2005-12-12, 12:45
Medlem
I vår lägenhet har vi i stort sett bara betongväggar, men man vill ju ändå ha saker på väggarna.

Borrar man hål så brukar det se lite fult ut om man möblerar om tavlorna i ett senare skede och de tavelkrokar i plast med fyra nubb vill inte alls samarbeta med väggen.

Någon måste väl ha kommit på en bra idé hur man fäster tavlor i betongväggar utan att göra väggen ful?
Citera
2005-12-12, 12:55
Medlem
Asterixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nosegrip
Någon måste väl ha kommit på en bra idé hur man fäster tavlor i betongväggar utan att göra väggen ful?
Vad jag vet så är det omöjligt. Funkar inte tavelkrokar finns det bara alternativet med borr kvar. Jag har ju visserligen limmat upp saker på mina väggar mha sättlim. Tyvärr får jag måla om efteråt. Limma funkar inte heller på alla väggar eftersom det är ett mindre helvete att få bort. Är väggen tapetserad kommer tapeten förstöras.
Citera
2005-12-12, 12:59
Medlem
Gör som vissa(alla?) museum, om det går, borra i taket precis intill väggen, dra en list eller snyggt rör och häng tavlorna i långa trådar.
Citera
2005-12-12, 13:06
Medlem
Asterixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av internet
Gör som vissa(alla?) museum, om det går, borra i taket precis intill väggen, dra en list eller snyggt rör och häng tavlorna i långa trådar.
Det är ett fruktansvärt fult sätt att lösa det på. Jag skulle hellre vara utan tavlor än att göra så.
Citera
2005-12-12, 13:13
Medlem
V:et

Du kan göra V:et om du har tapet eller väv.

Skär upp tapeten, väven som ett V.

Lyft upp denna flik(v.et). borra sen där.

Sen lyfter man ner V.et och trycker till när man ska flytta....eller vill flytta tavlan.

Men det krävs ju väv eller tapet för detta....
Citera
2005-12-12, 14:10
Medlem
V:et låter mycket intressant. Jag ska prova det på en mindre synlig yta.
Citera
2005-12-12, 14:17
Medlem
Borra ett hål, sätt i en plastplugg (kommer inte ihåg exakt vad de heter, får återkomma) och skruva sedan i tavelkroken/skruvarna.
Det sitter bra och betongen spriker inte.
Citera
2005-12-12, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
Borra ett hål, sätt i en plastplugg (kommer inte ihåg exakt vad de heter, får återkomma) och skruva sedan i tavelkroken/skruvarna.
Det sitter bra och betongen spriker inte.

Det var ju just det jag ville frånkomma, eftersom det ger fula märken i tapet.
Citera
2005-12-13, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nosegrip

Borrar man hål så brukar det se lite fult ut om man möblerar om tavlorna i ett senare skede och de tavelkrokar i plast med fyra nubb vill inte alls samarbeta med väggen.

Är det den här typen du menar?
http://www.clasohlson.se/images/products/S/hi/B/212655_X_2004-06-30_075952.jpg

För min del funkar den alldeles utmärkt på betongväggar. Fördelen med dom krokarna är att när tavlan flyttas kan hålen fyllas igen med lite vanligt mjöl och hålen blir nästan osynliga. I alla fall om tapten är ljus.
Citera
2005-12-13, 09:47
Medlem
Stakbrötes avatar
Jag har ialla år gjort V:et. Som sagt det är det bästa eller listgrejjen.
Citera
2005-12-13, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisN
Är det den här typen du menar?
http://www.clasohlson.se/images/products/S/hi/B/212655_X_2004-06-30_075952.jpg

För min del funkar den alldeles utmärkt på betongväggar. Fördelen med dom krokarna är att när tavlan flyttas kan hålen fyllas igen med lite vanligt mjöl och hålen blir nästan osynliga. I alla fall om tapten är ljus.

Det är precis sådana och vi ville använda dom just pga den anledningen som du beskriver med mjöl. Syns knappt någonting. I vår nya lägenhet så blir dock spikarna böjda direkt. Först funderade vi på om det satt armeringsjärn bakom, men det spelade ingen roll om man flyttade upphängaren 2, 5 eller 10 cm. Spikarna bara böjs. Tyvärr.
Citera
2005-12-15, 08:49
Medlem
BalleKalles avatar
Skaffa stålspik!
Det går att slå in i en betongvägg om man knackar lite försiktigt.
Sitter som berget.
Tar man en polygrip och vickar så får man loss dem relativt enkelt sedan
och det blir bara ett litet hål.

För att få bort små hål brukar jag dutta i lite lim och när det torkat målar jag limmet med en tuschpenna i samma nyanas som tapeten. Busenkelt!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in