2016-10-16, 12:56
Medlem
qxooxps avatar
Tjena! Varför sitter det elektriska vattenpumpar (cirkulationspumpar) på bilar. De har ju redan en "standard" vattenpump som cirkulerar kylvattnet. Sitter t.ex. på min Golf GTI -05 men det finns ju ingen "restvärm" eller liknade på den. Dum fråga jag kände att jag ville ha svar på bara
Citera
2016-10-16, 14:33
Medlem
P55s avatar
Efterkylning, dvs den går några minuter efter motorn stängts av.
Citera
2016-10-16, 15:05
Medlem
skunkjobbs avatar
Det är säkert för att minska bränsleförbrukningen. Remdrivna vattenpumpar går ju inte att reglera oberoende av motorvarvtalet och snurrar därför ofta med alldeles för högt varvtal. Pumpen måste ju ge tillräckligt flöde för att kyla en varm motor som nyss har körts hårt även om man ställer bilen på tomgång en varm sommardag. Den effekt som pumpen snor från motorn varierar i stort sett med varvtalet i kubik, alltså en fördubbling av varvtalet kräver åtta gånger högre effekt för att driva pumpen (flödet ökar i stort sett proportionellt med varvtalet och mottrycket i motor och kylare ökar med flödet i kvadrat).

En stor del av drifttiden ger pumpen mycket mer vattenflöde än den skulle behöva men med remdrift kan man inte göra något åt det medan en elektrisk pump kan styras precis efter behovet. Enligt den här sidan http://daviescraig.com.au/electric-water-pumps kan man spara upp till 10 kW med en elektrisk pump men de talar inte om vad det gäller för motor. Jag tycker det låter så mycket så jag gissar att det gäller en fläckig V8 på 7,2 l när den körs på högsta varvtal. Men någon kW kanske man kan spara vid vanlig körning och nu för tiden vill man ju finslipa varje möjlighet att spara bränsle.

Jag tror inte att det är någon större risk ur driftsäkerhetsperspektiv, elektriska pumpar brukar hålla rätt bra. Cirkulationspumpen hemma i kåken har snurrat konstant under varje uppvärmningssäsong sedan 1982 och håller ännu.
Citera
2016-10-16, 16:52
Medlem
Dr.Jan.Itors avatar
Dagens kylsystem är betydligt mer övervakade och styrda då man vill kontrollera överskottsvärmen så mkt det går, för att bättra på verkningsgraden.
Citera
2016-10-16, 20:17
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
[...] Den effekt som pumpen snor från motorn varierar i stort sett med varvtalet i kubik, alltså en fördubbling av varvtalet kräver åtta gånger högre effekt för att driva pumpen (flödet ökar i stort sett proportionellt med varvtalet och mottrycket i motor och kylare ökar med flödet i kvadrat).
Äh, det där blev nog lite för mycket. Att flödet ökar proportionellt med pumpens varvtal stämmer för s.k. deplacementpumpar (förträngningspumpar) men det brukar vara centrifugalpumpar som kylvattenpump i bilar och där råder inte så tydligt samband mellan varvtal och flöde. Då kan jag inte säga riktigt hur mycket effekten till pumpen varierar med varvtalet men det ökar i alla fall mer än proportionellt. Pudelns kärna är i alla fall att remdrivna pumpar ofta ger mer flöde än nödvändigt och att en elektrisk pump kan styras bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag tycker det låter så mycket så jag gissar att det gäller en fläckig V8 på 7,2 l när den körs på högsta varvtal. [...]
Va fan då fläckig? Fläskig skulle det stå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in