• 3
  • 4
2016-10-17, 23:03
Medlem
PeterNosters avatar
Lite kuriosa:
Medelpad:
Citat:
Medelpads äldsta vapen, från Gustav Vasas liktåg 1560, innehöll en gående svart bäver i fält av silver. Bävern var ett viktigt jaktbyte från landskapet. Man ansåg dock med tiden att bävern lätt kunde förväxlas med Värmlands äldre vapen som visade en järv, och bytte därför redan på 1570-talet till nuvarande vapen med "strömmar"
.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Medelpads_landskapsvapen

Värmland:
Citat:
Värmland representerades i processionen vid Gustav Vasas begravning 1560 av en svart järv i silverfält. Järven förväxlades dock ofta med Medelpads bäver, och på initiativ av Erik XIV ändrades vapenbilden år 1567 till en örn. Från slutet av 1600-talet framställdes örnen svart, och senare blev fältet ofta framställt i guld. Vid fastställandet 1936 återfick örnen sin ursprungliga blå färg och fältet blev silverne.
https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A...landskapsvapen

Det hade väl räckt med att den ena ändrades.
Citera
2016-10-18, 09:51
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Av nyfikenhet letade jag rätt på det gamla brädspelet Svea rike, och där förekommer vissa landskap, däribland Norrbotten.(dock ej Västerbotten).
Till min förvåning hade Norrbotten det vackra vapnet som idag används av Västerbotten.

Har jag missat något, eller har man, helt enkelt, gjort fel ?
Citera
2016-10-18, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Av nyfikenhet letade jag rätt på det gamla brädspelet Svea rike, och där förekommer vissa landskap, däribland Norrbotten.(dock ej Västerbotten).
Till min förvåning hade Norrbotten det vackra vapnet som idag används av Västerbotten.

Har jag missat något, eller har man, helt enkelt, gjort fel ?
Ett mycekt bra spel måste sägas!

Hur som, jag tror det rör sig om ett missförstånd. Fram till 1810 (formellt skapas Norrbottens landskap först 1995) var Norrbotten en del av landskapet Västerbotten och hade således Västerbottens landskapsvapen. Speltillverkarna har mest troligt blandat ihop namnen och skrivit Norrbotten när det borde stå Västerbotten. Under stormaktstiden fanns nämligen bara Västerbotten och inte Norrbotten så väl som landskap som län.
Citera
2016-10-18, 12:26
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faludjah
Ett mycekt bra spel måste sägas!

Hur som, jag tror det rör sig om ett missförstånd. Fram till 1810 (formellt skapas Norrbottens landskap först 1995) var Norrbotten en del av landskapet Västerbotten och hade således Västerbottens landskapsvapen. Speltillverkarna har mest troligt blandat ihop namnen och skrivit Norrbotten när det borde stå Västerbotten. Under stormaktstiden fanns nämligen bara Västerbotten och inte Norrbotten så väl som landskap som län.
Jo, det var ungefär vad jag också läste mig till.
Man verkar, helt enkelt, ha gjort fel.

Nu blev jag sugen på att spela Svea rike igen, det var länge sedan.
Citera
2016-10-20, 17:33
Medlem
Teleslingas avatar
Det verkar vara ett gammalt datorspel va? Eller är det nåt slags brädspel?
Citera
2016-10-20, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
Det verkar vara ett gammalt datorspel va? Eller är det nåt slags brädspel?
Både och faktiskt...
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in