2016-10-18, 20:34
Medlem
Excultums avatar
Jag och tjejen är sugna på att bli norrlänningar och planerar på att besöka Sundsvall strax med syftet att kolla på potentiella bostadsområden. Jag har varit i Sundsvall tidigare men jag har väldigt dålig koll på bra ställen utanför stan.

Tanken är att vi ska flytta till villa och vi har inget emot att bo lite avsides om man bara kan ta bilen 15-20 min in till stan.

Så vad för ställen rekommenderar ni? Söker gärna tips både nära havet och mer in mot inlandet.

(Kanske finn det områden utanför stan som man rentav ska undvika?)

Tack på förhand.
Citera
2016-10-18, 20:42
Medlem
fragens avatar
Jag personligen skulle aldrig flytta till
Timrå/Bergeforsen, Alnö, Njurunda eller Matfors.
Citera
2016-10-18, 20:44
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Excultum
Jag och tjejen är sugna på att bli norrlänningar och planerar på att besöka Sundsvall strax med syftet att kolla på potentiella bostadsområden. Jag har varit i Sundsvall tidigare men jag har väldigt dålig koll på bra ställen utanför stan.

Tanken är att vi ska flytta till villa och vi har inget emot att bo lite avsides om man bara kan ta bilen 15-20 min in till stan.

Så vad för ställen rekommenderar ni? Söker gärna tips både nära havet och mer in mot inlandet.

(Kanske finn det områden utanför stan som man rentav ska undvika?)

Tack på förhand.
Allsta och Klingsta är ju väldigt mysigt. Annars kanske något åt Njurunda-hållet och något gammalt fiskeläge.
Citera
2016-10-18, 20:55
Medlem
Excultums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Allsta och Klingsta är ju väldigt mysigt. Annars kanske något åt Njurunda-hållet och något gammalt fiskeläge.

Såg faktiskt just och kollade in Allsta och Klingsta via Google Earth, och ja det är nog värt att kolla in irl. Ska kolla in Njurunda med.
Citera
2016-10-18, 20:55
Medlem
Excultums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fragen
Jag personligen skulle aldrig flytta till
Timrå/Bergeforsen, Alnö, Njurunda eller Matfors.

Okej, någon motivering till varför?
Citera
2016-10-18, 21:11
Medlem
fragens avatar
Det är nog inget större fel på dom områdena men har nog bara dålig erfarenhet av folket som oftast på dom platserna.
Otroligt mycket pundare i Matfors och Timrå.
Citera
2016-10-18, 21:17
Medlem
Excultums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fragen
Det är nog inget större fel på dom områdena men har nog bara dålig erfarenhet av folket som oftast på dom platserna.
Otroligt mycket pundare i Matfors och Timrå.

Vad rekommenderar du istället då?
Citera
2016-10-18, 21:58
Medlem
fragens avatar
Nedansjö, Kovland, sidsjön, bergsåker indal.
Finns ganska många ställen om man åker E14 mot Matfors och 86an mot indal och Kovland
Ca 20 min från stan och mycket hus för pengarna
Citera
2016-10-18, 22:08
Medlem
bithaxs avatar
Känns som något slags självmord att flytta dit alla vill ifrån.
Citera
2016-10-18, 22:40
Medlem
IceEyess avatar
Kan delge min syn på ett par områden utanför Sundsvall.

Alnö - Fridfullt och trivsamt. Köerna över bron kan vara aningen besvärliga vid för- och eftermiddagar, men uthärdar man det blir man säkerligen nöjd.

Timrå - Enkelt och smidigt att pendla till och från Sundsvall via motorvägen. Tyvärr befolkas orten av en hög andel missbrukare, socialfall, flyktingar och en stinkande fabrik. Sörberge och Fagervik är dock relativt gemytliga områden.

Ljustadalen/Sundsbruk - En del underligt folk på vissa håll, men i överlag ett acceptabelt område med kort avstånd till Birsta dessutom.

Allsta/Klingsta - Kan kännas lite avsides, men är ett trevligt och lugnt tillhåll.

Bredsand - Kan nästintill jämföras med Mordor. Undvik.

Kan ni tänka er att bo precis i utkanten av stan har Skönsmon, Bydalen och Bosvedjan helt okej villaområden.
Citera
2016-10-19, 15:25
Medlem
Excultums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Kan delge min syn på ett par områden utanför Sundsvall.

Alnö - Fridfullt och trivsamt. Köerna över bron kan vara aningen besvärliga vid för- och eftermiddagar, men uthärdar man det blir man säkerligen nöjd.

Timrå - Enkelt och smidigt att pendla till och från Sundsvall via motorvägen. Tyvärr befolkas orten av en hög andel missbrukare, socialfall, flyktingar och en stinkande fabrik. Sörberge och Fagervik är dock relativt gemytliga områden.

Ljustadalen/Sundsbruk - En del underligt folk på vissa håll, men i överlag ett acceptabelt område med kort avstånd till Birsta dessutom.

Allsta/Klingsta - Kan kännas lite avsides, men är ett trevligt och lugnt tillhåll.

Bredsand - Kan nästintill jämföras med Mordor. Undvik.

Kan ni tänka er att bo precis i utkanten av stan har Skönsmon, Bydalen och Bosvedjan helt okej villaområden.

Vi känner att vi antingen kan tänka oss att bo lite avsides typ ute på landet eller i ett fint villaområde i stan. Något mellanting såsom Timrå känns inte som ett alternativ för oss. Det är ändå där man bor som man kommer röra sig mest i bortsett till och från jobbet, och då har vi hellre närheten till naturen än att gå runt i en liten håla nånstans utanför stan.
Citera
2016-10-19, 20:14
Medlem
Softis...s avatar
Jag har vänner som tidigare bodde i Sidensjö, och de trivdes väldigt bra där. Plus i kanten för att ni direkt kommer ut i motionsspår för löpning och längdskidåkning, och så finns det en liten skidbacke i närheten som barnen kommer att gilla när de blir gamla nog. Jag vet inte om sjön är badbar, men är den det så är det ju perfekt att ha den ett stenkast bort under varma sommardagar.

EDIT:
Fann en länk om aktiviteter i området: =)

http://sundsvall.se/uppleva-och-gora/friluftsliv/friluftsanlaggningar/sidsjo-friluftsomrade/
Senast redigerad av Softis... 2016-10-19 kl. 20:16.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in