2016-10-18, 17:26
Medlem
Hej,

Jag blev erlagd att betala tilläggsavgift vid en biljettkontroll på tunnelbanan när jag reste med ett SL-studentmånadskort utan att kunna uppvisa gällande mecenatkort. Jag har en frist på 10 dagar för att skicka in giltigt mecenatkort innan ärendet går till inkasso. Ett giltigt mecenatkort måste ha en SL-logotyp vilket mitt mecenatkort ej har. Tanken har slagit mig att det vore enkelt att montera in SL-loggan på en printscreen av mitt mecenatkort från en printscreen av ett annat mecenatkort och sedan skicka in detta till SL.

Vad säger ni om det hela.. är det värt det? För det första vet jag inte hur eller om de validerar de inskickade mecenatkorten, och för det andra vet jag inte vad det skulle få för följder om de upptäcker att jag monterat dit SL-loggan för egen maskin.
Citera
2016-10-18, 18:32
Medlem
HarryHotters avatar
Du kanske skulle läsa på lite om Urkundsförfalskning.
Citera
2016-10-18, 21:42
Medlem
Jonas1968s avatar
Skulle inte riskera polisanmälan på något sådant om jag vore du utan finns det inga möjligheter att ordna ett Mecenat med SL-logga på lagligt sätt så skulle jag betala kontrollavgiften i stället.
Alternativt skicka in Mecenatkortet som det är. Detta kan ju knappast sluta värre än att dom inte godkänner det och kräver att du skall betala avgiften. Att hålla på med att klistra på en förfalskad logga kan sluta med polisanmälan. Den risken skulle jag inte ta för att slippa en kontrollavgift.
Vad är det som avgör att vissa Mecenatkort har SL-ligga medan andra inte har det.
Citera
2016-10-21, 23:12
Medlem
Hlewagastirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonB968
Vad är det som avgör att vissa Mecenatkort har SL-ligga medan andra inte har det.
Att ens studietakt är på minst 75%. Syftet med rabatten är ju att gynna fattiga studenter och inte folk med jobb. Gränsen 75% kan tyckas hög men kurserna som går snabbare än kvartsfart är ju på halvfart. En person som jobbar halvtid och till hälften får pengar från CSN har betydligt mer pengar än det en heltidsstuderande får från CSN.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in