2016-10-21, 18:04
Medlem
Per-Engdahls avatar
Är halvfet just nu men har hygglig träningsbakgrund tidigare. Väger lite drygt 100 kg på 190 cm (en del muskler som är kvar sen jag gymmade mycket men även mycket fett).

Sprungit ca 12-15 ggr under 2016 och gjort 5 km på ca 28 minuter. Aldrig sprungit längre än 1 mil.

Är det ens möjligt för mig att lyckas genomföra Göteborgsvarvet (21 km) i maj 2017? Om ja, hur ska jag lägga upp träningen? Kan tänka mig springa utomhus några veckor till men efter det så löpband fram till mars - april kanske.

Eller ska jag bara skita i det?
Citera
2016-10-21, 18:12
Medlem
Tänkte du att du skulle gå i mål på nån särskild tid?

Handlar det bara om att masa sig runt är det klart att du kan träna upp kondis nog för en halvmara på ett halvår. Förutsatt att du får vara hel.
Citera
2016-10-21, 18:33
Medlem
Per-Engdahls avatar
Vad är skamgränsen? 6 min per km? Vill inte komma sist i hela loppet
Citera
2016-10-21, 18:43
Medlem
Finns ingen skamgräns. Men visst, man vill ju inte bli sist. Kollar du resultatlistorna från föregående år konstaterar du dock att det är väldigt liten risk. Så länge du springer hela har du rätt många bakom dig. Även om det går långsamt.
Citera
2016-10-21, 19:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Engdahl
Är halvfet just nu men har hygglig träningsbakgrund tidigare. Väger lite drygt 100 kg på 190 cm (en del muskler som är kvar sen jag gymmade mycket men även mycket fett).

Sprungit ca 12-15 ggr under 2016 och gjort 5 km på ca 28 minuter. Aldrig sprungit längre än 1 mil.

Är det ens möjligt för mig att lyckas genomföra Göteborgsvarvet (21 km) i maj 2017? Om ja, hur ska jag lägga upp träningen? Kan tänka mig springa utomhus några veckor till men efter det så löpband fram till mars - april kanske.

Eller ska jag bara skita i det?

Citat:
Det är absolut möjligt. Kör en deff samtidigt som du fokuserar på att börja komma igång. Fart är inte viktigt för fem öre nu i början. Kör du 6 min tempo på varvet är du absolut inte sist.
Ska du springa på löpband rekommenderar jag att du kör med iaf 1% lutning. Gärna variera lite fram och tillbaka på passen.
När du kommit igång och löpt ett tag rekommenderar jag att du testar ett träningsprogram inriktat för halvmarathon. Exempelvis
http://www.jogg.se/Program/Program.aspx?id=25
Det programmet är dock ett 10v program.
Citera
2016-10-21, 20:05
Medlem
Skulle du kunna tänka dig att banta i några veckor är mycket vunnet. Du kan ju banta varannan vecka eller dylikt. Man behöver inte ta allt på en gång utan kan lägga upp det precis hur man vill. Spring mycket så klarar du det. Många kommer ju runt utan att träna med dina stats.

Det finns ingen som står och hånar folk som springer loppet så känn ingen skam utan en personlig utmaning istället.
Citera
2016-10-22, 10:31
Medlem
Kajahs avatar
Kolla om du kan få tag i aftonbladets stora löpguide som var en bilaga nu i veckan. Gjordes i samarbete med runners world och innehöll träningsprogram för alla löpare. Jag tyckte den var mycket användbar.
Citera
2016-10-23, 20:33
Medlem
dödsknivens avatar
Du har gott om tid på dig att förbereda dig för en halvmara. Satsa på att få upp distansen i första hand och farten i andra. Menar du att du kan springa 10km i dagsläget? Då tycker jag att du ökar distansen på ditt längsta pass i veckan med en km varannan eller var tredje vecka.

Jag gillar backträning, försök få in det då och då iaf, löpband kan inte riktigt förbereda dig för varvet skulle jag säga. Kör seedningsloppet i mars också, det kan få upp peppen ordentligt och i bästa fall hamnar du en betydligt bättre grupp
Citera
2016-10-24, 07:50
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:

Jag har för mig att om man startar sista så har man tre timmar på sig. Så var det för några år sedan i alla fall. Om det är samma nu så har du alltså en snittminimum på 6,5 km/h om du börjar sist (vilket man gör om man ställer upp första gången).
Citera
2016-10-24, 10:22
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Jag har för mig att om man startar sista så har man tre timmar på sig. Så var det för några år sedan i alla fall. Om det är samma nu så har du alltså en snittminimum på 6,5 km/h om du börjar sist (vilket man gör om man ställer upp första gången).

Yes, korrekt, sista startgrupp har starttid kl 16 och målet stänger kl 19. Dessutom måste man klara reptiden vid Frihamnsmotet kl 17.40 (13 km).

Dock är det inte säkert att man placeras i sista grupp även om det är första gången man springer och inte har någon seednings-tid från något annat lopp. I min första start fick jag starta i grupp 10.

Det är helt klart värt att seeda sig även om man inte är "snabb," det kan göra att man får hoppa fram några grupper och dessutom förhoppningsvis springa med folk som håller ungefär samma fart, det blir mycket lättare än om man startar långt bak och måste springa sicksacka förbi långsammare löpare.
Citera
2016-10-24, 16:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Yes, korrekt, sista startgrupp har starttid kl 16 och målet stänger kl 19. Dessutom måste man klara reptiden vid Frihamnsmotet kl 17.40 (13 km).

Dock är det inte säkert att man placeras i sista grupp även om det är första gången man springer och inte har någon seednings-tid från något annat lopp. I min första start fick jag starta i grupp 10.

Det är helt klart värt att seeda sig även om man inte är "snabb," det kan göra att man får hoppa fram några grupper och dessutom förhoppningsvis springa med folk som håller ungefär samma fart, det blir mycket lättare än om man startar långt bak och måste springa sicksacka förbi långsammare löpare.

På just gbg varvet tycker jag dock seedningen sådär. Alla startgrupper efter företagsgrupperna (har för mig att det är startgrupp 7?) blir ganska långsamma och många av dessa är inte särskilt vana vid högerregeln heller, vilket gör att man får sicksacka en hel del.
Men klarar man milen på 40-45 har jag för mig att man tenderar att komma i en ok startgrupp?
Sist jag sprang hade jag inte seedat mig och sprang i en annan persons namn, hamnade i startgrupp 17 har jag för mig. Var inte skoj
Citera
2016-10-24, 16:34
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillarmat
På just gbg varvet tycker jag dock seedningen sådär. Alla startgrupper efter företagsgrupperna (har för mig att det är startgrupp 7?) blir ganska långsamma och många av dessa är inte särskilt vana vid högerregeln heller, vilket gör att man får sicksacka en hel del.
Men klarar man milen på 40-45 har jag för mig att man tenderar att komma i en ok startgrupp?
Sist jag sprang hade jag inte seedat mig och sprang i en annan persons namn, hamnade i startgrupp 17 har jag för mig. Var inte skoj

Gör du milen på 40 lär du hamna i grupp 2-3. Milen på 45 gav mig grupp 5 eller 6 andra året jag sprang, det flöt på rätt bra då. Men som du säger blir det värre ju längre bak man hamnar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in