2016-10-19, 03:02
Medlem
Hej,

Jag ska fatta mig kort. För cirka ett halvår sedan skallade jag en person så några tänder gick sönder och han slog även bakhuvudet i asfalten när han föll till backen. Detta hände i Norge och jag vart tagen av polisen samma kväll. Jag fick sova hos polisen över natten och dagen efter fick jag ha förhör. Innan förhöret sa polisen till mig att om jag erkände allt så skulle jag förmodligen slippa rättegång och så vidare. Jag hade ändå tänkt erkänna allt då det kändes rätt tungt att slingra sig undan detta, lika bra att lägga korten på bordet. Så jag erkände allting och fick åka hem igen.

Jag hade för tillfället bott i Norge cirka 1,5 år och nu för ett par månader sen valde jag att flytta hem till Sverige igen. Jag fick sedan brev från polisen att jag ska på rättegång nu till veckan. Min advokat tog kontakt med mig idag och hans gissning var att jag skulle få fängelse i 5 månader med möjlighet till rabatt på någon månad eftersom jag erkänt allt.

Detta får mig att undra en hel del.
Hur i helvete kan jag få fängelse för detta då jag aldrig tidigare blivit dömd för något?

Om jag nu får fängelse, kommer straffet bli flyttat till Sverige då jag bor här och är svensk medborgare?

Har dessutom precis fått nytt jobb, kommer jag ha möjlighet att jobba?

Om straffet skulle bli säg 3 månader i fängelse, har jag inte rätt till fotboja om jag ska sitta av straffet i Sverige?

Detta känns helt jävla overkligt för mig, att behöva sitta i fängelse för ett fyllebråk som jag lyckades gå vinnande ur. Aldrig tidigare hört om någon som dömts till fängelse för misshandel första gången. Böter, villkorligt, fotboja kan jag tänka mig men inte fängelse.
Citera
2016-10-19, 03:20
Medlem
Fy fan vad jag tycker synd om dig. Jag kan tyvärr inte hjälpa dig. Jag blev så "lessen" för din skull, så jag var tvungen att skriva.

Här i Sverige får man upplysning att kontakta advokat, om jag inte missminner mig.

Men jag önskar dig verkligen lycka till &hoppas att det löser sig med jobb och dyl.

Love peace and understanding
Citera
2016-10-19, 03:39
Medlem
SilentVictorys avatar
Varför är du så förvånad över att få fängelse? Personen du skallade kunde lika gärna ha dött när han slog i huvudet.
Det är så det fungerar i länder med ett fungerande rättsväsende.
Fylla är ingen ursäkt för att bete sig illa.

Du begick brottet i Norge, och du ska straffas i Norge. Simple as that.

Är du förvånad över att du blir straffad ö.h.t eller? "Lyckades gå vinnande ur".. Vad fan?
Landa i verkligheten istället och bete dig som folk.

Ja du kan bli av med jobbet, men det sker inte per automatik bara för att du får fängelse.
Citera
2016-10-19, 03:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Varför är du så förvånad över att få fängelse? Personen du skallade kunde lika gärna ha dött när han slog i huvudet.
Det är så det fungerar i länder med ett fungerande rättsväsende.
Fylla är ingen ursäkt för att bete sig illa.

Du begick brottet i Norge, och du ska straffas i Norge. Simple as that.

Är du förvånad över att du blir straffad ö.h.t eller? "Lyckades gå vinnande ur".. Vad fan?
Landa i verkligheten istället och bete dig som folk.

Ja du kan bli av med jobbet, men det sker inte per automatik bara för att du får fängelse.

Jag är inte ett dugg förvånad, vad har du för anledning att vara dryg för?

""Lyckades gå vinnande ur".. Vad fan?
Landa i verkligheten istället och bete dig som folk."

Han började bråket, han tjafsade och puttade bort mig och betedde sig hotfullt. Därav "lyckades gå vinnande ur".

När skyllde jag på fylla? Jag skrev att det var ett fyllebråk. Skriv för fan ingenting om du inte vet ett piss.
Citera
2016-10-19, 03:56
Medlem
Jag försöker bara få lite klarhet över det hela. Söker inte sympati för det jag har gjort direkt. Onödiga kommentarer undanbedes därför. Försvarar heller inte det jag gjort, jag försöker bara få klarhet och komma så bra undan som möjligt.
Citera
2016-10-19, 05:33
Medlem
Är det här verkligen för juridikforumet ?

Vem landade det första slaget? Vem började bråket?
Skallade du honom i självförsvar eller var du drivande i det hela?

Du kanske kan söka asyl i Sverige eller liknande då du riskerar att låsas in av regimen i Norge? Iofs är du inte medborgare där så det kanske inte fungerar.

Du får helt enkelt åka till rättegången och ta eventuellt straff.
Blir det fängelse så är det väl så. Det är ändå relativ kort tid. Du bör dock betänka att du faktiskt skallat någon som har tappat massa tänder o dragit huvudet i gatan. Kanske tiden i fängelse får dig att reflektera över att ditt agerande inte var så kompatibelt med lagen?

Blir du inte överflyttad till Sverige så lär det bli svårt att arbeta här, eller hur?
Har för mig att fängelse inte är ett giltigt skäl för uppsägning. Blir som en tjänstledighet eller liknande.
Rätta mig här om jag har fel.

Din advokat borde ha svar på dina frågor då de är norsk lag som gäller.
Citera
2016-10-19, 05:45
Medlem
Döms du till fängelse kan du ansöka om överföring av straffverkställighet , dvs att du sitter av det utdömda straffet i Sverige istället.
KrV har mer info:
https://www.kriminalvarden.se/om-kriminalvarden/kriminalvardens-uppdrag/internationell-overforing-av-straff/
Citera
2016-10-19, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pagamama
Döms du till fängelse kan du ansöka om överföring av straffverkställighet , dvs att du sitter av det utdömda straffet i Sverige istället.
KrV har mer info:
https://www.kriminalvarden.se/om-kriminalvarden/kriminalvardens-uppdrag/internationell-overforing-av-straff/
Tack så mycket, precis vad jag sökte efter.
Citera
2016-10-19, 07:01
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungyoungboys
Tack så mycket, precis vad jag sökte efter.
Det hade jag umdvikit, känns som stor risk att prickarna hamnar i svenska registret då?
Citera
2016-10-19, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Är det här verkligen för juridikforumet ?

Vem landade det första slaget? Vem började bråket?
Skallade du honom i självförsvar eller var du drivande i det hela?

Du kanske kan söka asyl i Sverige eller liknande då du riskerar att låsas in av regimen i Norge? Iofs är du inte medborgare där så det kanske inte fungerar.

Du får helt enkelt åka till rättegången och ta eventuellt straff.
Blir det fängelse så är det väl så. Det är ändå relativ kort tid. Du bör dock betänka att du faktiskt skallat någon som har tappat massa tänder o dragit huvudet i gatan. Kanske tiden i fängelse får dig att reflektera över att ditt agerande inte var så kompatibelt med lagen?

Blir du inte överflyttad till Sverige så lär det bli svårt att arbeta här, eller hur?
Har för mig att fängelse inte är ett giltigt skäl för uppsägning. Blir som en tjänstledighet eller liknande.
Rätta mig här om jag har fel.

Din advokat borde ha svar på dina frågor då de är norsk lag som gäller.

Jag var helt klart drivande då jag tänder alldeles för lätt och landade första slaget bortsett från puttar i bröst. Har redan erkänt exakt som det var och står för det jag gjort så inga konstigheter där. Bråk har jag hållit mig undan sen dess då detta fått mig att inse att det fort kan gå illa. Både för mig men framförallt för andra inblandade.

Tycker förövrigt inte att det är fel om jag nu får fängelse. Stör mig mer på att det daltas hit och dit i Sverige och folk klarar sig undan allt men nu när jag gör något så ska man få fängelsestraff direkt.

Kanske Norge har ett mycket bättre rättssystem?
Citera
2016-10-19, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Det hade jag umdvikit, känns som stor risk att prickarna hamnar i svenska registret då?
Hm, du har en poäng där. Har dock hört att om man får 3 månader fängelse i Sverige har man möjlighet till fotboja(någon får gärna bekräfta detta)? Så tänkte att om jag får det flyttat till Sverige kan jag få fotboja och fortfarande kunna arbeta.
Citera
2016-10-19, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungyoungboys
Hm, du har en poäng där. Har dock hört att om man får 3 månader fängelse i Sverige har man möjlighet till fotboja(någon får gärna bekräfta detta)? Så tänkte att om jag får det flyttat till Sverige kan jag få fotboja och fortfarande kunna arbeta.

Det är högst 6 månader som är gränsen för att kunna få fotboja.
Om det är möjligt vid ett fängelsestraff utdömt i ett annat land vet jag faktiskt inte.

Jag rekommenderar dig att kontakta kriminalvården och fråga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in