Citat:
Jag generaliserar inte alls. Definitioner är objektivt riktiga därför att de inte påstår något som kan vara fel. Har vi olika definition av människovärdet så menar vi olika människovärden, vilket kan leda till språkliga förvecklingar, men den ena definitionen har ingen logisk implikation på den andra.Problemet är att du generaliserar och utgår från att alla delar definitionen om människors lika värde. Någon som inte menar att alla människor är lika mycket värda har lika rätt som de som tycker att människor är lika mycket värda. Däremot delar förmodligen inte du och jag den bilden, så från vår utgångspunkt så är åsikten inte "lika rätt" som vår.
Citat:
Definitioner är godtyckliga och det behöver inte vara ett problem i sig. Problemen uppkommer när definitionerna beskriver världen som vi vill att den skall vara, men vi använder dem som att de beskriver den krassa verkligheten.
Som du skriver finns det ett visst godtycke i själva definitionen. Men även vårt förhållningssätt till definitionen skapar ett godtycke. Allt bygger på att vi bildar våra åsikter, etik och moral på det som vi uppfattar som rätt eller rimligt. Det innebär inte automatiskt att vi har mer rätt än någon annan. Man kan hävda att man grundat sina åsikter på ett rimligare eller mer rätt sätt - men som jag skrev till Soxi så utgår åsikten om vad som är rimligare eller mer rätt också från ett ställningstagande. Någonstans måste varje person alltså börja att sätta ned foten och bestämma sig för ett grundförhållningssätt (axiom) till världen för att kunna börja bygga sin moral, etik och sina åsikter utifrån det.
I morse läste jag följande rubrik i en svensk dagstidning: "I fotbollens värld är inte människor lika mycket värda". Tyvärr hittar jag inte artikeln nu och kan inte länka till den. Faktum är att jag inte ens hann läsa brödtexten, men finner ändå rubriken intressant som diskussionsunderlag.
För att rubriken skall vara intressant skall den nog läsas med ansatsen att människor är lika mycket värda, men att det finns något ruttet i fotbollen som gör att man ändå sorterar utövarna. Och alla som ägnat sig åt tävlingsidrott vet att det är just vad det handlar om, att ställa människor mot varandra och rangordna dem uppifrån och ned.
Så vad kan man dra för slutsatser av det? Att fotbollsfunktionärer handlar omoraliskt och därför är sämre människor än om de inte handlat omoraliskt? Fast om de nu är sämre människor, så går det ju att rangordna människor och alla kan inte vara lika mycket värda. Och så kommer vi in på förbjudet vatten och får tänka om.