Citat:
Okej, jo det är bra att sätta sig in i det hela
Nu vill jag argumentera för att om brottet hade pågått i 10-15minuter till så hade den "så kallade oskyldige personen" givetvis satt sig på kvinnan han också. Som du kan se på händelseförloppet så befann sig kvinnan i ett annorlunda läge än start läget när vittnena kom förbi och "räddade henne"
Så, i min bedömning så finns det ingen oskyldig alls utan det hade helt enkelt inte pågått tillräckligt länge
Således kan man fälla alla 3
Nu vill jag argumentera för att om brottet hade pågått i 10-15minuter till så hade den "så kallade oskyldige personen" givetvis satt sig på kvinnan han också. Som du kan se på händelseförloppet så befann sig kvinnan i ett annorlunda läge än start läget när vittnena kom förbi och "räddade henne"
Så, i min bedömning så finns det ingen oskyldig alls utan det hade helt enkelt inte pågått tillräckligt länge
Således kan man fälla alla 3
Det är din bedömning men det är verkligen inte säkert att han hade gjort något alls. Faktum är att det är en ren gissning från din sida.
Skulle det räcka för fällande dom så skulle vi inte ha någon rättssäkerhet alls kvar.
Citat:
Det är inte en tolkning, det är en gissning av vad som kanske skulle kunna ha hänt.
Du borde inse det orimliga i att kunna bli dömd för något man kanske kunde ha gjort om omständigheterna vore annorlunda.
Citat:
Självklart vill jag ha alla 3 fällde i vilket fall som helst. Låt mig nu nämna några av mina lag-ideer:
1. "med troligt uppsåt" = detta skulle vara en sån här situation, där personen inte gjort nånting speciellt men där han inte avbryter situationen och där han med stor sannolikhet kommer att använda situationen för sin fördel (dvs utnyttja tjejen) inom en rimlig framtid om inte vittnen/andra hade avbrytit situationen. Detta skulle vara samma sak som att verkligen ha utfört gärningen
2. "tillräckligt skyldig" detta skulle ersätta "utom rimligt tvivel". Och detta skulle göra så att varje rättsfall först får bestämma hur mycket "tillräckligt" är. Dvs, det skulle inte längre handla om att alla rättsfall måste behandlas på exakt samma sätt
Det var några av de ideerna jag har fått senaste 3 dagarna iaf
1. "med troligt uppsåt" = detta skulle vara en sån här situation, där personen inte gjort nånting speciellt men där han inte avbryter situationen och där han med stor sannolikhet kommer att använda situationen för sin fördel (dvs utnyttja tjejen) inom en rimlig framtid om inte vittnen/andra hade avbrytit situationen. Detta skulle vara samma sak som att verkligen ha utfört gärningen
2. "tillräckligt skyldig" detta skulle ersätta "utom rimligt tvivel". Och detta skulle göra så att varje rättsfall först får bestämma hur mycket "tillräckligt" är. Dvs, det skulle inte längre handla om att alla rättsfall måste behandlas på exakt samma sätt
Det var några av de ideerna jag har fått senaste 3 dagarna iaf
1. Det där blir en godtycklig gissningslek. Hur skall man kunna veta vad en person kanske kommer göra senare.
Ingen rättssäkerhet alls.
Vi har redan förberedelse till brott i lagstiftningen men då krävs så klart konkreta bevis för att man planerat att utföra brottet. Det räcker gott och väl så. Att kunna bli dömd utan bevis för att man kanske skulle göra något senare är en helt absurd tanke.
2. Jomen hejdå rättssäkerhet. Du vill alltså att det skall vara ett lotteri beroende på vilken domstol man hamnar i?
Domstol A dömer nästan aldrig för våldtäkt medan domstol B i princip dömer utan bevis?
Lagen tillåter inte att man dömer någon för vad de kanske kommer göra utan att ha bevis för förberedelse till brott.