Det är säkert för att minska bränsleförbrukningen. Remdrivna vattenpumpar går ju inte att reglera oberoende av motorvarvtalet och snurrar därför ofta med alldeles för högt varvtal. Pumpen måste ju ge tillräckligt flöde för att kyla en varm motor som nyss har körts hårt även om man ställer bilen på tomgång en varm sommardag. Den effekt som pumpen snor från motorn varierar i stort sett med varvtalet i kubik, alltså en fördubbling av varvtalet kräver åtta gånger högre effekt för att driva pumpen (flödet ökar i stort sett proportionellt med varvtalet och mottrycket i motor och kylare ökar med flödet i kvadrat).
En stor del av drifttiden ger pumpen mycket mer vattenflöde än den skulle behöva men med remdrift kan man inte göra något åt det medan en elektrisk pump kan styras precis efter behovet. Enligt den här sidan
http://daviescraig.com.au/electric-water-pumps kan man spara upp till 10 kW med en elektrisk pump men de talar inte om vad det gäller för motor. Jag tycker det låter så mycket så jag gissar att det gäller en fläckig V8 på 7,2 l när den körs på högsta varvtal. Men någon kW kanske man kan spara vid vanlig körning och nu för tiden vill man ju finslipa varje möjlighet att spara bränsle.
Jag tror inte att det är någon större risk ur driftsäkerhetsperspektiv, elektriska pumpar brukar hålla rätt bra. Cirkulationspumpen hemma i kåken har snurrat konstant under varje uppvärmningssäsong sedan 1982 och håller ännu.