Citat:
Ursprungligen postat av
PelleSaga
Du har ju självinsikt så nu återstår det bara för dig att använda dig av denna kunskap. Du skriver att ditt problem framförallt uppstår då andra skall bedöma dig. Är det viktiga inte att du känner dig nöjd själv med det du gjort? D.v.s. är det inte viktigare med ett inifrån perspektiv (du känner dig nöjd med vad du gjort) istället för ett utifrån perspektiv (du accepterar andra människors bedömning av det du gjort).
Jag har försökt analysera mig själv ett par gånger nu gällande denna fråga och det är trixigt. Jag funkar väldigt olika och det tycks inte finnas något jättetydligt mönster. Tydligt exempel är däremot uppsatsskrivning i skolan. Om det var under premissen "skriv om vad ni vill" så jublade alla i klassen utom jag. Fick bara extrem beslutsångest,skyhöga stresspåslag och bytte ämne 500 gånger in i det sista. Jag tror att min skrik och panik-känsla inför många valmöjligheter dels kan baseras på prestationsångest. För om det jag väljer inte blir alltför väl mottaget så kan det bidra till att jag misstror min förmåga att göra bra val. Sen är det även en trygghet för mig att veta så exakt som möjligt vad som förväntas.