2016-10-16, 10:21
Medlem
anonymess avatar
Om våglängden är längre än avståndet memman öronen kan vi inte höra skillnaden utan måste vrida på huvudet. Varför är det så? Hör man ett ljud när hela våglängden har gått igenom örat eller bara början av våglängden?
Citera
2016-10-16, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonymes
Om våglängden är längre än avståndet memman öronen kan vi inte höra skillnaden utan måste vrida på huvudet. Varför är det så? Hör man ett ljud när hela våglängden har gått igenom örat eller bara början av våglängden?

"höra skillnaden" - Jag gissar att du menar riktningen.

Hjärnan urskiljer fasskillnaden i respektive frekvens för att peka ut riktningen, genom att mäta skillnaden i ljudtrycket i öronen. Vid långa våglängder så blir tryckskillnaden för liten.

Har du nån internetkälla till påståendet, eller var har du hör det?
Citera
2016-10-16, 11:31
Medlem
anonymess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
"höra skillnaden" - Jag gissar att du menar riktningen.

Hjärnan urskiljer fasskillnaden i respektive frekvens för att peka ut riktningen, genom att mäta skillnaden i ljudtrycket i öronen. Vid långa våglängder så blir tryckskillnaden för liten.

Har du nån internetkälla till påståendet, eller var har du hör det?

Jag skrev av min fyfsik bok (Impuls Fysik 2)
Citera
2016-10-16, 19:59
Medlem
Poechalis avatar
Den som skrivit fysikboken har inte riktigt koll eller åtminstone uttrycker sig lite otydligt. Kanske för att eleverna ändå skiter i vad det står.

Hjärnan känner riktningen genom skillnader i ljudtryck OCH fasskilnader. Det gör att man kan bedöma riktning ganska exakt för frekvenser åtminstone några hundra Hz och uppåt. Höga frekvenser studsar också i rummet på ett sätt som örat och hjärnan kan få hjälp att beräkna riktningen ur. Med låga frekvenser blir ljudtrycksskillnaden mindre eftersom ljudet till viss del leds genom huvudet också, och det blir svårare för hjärnan att avgöra fasskillnaden i en lång våg eftersom fasskillnaden blir mindre mellan öronen.

Fysikboken verkar blanda ihop fas och ljudtryck.
Elda upp boken.
Senast redigerad av Poechali 2016-10-16 kl. 20:09.
Citera
2016-10-17, 00:15
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonymes

Dvs för våglängder på mer än ett par dm, eller för frekvenser under ca 1 kHz. Vilket är en ganska ljus ton jmf m t ex mänskligt tal... Här är en sajt om man vill testa lite själv. Gör det i så fall gärna med hjälp av någon annan: en flyttar ljudkällan och en har ögonbindel och ska försöka peka ut källan.

http://onlinetonegenerator.com/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in