• 5
  • 6
2016-10-23, 22:11
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diskhanduk
Nämen, vilken stollig tråd.

Kontanter, vem använder ens kontanter längre? Jag tror knappt jag har sett de nya 20, 50- och 100-sedlarna, jag har i varje fall aldrig haft någon i min plånbok (jag har ingen plånbok).

Har ni svarta pengar eller något sådant skäl att dölja era pengar? Annars förstår jag inte alls varför ni använder kontanter med de otroliga nackdelar det innebär, såsom att dina pengar mer eller mindre inte är försäkrade och att du både kan bli bestulen och bli av med pengarna om huset brinner ner osv.

Lagar om penningtvätt är väl inget problem, bara du tänker ut en någorlunda trovärdig historia innan du går till banken. Säg att du fått pengarna i gåva av din gamla moster eller helt enkelt att du föredragit att ha pengar i kontanter tidigare men nu kommit till sans.

Kanske OT, men det innebär alltså att du håvar upp betalkortet för ett par läsk på Coop?
Den hanteringsavgiften för småköp får inte läggas separat på kunden så vem betalar?
Kontanter är normala transaktionsmedel i ett fritt samhälle, även i hjärntvättarsverige (tja, fritt...)
Citera
2016-10-23, 22:16
Medlem
Undra hur många 500 lappar ts har eftersom han redan nu är orolig för att göra sig av med de han har.
Citera
2016-10-23, 22:26
Medlem
Aye du kan shippa över dem till mig xD
Citera
2016-10-23, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Kanske OT, men det innebär alltså att du håvar upp betalkortet för ett par läsk på Coop?
Den hanteringsavgiften för småköp får inte läggas separat på kunden så vem betalar?
Kontanter är normala transaktionsmedel i ett fritt samhälle, även i hjärntvättarsverige (tja, fritt...)
Ja, såklart jag gör! Hur tycker du att det är uppseendeväckande överhuvudtaget?
Det är väl knappast konstigt/märkligt/utstickande att betala mindre belopp med sitt kort. Det stora flertalet människor som finns i min omgivning gör samma sak - jag vet bara några få som regelmässigt går omkring med kontanter. Är det en generationsfråga måhända?

De som har kontanter brukar tycka det är jobbigt och nämner det mest i sammanhang som "jag måste köpa någonting så jag blir av med kontanterna jag fick igår".
Detta tar ni säkert som bevis på att svenskarna är dumma och förtjänar bankkrisen som kommer, men jag tycker inte att det moderna samhället och teknikutvecklingen ska bekämpas. Nåväl, tillräckligt med OT från min sida nu kanske
Citera
2016-10-24, 04:48
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diskhanduk
Ja, såklart jag gör! Hur tycker du att det är uppseendeväckande överhuvudtaget?
Det är väl knappast konstigt/märkligt/utstickande att betala mindre belopp med sitt kort. Det stora flertalet människor som finns i min omgivning gör samma sak - jag vet bara några få som regelmässigt går omkring med kontanter. Är det en generationsfråga måhända?

De som har kontanter brukar tycka det är jobbigt och nämner det mest i sammanhang som "jag måste köpa någonting så jag blir av med kontanterna jag fick igår".
Detta tar ni säkert som bevis på att svenskarna är dumma och förtjänar bankkrisen som kommer, men jag tycker inte att det moderna samhället och teknikutvecklingen ska bekämpas. Nåväl, tillräckligt med OT från min sida nu kanske

Såhär ser jag det; alla är vi bekväma och kort är precis just det, bekvämt.

Jag har aktivt gjort ett val - jag inser att det inte är bra om staten och bankerna fullt ut får makten över folkets medel och bara genom att knäppa med fingrarna kan stänga alla betalningsströmmar.

Alltså ser jag aktivt till att stödja kontanter genom att använda dem för att jag vill att de skall finnas kvar. Visst blir det lite mer bök för mig personligen men det är bök jag är beredd att acceptera för att motverka de mörka krafter som sedan ett antal år håller på att försöka styra över landet til kontantlöshet.

Fundera ett slag på vem som tjänar på den utvecklingen? Just precis - bankerna, Mastercard och VISA genom ständiga avgifter på varenda köp hos handlarna. Vi konsumenter har noll, nada, zip att vinna på det. ÄNDÅ sitter det folk och för bankernas talan och det enda argument de anför för sin sak är just bekvämlighet
Citera
2016-10-25, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Självklart är det kreditkortet jag betalar med, om det så bara är 2kr i parkeringsavgift, får ju 1% rabatt på allt jag köper, har ingen lust att kasta 1% av pengarna på allt jag köper i sjön.
Citera
2016-10-25, 21:35
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Vad jag kan se så blir de gamla pengarna ogiltiga nästa år men det går alltså att sätta in upp till ett år efter?!
http://www.riksbank.se/sv/Sedlar--mynt/Sedlar/Tidplan/

Svar:Ja
http:www.riksbank.se/sv/Sedlar--mynt/Fragor--svar/
Citera
2016-10-25, 22:50
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkhas
Svar:Ja
http:www.riksbank.se/sv/Sedlar--mynt/Fragor--svar/
Det står att Riksbanken tar ut en avgift på 100 kr så insättningsautomat kan väl inte funka?
Citera
2016-10-26, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Det står att Riksbanken tar ut en avgift på 100 kr så insättningsautomat kan väl inte funka?

Nej, inte ett år efteråt i alla fall. Jag antar att det blir samma regler som med sedelbytet nu i somras, tjugo, femtio och tusenlapp slutade gälla som betalningsmedel sista juni, men man kunde sätta in på sitt bankkonto avgiftsfritt fram till sista augusti. Om de två extra månaderna gäller insättningsautomat är jag osäker på, antagligen inte.
Citera
2016-12-26, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Det finns mig veterligen ingen bank som byter ut gamla sedlar mot nya, hur idiotiskt det än kan låta.

Är det sant? För ett par år sedan kan jag minnas att man kunde lämna in gammla sedlar mot nya, tror det va 500 lappen som förnyades?
Citera
2016-12-27, 04:20
Medlem
elbels avatar
Har dom inte växel måste man få mat för dagen gratis läste jag på ett nätforum (flashback)
Citera
2017-02-26, 13:16
Medlem
fp
Senast redigerad av valaam 2017-02-26 kl. 14:15. Anledning: felpost
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto