2016-10-22, 21:05
Bannlyst
Vad händer om min Malamute, som endast har rovdjursinstinkter mot andra djur, ser mig överfallen och skrikandes?

Kan otränade hundar förstå överfall utifrån hjälplöshet och ljud eller är de helt blinda inför detta?

Just för att de är så vänligt inställda mot främmande människor undrar jag vad som försigår i deras hjärnor i en sådan kritisk situation.
Senast redigerad av Heuristik 2016-10-22 kl. 21:19.
Citera
2016-10-22, 21:27
Bannlyst
Om en hund anfallit mig till graden av hjälplöshet kan jag garantera att en normalt funtad Malamute ingripit. Men förstår hundar mänskligt våld på samma sätt, är min fråga.
Citera
2016-10-22, 21:46
Medlem
Hundar är flockdjur och husse/matte är ledaren.
Kommer någon utifrån som inte tillhör flocken och härjar så är en attack på en av flockmedlemmarna en attack på alla.
En hund kommer attackera o försvara sin matte/husse. En normal hund. Sedan finns det naturligtvis fega hundar som sticker o lämnar ägaren åt sitt öde.
Citera
2016-10-22, 21:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Kommer någon utifrån som inte tillhör flocken och härjar så är en attack på en av flockmedlemmarna en attack på alla.
En hund kommer attackera o försvara sin matte/husse. En normal hund. Sedan finns det naturligtvis fega hundar som sticker o lämnar ägaren åt sitt öde.

Fast det står vad jag läst att polarhundar är odugliga vakthundar (mot människor) och ska definitivt inte tränas till det heller då de är farliga.
Citera
2016-10-22, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Skitsnack, finns filmer på youtube där en hundtränare visar exakt vad som händer med en otränad hund. Den gillar inte situationen men går knappast till attack.
Citera
2016-10-22, 22:34
Medlem
Kokettes avatar
min hund brukar bita mannen i fötterna när jag skriker under sex. försöker få na att hålla sig på mattan men hon flyger upp i sängen så fort det vankas
Citera
2016-10-22, 22:42
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heuristik
Vad händer om min Malamute, som endast har rovdjursinstinkter mot andra djur, ser mig överfallen och skrikandes?

Kan otränade hundar förstå överfall utifrån hjälplöshet och ljud eller är de helt blinda inför detta?

Just för att de är så vänligt inställda mot främmande människor undrar jag vad som försigår i deras hjärnor i en sådan kritisk situation.
Tror du kan finna information om detta med enbart en Youtubevideo.

Mina Flattar däremot skulle försvara mig.
Men din ras vettefan. Den är ju nästan en varg så den skulle nog äta upp dig.
Citera
2016-10-22, 23:00
Bannlyst
Jag har noterat att grannens schäfrar är tokaggressiva mot malamuten som valp men helt neutrala mot mig. Är schäfrar verkligen särskilt bra vakthundar? Till och med polisen hävdar att deras hundar tror att det är en lek när de hugger förövaren. Det är väl ingen vidare vakthund...
Citera
2016-10-23, 00:51
Medlem
cavalls avatar
beror på hunden, inte rasen alla gånger.

vet Schäfrar som bara har kollat på när deras ägare råkat illa ut, och vet små golvmopsar som blivit helt tokiga...
Citera
2016-10-23, 00:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cavall
beror på hunden, inte rasen alla gånger.

vet Schäfrar som bara har kollat på när deras ägare råkat illa ut, och vet små golvmopsar som blivit helt tokiga...

Jo men det är oväsentligt om rasen är oduglig som försvarare fysiskt.
Citera
2016-10-23, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorFlum
Skitsnack, finns filmer på youtube där en hundtränare visar exakt vad som händer med en otränad hund. Den gillar inte situationen men går knappast till attack.

Ja o jag har sett en film där man stoppade sudd i näsan.
Det måste då betyda att alla gör det för det är på Youtube.

Hoppa på en person som äger en schäfer så ska du få se vad som händer.

Naturligtvis när hunden är med....
Citera
2016-10-23, 19:27
Medlem
Hursomhelstings avatar
Det här är något som jag själv har erfarenhet av, har studerat och till viss mån tagit ställning till.

Jag hade en schäfer som helt otränad var en mycket bra vakthund, den schäfern bröt i bland annat ned en man som fått frispel och var inne på min tomt och vevade.
Huskyn vaktade mot hundar katter och vad den nu tyckte själv var bra att hålla pli på, men aldrig mot människor, hade två försäljare in på farstutrappen när jag höll på ute på baksidan då jag reagerade på röster, hunden sitter fint två meter ifrån med ett smil typ har ni godis? Inte ljud ifrån den hunden aldrig när det gällde människa.

Det hade aldrig gått med schäfern för den hade först o främst varit etta på plats o "talat om" oavsett vem o vilken situation. Detta gäller alla mina hundar, de berättar och jag hör om det är en bekant eller främmande plus att de läser av folk o fä när vi är ute.

Jag har läst att de kan vara så med Husky o Malamute att de är egna och hemliga av sig. När jag minns så kom jag nog aldrig helt underfull med Huskyn, inte mycket nytta med den hunden förutom som en kamrat, härlig kompanjon i löpspåret osv.
Senast redigerad av Hursomhelsting 2016-10-23 kl. 19:33.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in