Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-20, 21:30
  #1
Medlem
Rippless avatar
I våras bestämde jag och min familj att flytta till Spanien i slutet av augusti. Datumet sattes till 30 augusti. I ungefär samma veva gick jag till läkaren för ett fotproblem jag har och jag fick tid för operation i slutet på augusti. Det visade sig infalla exakt samma dag, så jag blev tvungen att avboka operationen dagen innan för jag skulle inte ha någonstans att vistas i några veckor. Nu har jag fortfarande detta besvär och jag vill genomföra den här operationen någon gång, för jag känner att det blir värre.

Men jag kom att tänka på en sak. Kan jag ringa upp mitt landsting i Sverige och be om en ny tid, men till ett svenskt (eller vanligt) sjukhus här i Spanien? Eller hur fungerar det med EU-sjukvård? Svenska sjukhus här är väl privata förmodar jag, så det kanske blir billigare att åka till Sverige och operera och sen åka tillbaka hit i vilket fall, eller vad tror ni?
Citera
2016-10-21, 11:39
  #2
Medlem
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ripples
I våras bestämde jag och min familj att flytta till Spanien i slutet av augusti. Datumet sattes till 30 augusti. I ungefär samma veva gick jag till läkaren för ett fotproblem jag har och jag fick tid för operation i slutet på augusti. Det visade sig infalla exakt samma dag, så jag blev tvungen att avboka operationen dagen innan för jag skulle inte ha någonstans att vistas i några veckor. Nu har jag fortfarande detta besvär och jag vill genomföra den här operationen någon gång, för jag känner att det blir värre.

Men jag kom att tänka på en sak. Kan jag ringa upp mitt landsting i Sverige och be om en ny tid, men till ett svenskt (eller vanligt) sjukhus här i Spanien? Eller hur fungerar det med EU-sjukvård? Svenska sjukhus här är väl privata förmodar jag, så det kanske blir billigare att åka till Sverige och operera och sen åka tillbaka hit i vilket fall, eller vad tror ni?
Tog du inte ut det blåa europeiska sjukvårds kortet från försäkringskassan innan du flyttade till Spanien? För i sådana fall skall det ju gälla i hela eu.
Citera
2016-10-21, 11:53
  #3
Medlem
Rippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Tog du inte ut det blåa europeiska sjukvårds kortet från försäkringskassan innan du flyttade till Spanien? För i sådana fall skall det ju gälla i hela eu.

Jo, jag har ett sådant kort så det var så jag kom att tänka på det hela. Men jag tror dessvärre att det bara gäller för akuta fall, inte inplanerade operationer. Jag tänkte i alla fall kolla upp det på något vis så man vet.
Citera
2016-10-21, 12:17
  #4
Medlem
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ripples
Jo, jag har ett sådant kort så det var så jag kom att tänka på det hela. Men jag tror dessvärre att det bara gäller för akuta fall, inte inplanerade operationer. Jag tänkte i alla fall kolla upp det på något vis så man vet.
Ok ett tips är att du kollar i av någon av grupperna på Facebook finns flera stycken typ svenskar boendes i Spanien, svenskar i Spanien mm.
Citera
2016-11-12, 15:14
  #5
Medlem
Rippless avatar
Jag ringde mitt landsting och bad om en ny tid för det är ett bra läge just nu. Jag fick en tid i slutet på november och min tanke är att åka tillbaka hit till Spanien efter 2-3 veckor för att fira jul och så. Dock kommer jag ha ett stift i tån i 5-6 veckor som behöver tas bort såklart. Att göra det i Sverige är ju inga problem, men jag behöver göra det här. Hur går man tillväga då? Det finns ju statlig sjukvård här. När jag pratade med en sjuksköterska i somras sade hon att det går, men hon som jag pratade med nu verkade tveksam. Vet ni hur det fungerar?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback