Citat:
Ursprungligen postat av
Pungsving
Raketer råkar flyga runt inne i hus och byggnader? Du pratar nog om småfåglar. Och ja, de bör förbjudas. De kastar bort pengar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Pungsving
"Vi har ett land som har på allvar diskuterat en "Civilkurages-lag"."
Och om man ingriper och brottar ner ficktjuven så åker man själv dit för misshandel eller liknande. Ficktjuven går fri för det var synd om honom och han kunde inte hejda sig. Vilken mardröm. Du måste ingripa så att staten får en laglig anledning att slänga dig och andra vita i fängelse medan invandrarna som begår brotten går fria.
Jomen visst kan raketer flygga in i hus och byggnade. För många år sedan flög en raket i en kyrka. Att det förekommit att det har flygit in i andra hus vet jag ingenting om. Men det har det säkert gjort.
Sen kan det absolut vara så att människor kan skjuta raketer med flit in i hus och så. Och absolut, det är bortkastade pengar, rejält bortkastade pengar. Man känner ju dessutom bara en orolighet. Det kan ske en olycka närsom helst om de där explosionerna.
Det där med civilkurage lagen har jag aldrig hört talas om. Jag har hört tvärtemot, att man faktiskt får stoppa tjuven genom att brotta ner honom eller henne, tills polisen kommer till platsen och gripen personen.
Så länge man inte använt onödigt med våld på personen. Precis som polisen, så skall man absolut inte använda onödigt våld.
Men nödvändigt, som att brotta ner polisen och höla fast tills polisen kommit till platsen, kan man mycket väl göra.
Ett plus är ju att man kan ta den stulna saken ifrån personen och ge till målsägande, om den mönniska skulle finnas precis i närheten.
Det låter mer logiskt, än att vi skulle ha det där lagen om civilkurage, aldrig hört talas om att vi har den lagen.