2016-10-11, 23:36
Medlem
Heinekishs avatar
Har hört att man kan skapa ett Avanza konto hos Swedbank, fungerar detta?
Orkar inte vänta 3 dagar på att få hem ett avtal från Avanza i brevlådan.

Är ny till börsmarknaden, har fonder på cirka 5500 som jag är redo att investera. Funderar på att lägga ungefär 3000 i aktier under en lång tid . De resterande 2500 tror jag jag ska lägga i en Avanza Zero fond.

Med dessa 5000, hur väl plus tror ni att jag kan gå som max under en kort period, även lång period?
Hur lång tid tar det för att dessa 2500 ska växa upp sig till en större summa?
Citera
2016-10-12, 01:23
Medlem
Låter på dig lite som att det bara skulle vara att plantera lite småträd som alla växer till stora tallar på 2 månader. Så är inte fallet.

Nu vet jag inte vad det är för avtal som Swedbank har som erbjuder Avanza-konto, för du fattar väl att det är en konkurrerande verksamhet? Det enda sättet för dig själv att ha full kontroll är att registrera ett konto på Avanza - tar 2 minuter. Du kan i varje fall räkna med att Swedbank tar ut en avgift som mellanhand, utöver Avanzas courtage.

Vad är "lång tid" för dig? Är din tidshorisont 5 år? 10 år? 20 år? Hur mycket det kan växa beror helt på hur stor risk du är villig att ta. Då kan du säkert dubbla din investering på ett halvår, men du kan likväl förlora 90% av ditt kapital under samma period.

Sen är det världsekonomiska läget ganska riskabelt just nu, mycket pga ekonomiska problem bland banker, USA:s skulder, lånebubblor, Brexit, Ryssland och andra geografiska spänningar samt ett Asien som inte motsvarat förväntningarna inom ekonomisektorn. Det kan med andra ord gå åt helsike när som helst egentligen med börserna.

Mitt råd till dig är att stoppa minst 80% av ditt kapital på någon stabil räntefond, eller eventuellt någon bred BÖRSHANDLAD indexfond (dvs inte skit som Swedbank erbjuder), som du tror på inför framtiden. Sen kan du ha de återstående 20% och använda dessa för att bekanta dig närmare med börshandeln.

Enstaka aktier kan ha stora svängningar, men det är nog inte day-trading du ska syssla med förstår jag. Bättre att ligga lång i aktier - de flesta återhämtar sig över tid. Och passa på att handla mer när kursen gått ner, förutsatt att du tror på aktien.

Med allt det sagt, så ska du vara nöjd om du får över 6% avkastning på ditt kapital per år om du investerar tryggt och inte tar överdrivna chansposter.
Senast redigerad av DJ-Emerald 2016-10-12 kl. 01:30.
Citera
2016-10-12, 09:02
Medlem
Ja, om 10 år så kanske du har hela 15 000. Wow.
Citera
2016-10-12, 09:10
Medlem
Heinekishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Låter på dig lite som att det bara skulle vara att plantera lite småträd som alla växer till stora tallar på 2 månader. Så är inte fallet.

Nu vet jag inte vad det är för avtal som Swedbank har som erbjuder Avanza-konto, för du fattar väl att det är en konkurrerande verksamhet? Det enda sättet för dig själv att ha full kontroll är att registrera ett konto på Avanza - tar 2 minuter. Du kan i varje fall räkna med att Swedbank tar ut en avgift som mellanhand, utöver Avanzas courtage.

Vad är "lång tid" för dig? Är din tidshorisont 5 år? 10 år? 20 år? Hur mycket det kan växa beror helt på hur stor risk du är villig att ta. Då kan du säkert dubbla din investering på ett halvår, men du kan likväl förlora 90% av ditt kapital under samma period.

Sen är det världsekonomiska läget ganska riskabelt just nu, mycket pga ekonomiska problem bland banker, USA:s skulder, lånebubblor, Brexit, Ryssland och andra geografiska spänningar samt ett Asien som inte motsvarat förväntningarna inom ekonomisektorn. Det kan med andra ord gå åt helsike när som helst egentligen med börserna.

Mitt råd till dig är att stoppa minst 80% av ditt kapital på någon stabil räntefond, eller eventuellt någon bred BÖRSHANDLAD indexfond (dvs inte skit som Swedbank erbjuder), som du tror på inför framtiden. Sen kan du ha de återstående 20% och använda dessa för att bekanta dig närmare med börshandeln.

Enstaka aktier kan ha stora svängningar, men det är nog inte day-trading du ska syssla med förstår jag. Bättre att ligga lång i aktier - de flesta återhämtar sig över tid. Och passa på att handla mer när kursen gått ner, förutsatt att du tror på aktien.

Med allt det sagt, så ska du vara nöjd om du får över 6% avkastning på ditt kapital per år om du investerar tryggt och inte tar överdrivna chansposter.

Hur tar det 2 minuter att registrera, Med mobilt bank id då? Är du fortfarande inte tvungen att skriva på ett avtal?
Citera
2016-10-12, 09:24
Medlem
Du kan regga konto på några minuter med bankID/mobilt bankID och behöver inte fylla i något fysiskt avtal. Åtminstone var det så när jag öppnade konto på Avanza till mina föräldrar i somras.

Självklart kan du inte öppna ett konto på Avanza hos Swedbank. På samma sätt som att du inte kan handla på ICA hos Coop eller teckna Comviq-abbonemang hos Telia.

Citat:
Ursprungligen postat av Loyis
Med dessa 5000, hur väl plus tror ni att jag kan gå som max under en kort period, även lång period?

Det beror självklart på vad du menar med kort respektive lång period. Är 1 år en lång period? 10 år? 30 år? Du kan räkna med omkring 8% real avkastning över tid. Det betyder inte att den kommer ge 8% avkastning per år, jämnt fördelat, utan att den har gjort det i snitt.

Citat:
Ursprungligen postat av Loyis
Här blir frågan återigen vad du menar med större summa. Om du får 8% avkastning per år så tar det 9 år att dubbla pengarna. Då har du alltså 5000 kr. 9 år senare är det 10 000. Ytterligare 9 år senare är det 20 000. Om 27 år är det alltså 20 000 kr. 2500 kr kommer inte göra dig ekonomiskt oberoende men adderar du en tusenlapp i månadssparande så får du en okej summa.
Citera
2016-10-12, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heinekish
Har hört att man kan skapa ett Avanza konto hos Swedbank, fungerar detta?
Orkar inte vänta 3 dagar på att få hem ett avtal från Avanza i brevlådan.

Är ny till börsmarknaden, har fonder på cirka 5500 som jag är redo att investera. Funderar på att lägga ungefär 3000 i aktier under en lång tid . De resterande 2500 tror jag jag ska lägga i en Avanza Zero fond.

Ska du skaffa ett konto på Avanza så gör det via deras sida och ingenting annat.
Swedbank har ingenting med Avanza att göra.

Du bör vara medveten om att aktier och fonder kan sjunka i värde.
Dina ynkliga 5500 kr kanske bara är värda 240 kr om 6 månader om allt går åt skogen.

Ska du investera i aktier så bör du lägga lite mer pengar och vara aktiv.
Ska du tjäna något så pratar vi minst 200 000 kr, annars äts alla vinster upp av courtaget.

Eller hade du tänkt dig en vinst om 200 kr per år?
Citera
2016-10-12, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heinekish
Hur tar det 2 minuter att registrera, Med mobilt bank id då?

Svar ja!
Citera
2016-10-12, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Ska du tjäna något så pratar vi minst 200 000 kr, annars äts alla vinster upp av courtaget.
Avanza (50 000), Nordnet (80 000) och DeGiro (1 miljon) har courtagefri handel i Sverige. Har man över dessa summor är minimicourtaget ändå så pass litet att det inte äter upp några vinster.
Citera
2016-10-13, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Avanza (50 000), Nordnet (80 000) och DeGiro (1 miljon) har courtagefri handel i Sverige. Har man över dessa summor är minimicourtaget ändå så pass litet att det inte äter upp några vinster.

Det gäller bara Stockholmsbörsen. Vill du handla på andra börser eller marknadsplatser i och utanför Sverige så får du betala.

Gör du mer än 500 affärer på ett år så får du även då betala.

Har man så lite som 5500 kr och ska köpa o sälja så kommer vinsten ätas upp av courtaget.
Citera
2016-10-13, 08:41
Medlem
Citat:
Gör du mer än 500 affärer på ett år så får du även då betala.

Han skrev att han skulle köpa aktier på lång sikt. Jag tror knappast han skulle göra mer än 500 affärer per år.

Citat:
Har man så lite som 5500 kr och ska köpa o sälja så kommer vinsten ätas upp av courtaget.
Det blir inte mer sant bara för att du upprepar dig. Handlar han exempelvis amerikanska aktier betalar han 0,25% (minimicourtage 1 dollar) samt en växlingsspread på 0,25%. Du menar alltså att 1% transaktionskostnad (0,25x2 + 0,25x2) kommer äta upp vinsten på hans långsiktiga placeringar? Hans mål är att köpa och hålla, inte sitta och trejda varje dag som du verkar tro. En engångskostnad på 1% är ingenting på lång sikt.
Citera
2016-10-13, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Han skrev att han skulle köpa aktier på lång sikt. Jag tror knappast han skulle göra mer än 500 affärer per år.

Det blir inte mer sant bara för att du upprepar dig. Handlar han exempelvis amerikanska aktier betalar han 0,25% (minimicourtage 1 dollar) samt en växlingsspread på 0,25%. Du menar alltså att 1% transaktionskostnad (0,25x2 + 0,25x2) kommer äta upp vinsten på hans långsiktiga placeringar? Hans mål är att köpa och hålla, inte sitta och trejda varje dag som du verkar tro. En engångskostnad på 1% är ingenting på lång sikt.

TS funderade på att investera dem "under en lång tid". TS frågade även "hur väl plus tror ni att jag kan gå som max under en kort period" och hur lång tid det tar för att pengarna ska växa sig till en större summa.

Om du inte tycker att 1% är något på varje köp o sälj du gör så tar jag gärna emot den summan av dig.
Citera
2016-10-13, 09:38
Medlem
Citat:
TS funderade på att investera dem "under en lång tid". TS frågade även "hur väl plus tror ni att jag kan gå som max under en kort period" och hur lång tid det tar för att pengarna ska växa sig till en större summa.
Ingenting av det här tolkar jag som att TS ska sitta och trejda fram och tillbaka.

Citat:
Om du inte tycker att 1% är något på varje köp o sälj du gör så tar jag gärna emot den summan av dig.
Självklart är lägre courtage bättre men det betyder inte heller att man ska överdriva. Du skrev att detta courtage skulle äta upp alla vinster. Och det vet ju du också att det inte är sant. Dessutom gäller det inte på Stockholmsbörsen vilket brukar vara det naturliga stället att börja på för en nybörjare.

TS är nybörjare och har 5000 kr att investera. Han kommer troligen att investera på Stockholmsbörsen och då betalar han inget courtage alls. Väljer han att köpa amerikanska papper betalar han 0,5% per köp och lika mycket för sälj. Courtaget kommer inte att äta upp hans vinster så länge han inte sitter och trejdar dagligen, vilket han inte gett några som helst indikationer på att han ska göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in