Citat:
Ursprungligen postat av
SnakePlisssken
Vad ligger vår självförsörjningsgrad på idag? Enligt vad jag läst så är ungefär hälften av vår mat producerad i Sverige - men sen exporterar ju även vi en hel del som vi skulle kunna behålla inom landet i en krigssituation.
Omkring hälften är också siffran jag har hört, men jag har emellertid tolkat detta som nettoproduktion relativt till konsumtion. Alltså, om Sverige konsumerar 100%, så är vår totala produktion (både det som konsumeras här och exporteras) 50% av detta. En potentiell feltolkning, men det är så jag uppfattat det.
I typisk svensk civilisationssjälvsmords-anda så är det ganska svårt att hitta sådana här siffror, då man istället fokuserar på globala behov. Man betraktar ju ofta sig själv som en delstat i 'EU' dessutom, och förväntar sig att Frankrike och andra kommer att producera denna föda man behöver.
Detta har ju varit medveten EU-policy länge, att döda matproduktionen i mindre länder som Sverige för att flytta det till kontinenten genom att ta våra skattepengar för att ge till bidrag för Franska bönder, förmodligen som utpressningsmedel för att hålla oss kvar inom denna totalitära union under dåliga tider.
Vill du inte vara med i EU? Då sätter vi upp stora tullar tills ni svälter! Lycka till att överleva!