, nya fräscha kläder och lite möbler. Sen har ändå ca en mille kvar, som du kan ha som buffert så länge. Ha det på ett lågräntekonto så länge, tills du kommit underfund med var du vill sätta dem. Tycker du om börsen? Bonka in lite mer pengar där. Har du ett bilintresse? Lägg lite mer pengar där. Hittar du drömlägenheten? Lägg en större peng där.

Eller du kanske rent ut av ska utbilda dig? 300k kan man leva på i 5 år om man vill utbilda sig till civilingenjör eller liknande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in