2018-08-30, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hrwdtj
Vilka kommuner kommer MED ställa upp i? SD har inte gjort ett skit i min kommun så de kommer inte få min röst.
Kan hitta alla kommuner och landsting här: https://www.medborgerligsamling.se/har-staller-med-upp-i-valet/
Citera
2018-08-30, 18:14
Medlem
hrwdtjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andreasnrb-MED
Kan hitta alla kommuner och landsting här: https://www.medborgerligsamling.se/har-staller-med-upp-i-valet/

Tack.
Citera
2018-08-31, 13:16
Moderator
Tinuviels avatar
Csaba Bene Perlenberg som beskriver sig som fristående kolumnist på GT går igenom MED:s lokala program och verkar bli mest upprörd över att stöden till kulturen ska minska:
Citat:
MED skriver: "Med undantag av viss verksamhet som inriktar sig på barn bör denna budgetpost närma sig nollan om vi i Medborgerlig Samling får bestämma. Vi anser inte att kultur tillhör en av regionens kärnverksamheter och ska därför till största delen avvecklas."

Kulturskymning har nog aldrig varit så ärligt formulerad. Här ligger Sverigedemokraterna i lä.

För ett parti vars representanter i övrigt gärna och ofta framför vikten av en gemensam, dominerande svensk kultur att integrera nyanlända i, blir det lätt motsägelsefullt att anföra avfinansiering av uttryck för en gemensam kultur. Vilken kultursektor som ska förlora sina verksamhetsbidrag nämns dock inte specifikt. Film i Väst? Regionteatern? Göteborgs Symfoniorkester? Göteborgsoperan? Svaren uteblir.
Andra förslag finner han rent löjeväckande:
Citat:
Rent konkret vill Medborgerlig Samling att VGR inför ett anställningsstopp för administrativ personal. Däremot blir det löjeväckande när partiet menar att administrationen skulle kunna kapas med hela 50 procent.
https://www.expressen.se/gt/ledare/csaba-perlenberg/nytt-parti-vill-se-vastsvensk-kulturskymning/

Jag kan tycka att ambitionen är bra. Administrationen inom sjukvården exempelvis växer och det är inte alltid för att underlätta för personalen utan det handlar om att leda olika projekt, införa olika processer etc. Det sägs gagna verksamheten men det sker sällan någon utvärdering som visar att så verkligen är fallet.

Vad gäller kulturen så tror jag att det är orealistiskt och inte heller helt önskvärt att helt avveckla stödet - det finns vissa institutioner som är bärare av såväl kulturella som historiska värden, lite förvånad över att ett parti som kallar sig socialkonservativt inte ser något värde i detta.
Citera
2018-08-31, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Vad gäller kulturen så tror jag att det är orealistiskt och inte heller helt önskvärt att helt avveckla stödet - det finns vissa institutioner som är bärare av såväl kulturella som historiska värden, lite förvånad över att ett parti som kallar sig socialkonservativt inte ser något värde i detta.
Medborgerlig Samling är liberalkonservativt. Vi anser att det privata till stor del kan ta hand om kulturen själva utan att få offentliga bidrag och stöd. Vill människor gå på teatern så får de betala fullt pris. I Malmö så subventioneras Stadsteaterbiljetten rätt rejält. Teatern får ca 20 miljoner från Region Skåne om jag minns rätt och 60 miljoner via koncernbidrag, alltså man tar pengar från MKB för att tilldela Stadsteatern. Biljettintäkterna är ca 7 miljoner kr. (Ur minnet så kan vara delvis fel, men det rör sig om belopp i den storleksordningen.)
Citera
2018-09-01, 13:00
Medlem
TheOldGimps avatar
Det är väl bara övervintrade rysskommunister och Putinister som kan tänkas rösta på MED? Med tanke på partiets förkärlek till Sovj..ursäkta.. Ryssland...
Det är ju knappast ont om kopplingar österut - om vi säger så.
Citera
2018-09-01, 14:28
Medlem
Har inte läst mycket i den här tråden men gör det någon gång då och då. För egen del är detta ett totalt ointressant parti. Partiet kommer inte att klara sej över 4% spärren. Långt därifrån. Jag tror att de högst kan få 1% men även detta lär nog vara något för högt.
Citera
2018-09-01, 22:07
Medlem
qxres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-P
Har inte läst mycket i den här tråden men gör det någon gång då och då. För egen del är detta ett totalt ointressant parti. Partiet kommer inte att klara sej över 4% spärren. Långt därifrån. Jag tror att de högst kan få 1% men även detta lär nog vara något för högt.

Det behöver naturligtvis inte vara något negativt att lägga sin röst på MED. Om de lyckas få 2,5% kommer de få statligt partistöd. Dvs. att de kommer få mer möjlighet att kunna etablera sig mer i Sverige. Om du står för vad partiet framför så tycker jag ändå du ska lägga din röst. Det ska jag. Hur ska partiet bli framgångsrikt om alla resonerar så?
Senast redigerad av qxre 2018-09-01 kl. 22:11.
Citera
2018-09-01, 22:09
Medlem
qxres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheOldGimp
Det är väl bara övervintrade rysskommunister och Putinister som kan tänkas rösta på MED? Med tanke på partiets förkärlek till Sovj..ursäkta.. Ryssland...
Det är ju knappast ont om kopplingar österut - om vi säger så.

Nu är jag inte riktigt med vad du påstår. Vilka är dessa kopplingar?
Citera
2018-09-01, 22:14
Medlem
Baertlings avatar
Känns som att MED:s chans försvann när DÖ löstes upp och Kristersson tog över Moderaterna. Innan dess fanns ändå lite momentum, men inte nu längre. Bara titta på den här tråden som har 72 sidor...och jämföra med t ex AfS-tråden som är på 1775 sidor. MED engagerar inte tillräckligt.
Citera
2018-09-03, 08:30
Medlem
Många bra högerval detta året, Medborgerlig samling ser ut att vara ett klassiskt högerparti där intellektet kommer före populistiska utspel och globala agendor. Ett parti jag gladeligen kan engagera mig i.

Ser dock några väldigt tydliga anledningar till varför de inte ökar i popularitet. Hemsidan är svårnavigerad och man får leta länge för att egentligen ta reda på vad de vill och står för. Partiledaren är kunnig och påläst men uppfattas säkert som väldigt udda, och saknar den karisma och självsäkerhet en riktig ledare bör ha, där ligger Afs Kasselstrand ljusår före.

Partiet kan nog uppfattas som gubbigt och träligt om de inte ger kortfattade förklaringar och ligger i fas med instagram/facebook/hemsidan. Kanske därför tältpartyna ser ut som det gör.
Citera
2018-09-03, 08:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sarajevo
Många bra högerval detta året, Medborgerlig samling ser ut att vara ett klassiskt högerparti där intellektet kommer före populistiska utspel och globala agendor. Ett parti jag gladeligen kan engagera mig i.

Ser dock några väldigt tydliga anledningar till varför de inte ökar i popularitet. Hemsidan är svårnavigerad och man får leta länge för att egentligen ta reda på vad de vill och står för. Partiledaren är kunnig och påläst men uppfattas säkert som väldigt udda, och saknar den karisma och självsäkerhet en riktig ledare bör ha, där ligger Afs Kasselstrand ljusår före.

Partiet kan nog uppfattas som gubbigt och träligt om de inte ger kortfattade förklaringar och ligger i fas med instagram/facebook/hemsidan. Kanske därför tältpartyna ser ut som det gör.

Dom har ju Alexander Bards twitter-account. Borde kunna räcka långt. https://twitter.com/Bardissimo/status/1036215706579345409
Citera
2018-09-05, 15:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Alltså, har ni följt denna utbyte?

Nu går idiotiska borgare och anklagar Ilan Sadé för att inte ta sitt ansvar och utesluta Katarina Janouch pga "samröre" med nazister.

Sadé står på sig dock och menar på att Janouch kan vara med i vilken grupp i sociala medier som hon vill, och att föra samtal med och vara i en grupp med i sociala medier är inte samma sak som att dela alla de åsikter individer i gruppen må ha.

Idioterna ger sig dock inte och anklagar alltså Janouch för att vara en självhatande judinna som "fraterniserar" sig med nazister och antisemiter.

https://twitter.com/taddson/status/983037517611094018

Vet idioterna inte ens att Katarina Janouch är judinna?

Varför skulle de göra det? De använder sig ju själva av den mest våldsamma delen av nazirörelsen som vakter vid sina demonstrationer.
Citat:
Medborgerlig Samling (Citizens gathering/MED) is another Nazi splinter party. As with the others they enlist the help of NMR, NY and AFS on rallies.

One of the MED's female electorates is the horrible Katerina Janouch (Katerina Janouchová) originally from Prague, Czeck republic, came to Sweden in 1974. Among other things she is a children's books author, and you can only imagine what ideas she can put into children's heads.

She is truly frightening to observe. She has that insane passion for the Nazi ideology that sends you right back to Germany in the 1930s. It's bone chilling! And nothing else exists for her.

With the help of friends all around the world she collects and spreads far-right lies about Sweden (no go zones etc).

The other five political parties are also Nazi at base, with varying degrees of violent measures and ways to reach their ultimate goals. Mainly how to get rid of foreigners, LGBTQs, anti-racists/ anti-fascists, teachers, librarians, police, politicians and journalists.

The main political threat is still SD. Their members are actively supporting the other seven Nazi parties and other Nazi organizations.
http://thepensivequill.am/2018/09/sweden-next-nazi-stronghold-of-europe.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in