2016-10-12, 02:58
Medlem
pepsi haxs avatar
Läst mycket olika på nätet.
Den enda jag vet att jag fått är när jag gick i tredje klass~
Och ev när man var nyfödd.

Läst att man ska ta en när man är typ 15 också men de har jag inte fått.

Och spelar de någon roll om jag har blivit biten och riven av olika djur så blodet forsar och skurit upp mig på rostiga bilar och annat skit?
Vet inte om de gör att man ska ta någon dos?

Närmar mig 30.
Citera
2016-10-12, 03:10
Medlem
Citat:

För grundimmunisering till vuxna rekommenderas, Tetanusvaccine SSI, (nationell licens finns, beställs från Crucell/SBL vaccin via deras kundservice tel 08-7351250) och som booster diTeBooster eller Boostrix. Personer som endast fått en enstaka vaccindos har sannolikt skydd mot svår sjukdom. Om en skadad tidigare fått tre injektioner och om mer än 10 år förflutit rekommenderas booster. Om en skadad tidigare fått fyra injektioner stelkrampsvaccin eller fler rekommenderas boosterdos endast om mer än 20 år förflutit sedan senaste vaccinationen.
Slut citat.

http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=1825
Citera
2016-10-12, 03:40
Medlem
onnyts avatar
Jag han med sju stelkrampsvaccinationer upp till 35-års ålder. Frågade en läkare något år därefter om jag behövde vacciners igen. Han tyckte inte att jag behövde ta någon ny spruta igen någonsin. Är 55 nu.
Citera
2016-10-12, 03:49
Medlem
pepsi haxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onnyt
Jag han med sju stelkrampsvaccinationer upp till 35-års ålder. Frågade en läkare något år därefter om jag behövde vacciners igen. Han tyckte inte att jag behövde ta någon ny spruta igen någonsin. Är 55 nu.

Vad var anledningen till att ta så många?
Citera
2016-10-12, 09:16
Medlem
onnyts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pepsi hax
Vad var anledningen till att ta så många?

Mycket olyckor genom åren. Biten av galen katt, skurit mig illa med diverse verktyg då jag ett tag jobbade som trädgårdsarbetare. Givetvis var det onödigt att vaccinera sig varje gång men det hade jag ingen aning om då. Stelkramp är ju inte något man vill dra på sig då dödligheten är hög. Fast det är kanske dags igen nu efter 20 år sedan sista sprutan.
Citera
2016-10-13, 02:10
Medlem
Stelkramp är mycket ovanligt i Sverige. Från Wikipedia:

Stelkramp blev inte anmälningspliktigt förrän 1969 i Sverige. Genom att spåra fall där serum beställts från Statens bakteriologiska laboratorium har man ändå kunnat uppskatta hur många fall som ägt rum. Innan vaccinationsprogrammet inleddes, 1920 - 1950, beräknas det ha förekommit 50 - 100 fall av stelkramp per år. Antalet sjönk då vaccination infördes och mellan 1951 och 1970 upptäcktes och analyserades totalt 364 fall, det vill säga i genomsnitt mindre än 20 per år. Under 70-talet skedde totalt 40 fall. Idag sker i genomsnitt mindre än ett fall per år.[2]

https://sv.wikipedia.org/wiki/Stelkramp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in