2016-10-17, 19:37
Medlem
sokolshupaks avatar
Hej!

Jag är helt ny när det kommer till odling och växtbelysning men vill odla egen chili, Carolina Reaper.
Vad bör jag använda mig utav för belysning för att få saker och ting att växa? Har läst att chili frön gror bäst vid 25-30°C.

Har du sått chili förut, Reapers kanske? Hur gjorde du?

Tacksam för svar!
Citera
2016-10-18, 13:43
Medlem
Likbents avatar
Googla hur andra har gjort. Köp odlingslampor etc. på hydrogarden.se
Citera
2016-10-18, 19:09
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sokolshupak
Hej!

Jag är helt ny när det kommer till odling och växtbelysning men vill odla egen chili, Carolina Reaper.
Vad bör jag använda mig utav för belysning för att få saker och ting att växa? Har läst att chili frön gror bäst vid 25-30°C.

Har du sått chili förut, Reapers kanske? Hur gjorde du?

Tacksam för svar!

Fröna behöver inte ljus för att gro utan bara fukt och värme. Du kan lägga dem i en plastpåse med en fuktig pappersnäsduk i 3-5 dagar och placera påsen på modemet eller någon annan apparat som är på dygnet runt och håller ungefär 30 grader.
När fröna börjat gro selekterar du ut de starkaste och planterar dem i näringsfattig såjord med grodden nedåt. Så fort du gjort detta behöver de ljus, för annars blir de unga plantorna skadade för livet genom att de blir långa, smala och veka vilket inte går att reparera i efterhand.
För att plantorna sedan ska bli stora bör du plantera om dem i allt större krukor först efter 1 vecka och därefter ca en gång per månad. Jorden ska nu vara näringsrik och satsa på näring som frigörs långsamt. Undvik konstgödsel eftersom det dödar plantorna. Måste du använda konstgödsel så spä dubbelt så mycket som rekommenderat.

Du bör så kring jan-mars för att kunna utnyttja det naturliga ljuset till våren när plantorna börjar bli stora. Sår du tidigt får du använda konstbelysning. Där är jag ingen expert, även om jag för första gången nästa år tänkte prova med en LED-panel.
Citera
2019-09-27, 22:14
Medlem
F.Hansens avatar
He he.

Ja som minst bör man använda en 400 Watts HPS. Antagligen den främsta faktorn för framgångsrik chiliodling.

Sen en nice strain som Carolina Reaper och bra jord, näring och kärlek.
Citera
2019-10-15, 08:21
Medlem
Som de andra beskrivit. Du kan använda någon form av svag värmetillförsel, sätt sedan någon form av växtbelysning så nära växten som möjligt utan att bränna den. Släck på natten, lysrör fungerar bra.
Kan du ha lite högre luftfuktighet är det positivt. Det stora problemet tycker jag ofta är att luften blir så torr (vilket spinn och annat otyg trivs i).
Citera
2019-10-15, 09:06
Medlem
moohs avatar
Jag har odlat Bhut Jolokia i lite över 18 månader nu. Har en stor buske i en 10-liters hink - nu inomhus - men i somras fick den stå ute mycket i solen (togs in under kväll o natt). Från denna har jag tagit frön och har nu tre växande baby-bhuts. Jag har även en helt vanlig paprika, ett par habanero och några dutch (tror jag - jag har det som på Ica helt enkelt kallas Spansk Peppar - har läst att det oftast handlar om Dutch).

Jag har precis införskaffat en styck VÄXTLAMPA NELSON GARDEN, 30 W från Granngården. Den lyser starkt som fan. Jag har ingen tidigare erfarenhet av växtlampor, så jag har ett par frågor både gällande belysning och de växter jag odlar.

1) Är de plantor jag har olika känsliga för ljuset? Skall paprikan stå längre ifrån ljuskällan än habaneron, till exempel? Jag vet att Jolokian vill ha mycket ljus. Gissar att det även gäller Habaneron och Dutch men är inte så säker på paprikan.

2) Vilka avstånd är lämpliga? Jag har läst att "så nära som möjligt" är bra, men det känns bra att få det bekräftat ändå.

3) Är "mer ljus" alltid bättre? Kan ljus från andra ljuskällor "störa ut" ljuset från växtlampan? Jag har växtlampan och en vanlig LED skrivbordslampa på bordet mitt bland växterna. Dessa är på 16 timmar om dygnet. Dagtid när jag är på jobbet har jag dessutom en vanlig lysrörsarmatur i taket.

Bild: https://ibb.co/Hgb2yWd
Citera
2019-10-15, 09:20
Medlem
DaChiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mooh
Jag har odlat Bhut Jolokia i lite över 18 månader nu. Har en stor buske i en 10-liters hink - nu inomhus - men i somras fick den stå ute mycket i solen (togs in under kväll o natt). Från denna har jag tagit frön och har nu tre växande baby-bhuts. Jag har även en helt vanlig paprika, ett par habanero och några dutch (tror jag - jag har det som på Ica helt enkelt kallas Spansk Peppar - har läst att det oftast handlar om Dutch).

Jag har precis införskaffat en styck VÄXTLAMPA NELSON GARDEN, 30 W från Granngården. Den lyser starkt som fan. Jag har ingen tidigare erfarenhet av växtlampor, så jag har ett par frågor både gällande belysning och de växter jag odlar.

1) Är de plantor jag har olika känsliga för ljuset? Skall paprikan stå längre ifrån ljuskällan än habaneron, till exempel? Jag vet att Jolokian vill ha mycket ljus. Gissar att det även gäller Habaneron och Dutch men är inte så säker på paprikan.

2) Vilka avstånd är lämpliga? Jag har läst att "så nära som möjligt" är bra, men det känns bra att få det bekräftat ändå.

3) Är "mer ljus" alltid bättre? Kan ljus från andra ljuskällor "störa ut" ljuset från växtlampan? Jag har växtlampan och en vanlig LED skrivbordslampa på bordet mitt bland växterna. Dessa är på 16 timmar om dygnet. Dagtid när jag är på jobbet har jag dessutom en vanlig lysrörsarmatur i taket.

Bild: https://ibb.co/Hgb2yWd

30 watt? Det är ju ingenting.

Skaffa en hps.
Citera
2019-10-15, 10:00
Medlem
moohs avatar
Som sagt, jag vet inget annat det jag läst (vilket förvisso inte är speciellt mycket) och jag har inte läst något om något som heter hps. Vad jag har läst är 6500 Kelvin och 2000 lumen (denna har visst bara 1200 tror jag, men ändå). Men det är en växtlampa, så jag antar att den är bättre än inget alls.

Eller har jag fel? Vore det bättre att inte ha denna växtlampa, och bara ha den vanliga skrivbordslampan, med vars hjälp den stora bhut:en överlevde förra vintern och nu är en 75 cm hög och 50 cm i diameter där busken är som bredast? I'm just asking.

Jag har allt detta på min arbetsplats så jag kan inte "go all in" med luftfuktare, värmetält etc tyvärr. Så de ursprungliga frågorna kvarstår, och allt är baserat på vad jag har, inte vad jag borde ha.
Citera
2019-10-20, 00:33
Medlem
Den kommer duga utmärkt till en eller par plantor. Avståndet till plantan beror mest på hur varm den blir och hur stor plats den ska belysa, men så nära som möjligt utan att bränna plantan. Antalet timmar beror mer på, lite mindre så kommer plantan överleva men inte börja producera. Därför går det att övervintra med bara en mindre skrivbordslampa också.

Ska man odla året runt inomhus är det förstås en annan sak.
Citera
2020-01-02, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Fröna behöver inte ljus för att gro utan bara fukt och värme. Du kan lägga dem i en plastpåse med en fuktig pappersnäsduk i 3-5 dagar och placera påsen på modemet eller någon annan apparat som är på dygnet runt och håller ungefär 30 grader.
När fröna börjat gro selekterar du ut de starkaste och planterar dem i näringsfattig såjord med grodden nedåt. Så fort du gjort detta behöver de ljus, för annars blir de unga plantorna skadade för livet genom att de blir långa, smala och veka vilket inte går att reparera i efterhand.
För att plantorna sedan ska bli stora bör du plantera om dem i allt större krukor först efter 1 vecka och därefter ca en gång per månad. Jorden ska nu vara näringsrik och satsa på näring som frigörs långsamt. Undvik konstgödsel eftersom det dödar plantorna. Måste du använda konstgödsel så spä dubbelt så mycket som rekommenderat.

Du bör så kring jan-mars för att kunna utnyttja det naturliga ljuset till våren när plantorna börjar bli stora. Sår du tidigt får du använda konstbelysning. Där är jag ingen expert, även om jag för första gången nästa år tänkte prova med en LED-panel.

LED panel är att föredra alla dagar i veckan.
Citera
2020-01-02, 13:20
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bepost123
LED panel är att föredra alla dagar i veckan.

Sedan jag skrev inlägget för 3 år sedan har jag köpt en LED-panel från Mars Hydro. Den fungerar fint och jag ska snart plocka fram den för detta års chiliodling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in