2016-10-10, 17:00
Medlem
Hej på er!

Jobbar som snickare, blev färdigutbildad i tidig vår.

Har en hel del allergier, så som pollen , björk, de har jag vetat om länge.

Men nu har jag varit hos läkaren, och fått konstaterat att jag även har allergi mot mögel, damm och kvalser. och så har jag även astma. Jippi! Känns ju jättebra med tanke på mitt yrkesval. Läkaren istort sett rekomenderade mig att byta yrke, jag har också varit lite inne på den biten. Dels för jag insett att jag inte vill vara snickare hela livet, tycker ärligt talat att det inte är allt för jävla kul , och speciellt inte nu, om jag ska tänka på hälsan.

Frågan är då ; hur har ni löst tex den ekonomiska biten om ni börjat plugga när ni precis bildat familj? Har köpt hus för inte så länge sedan, som kräver endel arbete, kommer en unge i vår.

Hur fan kan man då klara sig på ett csnbidrag om man pluggar vidare..

Är väldigt tankesprid just nu....
Citera
2016-10-10, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fr00lle
Hej på er!

Men nu har jag varit hos läkaren, och fått konstaterat att jag även har allergi mot mögel, damm och kvalser. och så har jag även astma. Jippi! Känns ju jättebra med tanke på mitt yrkesval. Läkaren istort sett rekomenderade mig att byta yrke, jag har också varit lite inne på den biten. Dels för jag insett att jag inte vill vara snickare hela livet, tycker ärligt talat att det inte är allt för jävla kul , och speciellt inte nu, om jag ska tänka på hälsan.

Frågan är då ; hur har ni löst tex den ekonomiska biten om ni börjat plugga när ni precis bildat familj? Har köpt hus för inte så länge sedan, som kräver endel arbete, kommer en unge i vår.

Du måste bygga upp en bra inkomst för din pappaledighet, sen efter det börjar du ev studera; då får du också tillgång till högre lån och skulle du ev bli sjuk i skolan så får du mer från f-kassan antar jag, (man får pengar baserat på det man skulle fått från CSN).

Har du själv köpt hus eller har ni två köpt ett hus?, vad gör din partner?, blir inte kul om hon går på soc och skulle gå miste om det för att du jobbar och ni knappt hade tjänat något på att du jobbar.
Citera
2016-10-10, 17:47
Medlem
sasos avatar
förstår att du vill ha allt med en gång
kanske är det bättre att sälja huset och flytta in i en hyresrätt
och köpa nytt hus när du väl är redo för det?
när du har fast jobb osv
Citera
2016-10-10, 17:54
Medlem
Tjejen jobbar i butik, på heltid, ev blir hon butikschef snart.
Att sälja huset är inte aktuellt, då detta är vårat drömhus och vi letade ett par år. Så de går tyvärr bort ;P
Citera
2016-10-10, 18:02
Medlem
Tjejen jobbar i butik, på heltid, ev blir hon butikschef snart.
Att sälja huset är inte aktuellt, då detta är vårat drömhus och vi letade ett par år. Så de går tyvärr bort ;P
Citera
2016-10-10, 23:04
Medlem
Enkelt!

Du gör en budget, alltså mer pengar in än vad som går ut.

Låter som du gjort en budget som inte går ihop. Och ärlig talat, sätt dig inte i den situationen.
Citera
2016-10-12, 02:50
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fr00lle
Hej på er!

Jag hade i första hand sett över vilka alternativ jag hade haft att byta jobb om jag vore dig. Att plugga börja plugga i en situation då utgifterna plötsligt ökar känns inte så lockande, och om man är väldigt ung (om du nyligen gått ut snickarutbildning på gymnasiet) är det lätt hänt att plugga nåt som man sen upptäcker blev helt fel. Bättre byta jobb, jobba några år och sen plugga.
Citera
2016-10-18, 12:58
Moderator
tobess avatar
Arbetsliv och arbetsmarknad --> Privatekonomi
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem