• 1
  • 2
2016-10-21, 02:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack12345
Rädd att jag kommer bli kriminell en dag. Vi ser tydligt hur utvecklingen i världen ser ut... Samhällen i västerländska världen blir bara sämre och sämre för varje år som går... Vissa undantag dock men det är svårt att komma in i dessa samhällen som växer.

Dom som inte har någon utbildning i form av gymnasiet/universitet som jag själv kommer bara längre och längre ifrån samhället eftersom jag inte har haft bästa förutsättningarna i livet samt att jag har fuckat upp en del själv också ska erkännas.

Men nu sitter jag här, skit svårt att komma sig ifrån staden, kan knappt utbilda mig eftersom staden har misslyckat utbildningssystem och resurser.

Enda lösningen ser jag det är att börja tjäna pengar på olagliga sätt, som att fiska med burar i havet och liknande. Eller börja svartjobba med att skotta snö/klippa gräs.

Det blir bara värre med åren som går, permanent utanförskap är nästan ett faktum... Vad göra här näst?

Blir nästan deprimerad av livet, jag har en enorm uppförsbacke framför mig... Kanske göra något brottsligt snart så jag åtminstone får någon njutning eller framtidstro?

Såklart var det ditt ansvar att se till vilken pung du som liten spermie valde att simma runt i. I alla fall borde du ha förutsett hur ditt liv skulle arta sig och inte klivit över penis mynning, det är väl det minsta man kan kräva av en person som dig. Du verkar vara en fullständigt omogen människa, helt i avsaknad av konsekvenstänk, som ställer en sådan fråga. I synnerhet här inne.

Skämt å sido, du har gjort rätt analys är duktig på att uttrycka dig och verkar klipsk, det är inga problem för din del att skapa dig ett bra liv.

Men du måste klippa bandet med lärare, socialtjänst, handläggare på arbetförmedligen och andra akademiker som bara har nedtryckandet av dig som ett redskap för att själva känna sig bättre.

Dom får sin lön av oss andra för att hjälpa människor i din situation men i stället för att ingjuta hopp och bistå med resurser gör dom ditt liv till en ännu snårigare tillvaro.

Det är inte värt dom där tusenlapparna för allt besvär, lidande och mössan i handen situationer du tvingas utstå.

Klipp banden. Dra i gång något eget. Nyckeln är att inte se för mycket här och nu eller jämföra dig med andra. Du är ung, sätt målet tio år bort. Skit i om du pantar burkar eller har nävarna i en skurhink just nu eller närmsta månaderna. Bit bara ihop och jobba på. Dra ner på den egna konsumtionen, lev snålt, det behövs inte många månader av slit förens du har en lite bättre situation. Sen är det bara att bygga vidare. Om några år kan du åka förbi dom där bittra socionomerna, handläggarna och övriga akademiker som står där hålögda och väntar på bussen och skratta åt dom.

Låt dom inte vinna. Kör ditt race och glöm inte när det är som jävligast och tuffast i livet det är då tävlingen börjar och du på allvar har möjlighet att visa dig själv och omgivnigen att du är en fighter.

Det är lätt att driva företag. Gör det inte så jävla komplicerat bara, hitta en nisch som bevisligen fungerar, så gör du det bara bättre än alla andra och tänker långsiktigt. Lite gladare, lite snabbare, lite mer nedlagd tid än andra, lite billigare i början, lite trevligare osv efter några år är det till dig kunden vänder sig. Håll dig till basic verksamheter i början, typ städ, flytt, transpoter osv hitta ett första fast kontrakt lev snålt och bygg vidare utifrån det. Sen kan du i nästa steg sikta på det som ger mer pengar/status/mening.

Men du måste bestämma dig. Skita i knark, onödig konsumtion etc. Och framförallt ha långsiktighet i viljan att nå dina mål. Sätt en målbild vad du ska ha åstadkommit tex år 2020 sen grottar du bara ner huvudet och kör. Varje sekund du ägnar åt att inte köra mot målet är spillda resurser.

Lycka till ocg glöm inte att uppdatera tråden.
Citera
2016-10-21, 02:59
Bannlyst
Såg en intervju om jag inte minns fel med GW Persson
Han sa att en kriminell i snitt tjänar är ungefär lika mkt som vad en Konsum kassör tjänar
Citera
2016-10-21, 10:46
Medlem
linnros24s avatar
Man gör vad som krävs för att ha ett bra liv. Du vet.. du har bara en chans. Sitt inte still i en hyreslägenhet arbetslös till du dör.
Citera
2016-10-21, 12:06
Medlem
MathiasVonCremes avatar
Se livet som ett tv-spel där du måste lösa uppdrag för att komma vidare till nästa fas. Uppdrag ett är komvux osv. Sedan typ att du är en karaktär som ingen trodde på, du har oddsen emot dig osv. Alla filmer och spel baseras ju på sådana som dig.
Citera
2016-10-21, 16:41
Medlem
MrMadoffs avatar
fiska med burar i havet och klippa gräs och skotta snö. Din definition av vad en kriminell är är bra udda må jag säga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in