• 2
  • 3
2016-11-20, 23:18
Medlem
PsychoticAliens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PelleSaga
Du tror inte att vi bara är en del av evolutionen?

Jo, vi är helt klart en del av evolutionen och utvecklas i detta nu.

Citat:
Evolutionen är inte beroende av någon specifik individ utan den bryr sig snarare om förändringar i massan.

Jo.. förstår tanken men det är samtidigt alltid på individnivå de första förändringarna sker. En mutation och första förändring sker i en enskild individ och när den förs vidare så är det individen som är nödvändig/ansvarig.

Citat:
Till skillnad från dig tror jag inte olika händelser har någon större påverkan på utvecklingen (evolutionen) i stort. I det lilla, ja.

Det finns mängder med exempel från båda sidorna, när händelser påverkat utvecklingen, och när de inte gjort det.
Hade asteroiden som slog ner för 65 miljoner år sen haft 0.00003 procent annorlunda vinkel från sin utgångspunkt så hade det inte funnits någon människa och Flashback idag där vi diskuterar. Hade Titanic inte stött i den där isklumpen som råkade befinna sig just där och då så skulle nyheterna och historien sett annorlunda ut och därmed tillfället då vi kom till. Och eftersom förändringar sker på individnivå så innebär det att de inte kunnat föras vidare när vissa individer försvinner helt plötsligt.
Det är intressant det där, hur evolutionen fungerar. Skulle vissa förändringar ske ändå pga miljön och de genetiska förutsättningarna oavsett om enskilda individer bara försvann eller var de helt nödvändiga för att just den och den förändringen skulle ske?
Senast redigerad av PsychoticAlien 2016-11-20 kl. 23:41.
Citera
2016-11-21, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoticAlien
Det finns mängder med exempel från båda sidorna, när händelser påverkat utvecklingen, och när de inte gjort det.
Hade asteroiden som slog ner för 65 miljoner år sen haft 0.00003 procent annorlunda vinkel från sin utgångspunkt så hade det inte funnits någon människa och Flashback idag där vi diskuterar. Hade Titanic inte stött i den där isklumpen som råkade befinna sig just där och då så skulle nyheterna och historien sett annorlunda ut och därmed tillfället då vi kom till. Och eftersom förändringar sker på individnivå så innebär det att de inte kunnat föras vidare när vissa individer försvinner helt plötsligt.
Det är intressant det där, hur evolutionen fungerar. Skulle vissa förändringar ske ändå pga miljön och de genetiska förutsättningarna oavsett om enskilda individer bara försvann eller var de helt nödvändiga för att just den och den förändringen skulle ske?
Beträffande asteroiden så har du nog helt rätt i att vi inte skulle sitta här och diskutera på Flashback, men evolutionen tror jag skulle bara tagit en annan väg för att nå samma mål. Jag tror vilket du ger uttryck för i din sista fråga att vissa förändringar i mänskligheten sker obevekligen oberoende av specifika individer, men det är ju så att det är alltid någon som skall ha kredd.

Så här tänker jag: Universum är en jätteorganism. Vi är alla Ett (Oneness). Vad evolution innebär på universums nivå det vet vi inte och kommer förmodligen aldrig veta. Min personliga åsikt vad beträffar meningen med evolutionen för människor är att vi skall bli så lyckliga som möjligt, vilket i vårt nuvarande stadium innebär att älska sina medmänniskor och förhoppningsvis en speciell partner. Detta kommer att ta sig i uttryck i att vi lär oss leva i harmoni med naturen.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in