2016-10-19, 10:45
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungyoungboys
Hm, du har en poäng där. Har dock hört att om man får 3 månader fängelse i Sverige har man möjlighet till fotboja(någon får gärna bekräfta detta)? Så tänkte att om jag får det flyttat till Sverige kan jag få fotboja och fortfarande kunna arbeta.

I svensk lagstiftning är fotboja likvärdigt med fängelse.

Det innebär om man döms till fängelse i Sverige så kan man
ansöka om att avtjäna fängelsestraffet genom fotboja.

Finns vissa krav som måste vara uppfyllda.

Fotboja får endast användas de sista 6 månaderna av straffet om straffet är mindre än 6 månaders fängelse så kan hela fängelsestraffet avtjänas genom fotboja.

Du måste ha en sysselsättning t.ex jobb, praktik eller studier.

Du måste ha en bostad där du kan avtjäna straffet pch övriga boende personer i fastigheten måste godkänna att du avtjänar straffet där t.ex din familj.

Du får inte kunna utföra samma brott hemifrån och därmed kunna fortsätta med samma brottslighet.
Citera
2016-10-19, 12:35
Medlem
Novus4212s avatar
Du kan ansöka om överföring till Sverige men först efter du har blivit dömd och det kräver en viss handläggningstid och vid kortare straff så behandlas inte ansökan just pga av det.
Citera
2016-10-19, 12:58
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:

Detta får mig att undra en hel del.
Hur i helvete kan jag få fängelse för detta då jag aldrig tidigare blivit dömd för något?
Rätt skön uppfattning du har, du menar att alla som begår brott ska slippa fängelse om det är första gången? Alla ska ha ett frikort första gången?
Citat:
Om jag nu får fängelse, kommer straffet bli flyttat till Sverige då jag bor här och är svensk medborgare?
Du har möjlighet att ansöka om detta ja.
Citat:
Har dessutom precis fått nytt jobb, kommer jag ha möjlighet att jobba?
Om du uppfyller kravet för fotboja, dvs det har med din strafftid att göra - och givetvis andra faktorer som tex jobbets art och annat.
Citat:
Om straffet skulle bli säg 3 månader i fängelse, har jag inte rätt till fotboja om jag ska sitta av straffet i Sverige?
Du har rätt att sitta i fängelse. Det är den enda rättighet du har. Du kan däremot ansöka om fotboja. Men du har ingen ovillkorlig rätt till det.
Citat:
Detta känns helt jävla overkligt för mig, att behöva sitta i fängelse för ett fyllebråk som jag lyckades gå vinnande ur. Aldrig tidigare hört om någon som dömts till fängelse för misshandel första gången. Böter, villkorligt, fotboja kan jag tänka mig men inte fängelse.
Flertalet fyllebråk resulterat i fängelse, av de skador du beskriver på offret så verkar det ha gått riktigt illa för offret. Det finns mängder med människor som åker in på några månader när de begått misshandel första gången. Du får väl argumentera i rätten för att det var självförsvar och hoppas på det bästa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in