2017-05-19, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quezen
http://www.dailymail.co.uk/news/article-3786693/Migrants-claiming-asylum-Germany-taking-HOLIDAYS-countries-fleeing-paid-benefits-cash-report-finds.h tml

herregud, säg inte att detta är sant- börjar fan bli komiskt.

Migrants claiming asylum in Germany have been taking HOLIDAYS in the countries they are 'fleeing' - paid for with benefits cash, report finds
Investigation reveals registered asylum seekers have headed back to war-torn countries including Syria, Afghanistan and Iraq
Refugees can leave the country for 21 days a year, but are not obliged to say where they are going
German MP Armin Schuster said the situation 'leaves one speechless'
Det är klart att det är sant. Trodde du att dessa svartingar var här för att de flyr undan förföljelse? De är ekonomiska immigranter, socialfall, parasiter, avfall.
Citera
2017-05-19, 18:15
Medlem
Jäkligt mysko. När min sambo (som kom från Syrien) kom till Sverige och ansökte om asyl så fick han lämna in sitt syriska pass hos Migrationsverket. Under tiden han var asylsökande hade han alltså inget pass öht. (= ej möjligt att lämna landet. I pappen står att om han vill dra tillbaka sin asylansökan kunde han få tillbaka sitt gamla pass. Vilket han dock inte har nåt intresse av).

När han sedan fick beslut om asyl kunde han ansöka om en svenskt "resehandling, enligt f.n. konvention bla bla.. (ser ut som ett pass och är juridiskt sett något liknande) .

I denna resehandling står att han har:
1uppehållstillstånd i Sverige,
2 flyktingstatus enligt paragraf ... FN.
3 att resehandlingen INTE är giltig för återresa till landet han flytt från.

De som reser "hem" måste på något sätt ta sig runt detta alltså. Möjligen om de varit här så länge att de hunnit bli svenska medborgare och fått ett vanligt svenskt pass utan inskränkningar. Då kan det funka legalt. Annars är det ju iaf inte på lagligt sätt.
Men på mer än 5 år som det tar för medborgarskap kan ju säkerhetsläget i hemlandet ha förändrats också.

Att man längtar hem är ju förståeligt , det skulle vi nog alla göra, så att man gärna åker på semester dit OM säkerhetsläget förändras till detbättre och kanske återser släkt etc är ju inte konstigt. Däremot håller jag med om att det är jävligt upprörande om resorna görs för soc- pengar eller andra bidrag! Då ska man tjäna ihop till resan själv.
Citera
2017-05-19, 18:18
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siasoss
De som reser "hem" måste på något sätt ta sig runt detta alltså.

Man kan ju behålla sitt giltiga hemlandspass och enbart lämna in sitt gamla för att visa vem man är.

Så det är inte så svårt.
Citera
2017-05-19, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Man kan ju behålla sitt giltiga hemlandspass och enbart lämna in sitt gamla för att visa vem man är.

Så det är inte så svårt.

Ja på något (olagligt) sätt måste man ju haft två pass iaf. Detta är inget svenska staten säger "ok" till utan helt illegalt. Det var min poäng.
Citera
2017-05-19, 20:35
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Detta är inget svenska staten säger "ok" till utan helt illegalt. Det var min poäng.

Illegalt tror jag knappast det är tyvärr. Det är ingen som blivit straffad för att undanhållit pass.

Lite svårt att föra i bevis bortom allt rimligt tvivel i dagens megarättstat. Så då är det enklare att fria. Som med allt annat.
Citera
2017-05-19, 22:08
Avslutad
De har flera pass, det vill säga flera identiteter.

Merit Wager varnade i en artikel på Dagens Samhälle om hur lätt det är att komma över falska pass och hur enkelt Sverige accepterar dem. Sverige var tvåa på någon mindre smickrande lista.

Personligen skulle jag tippa på att majoriteten som har kommit de senaste tio-femton åren har flera identiteter.
Citera
2017-05-19, 23:31
Medlem
Citat:
Jäkligt mysko. När min sambo (som kom från Syrien) kom till Sverige och ansökte om asyl så fick han lämna in sitt syriska pass hos Migrationsverket. Under tiden han var asylsökande hade han alltså inget pass öht. (= ej möjligt att lämna landet.

Men hur svårt kan det vara? "Jag är papperslös, och kan inte lämna in några handlingar".
Här ska myndigheterna tydligen absolut tro på vad asylanten säger. Lite senare kan man förstås
plocka upp passet man faktiskt har ur bakfickan och åka som man vill.
Citera
2017-05-19, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrHugo
Men hur svårt kan det vara? "Jag är papperslös, och kan inte lämna in några handlingar".
Här ska myndigheterna tydligen absolut tro på vad asylanten säger. Lite senare kan man förstås
plocka upp passet man faktiskt har ur bakfickan och åka som man vill.

fast längre svårare process med att få asyl om man inte har ett pass som på ett enkelt sätt stöder ens identitet/ursprung samt att regelverket också lägger på några år innan man kan bli svensk medborgare om man inte hade något pass. För somliga kanske det är värt det för att kunna åka hem, men kanske inte för många andra..
Citera
2017-08-20, 22:51
Avslutad
https://putilov.org/2017/04/27/flyktingar-aker-hem-pa-semester-for-skattepengar-migrationsverket-reagerar-inte/

Citat:
”Flyktingar” åker hem på semester för skattepengar – Migrationsverket reagerar inte

Citat:
Skattefinansierade hemresor av så kallade flyktingar är ytterligare ett bevis på hur dysfunktionellt och missriktat det svenska asylsystemet har blivit. Det är visserligen bisarrt när berörda myndigheter och tjänstemän vet allt detta men väljer att fortsätta blunda och låtsas som att asyl är till för dem som flyr krig, död och tortyr och att svenska asylregler ”räddar liv”. Ingenting kan vara mer fel.
Citera
2017-08-20, 22:58
Medlem
Sperssons avatar
.
Den dagen en flykting åker på semester till hemlandet så borde flyktingstatusen upphöra omedelbart.
Och därmed ska uppehållstillståndet återkallas.
Citera
2017-08-20, 23:07
Medlem
Det är ju inte krig överallt i deras hemländer, en del provinser är säkra områden.
Citera
2017-08-20, 23:09
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Det är ju inte krig överallt i deras hemländer, en del provinser är säkra områden.

Just därför kan flyktingar börja återvända hem till dessa områden.
Så kan vi hjälpa fler i framtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in