Citat:
Ursprungligen postat av
tobes
Tyvärr så är det nog oftast så att matte är ämne som man endera fattar, eller inte fattar.
En del kan man förstås läsa sig till, som vilket ämne som helst. Men - om man inte har något mattehuvud så kommer det förr eller senare en vägg emot.
Om du nu har problem med komvux-kurser, hur ska du då senare klara någon utbildning med troligen ännu mer invecklad matte?
Spara tid och lidande och rikta in dig på något som du är bra på istället.
Jag misstänker att den inställningen är orsaken till att många ger upp matematik i onödan.
Matte är inget magiskt ämne som man måste vara extra begåvad för att fixa, avancerad matte är en sak men de lägre grundskolekurserna kan de flesta fixa. Försök släppa din rädsla för matte och betrakta det som vilket ämne som helst, de flesta dom kuggar matte gör det pga att de låser sig, inte för att de är för korkade.
Häng inte upp dig på att du måste förstå varenda liten del av det du gör till 100%, jag började förstå matte först på universitetet; fram tills dess lärde jag mig det mest mekaniskt. Tilläggas bör att jag har lätt för matte.
Jag har sett många kuggat matte enbart för att de tror och förväntar sig att de måste ha en djupare förståelse för matte än vad som faktiskt krävs för att klara den och låser sig när de inte når denna förståelse.
Matte är inget intelligenstest och du behöver inte känna dig dum för att du inte kan det redan från start, det är inte många som gör det.
//Tripportreat