Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-10, 12:30
  #1
Medlem
Jordens omkrets från den punkten där zenitpunkten ligger idag är det den väg zenitpunkten "förflyttar" sig?
Citera
2016-10-10, 12:36
  #2
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av transkript
Jordens omkrets från den punkten där zenitpunkten ligger idag är det den väg zenitpunkten "förflyttar" sig?

Vad menar du med "zenitpunkten"? Zenit betyder bara rakt upp.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Zenit
Citera
2016-10-10, 12:45
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Vad menar du med "zenitpunkten"? Zenit betyder bara rakt upp.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Zenit

Alltså solstrålens infallsvinkel som är 90 grader mot jordens yta. Det finns bara en sådan punkt på jorden. Om man ritar en omkrets där man börjar från den punkten och där solstrålens förlängning kan anses som diametern, så visar då omkretsen den punktens förflyttning?
__________________
Senast redigerad av transkript 2016-10-10 kl. 12:53.
Citera
2016-10-10, 12:57
  #4
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av transkript
Alltså solstrålens infallsvinkel som är 90 grader mot jordens yta. Det finns bara en sådan punkt på jorden. Om man ritar en omkrets där man börjar från den punkten och där solstrålens förlängning kan anses som diametern, så visar då omkretsen den punktens förflyttning.

Ok. Och hur specificerar du riktningen för hur den punkten rör sig? Om du t ex står på ekvatorn så kan man ju även dra en omkrets därifrån över polerna, och så rör sig ju inte punkten där solen står i zenit.
Citera
2016-10-10, 13:09
  #5
Medlem
davheis avatar
På höst- och vårdagjämningen är solens deklination noll (momentant visserligen) och zenithpunkten befinner sig alltså mitt på ekvatorn. Under dygnets rotation följer alltså zenithpunkten ekvatorn i stort sett.

Är det så du menar?
Citera
2016-10-10, 14:11
  #6
Medlem
https://www.google.se/search?q=zenit...ST3NZpNofPM%3A

Jag påstår att den vågrätta omkretsen är riktningen "zenitpunkten" följer alltså den punkten vi diskuterar. Är det fel eller rätt?
Citera
2016-10-10, 15:56
  #7
Medlem
davheis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av transkript
https://www.google.se/search?q=zenit...ST3NZpNofPM%3A

Jag påstår att den vågrätta omkretsen är riktningen "zenitpunkten" följer alltså den punkten vi diskuterar. Är det fel eller rätt?

Om jag förstår din fråga så är det fel.

Om du med omkretsen menar en storcirkel (likt ekvatorn), så följer zenithpunkten endast den vid vår- och höstdagjämning då solens deklination är noll och zenithpunkten befinner sig på ekvatorn. Under ett dygn följer zenithpunkten pga jordens rotation ekvatorn hela varvet runt på det sätt som du beskriver.

Övriga tider på året är zenithpunkten någonstans mellan ungefär +23,5 och -23,5 grader från ekvatorn och punkten följer då inte en storcirkel längre, alltså inte omkretsen, om det är så du menar. Den följer dock mer eller mindre sin latitudlinje men det är inte samma sak som omkrets.

Bara för att förtydliga så rör sig zenithpunkten både i öst-västlig riktning och nord-sydlig riktning. Den förra pga jordens rotation och den senare pga jordaxelns lutning och jordens rörelse kring solen.
Citera
2016-10-10, 15:57
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av transkript
https://www.google.se/search?q=zenit...ST3NZpNofPM%3A

Jag påstår att den vågrätta omkretsen är riktningen "zenitpunkten" följer alltså den punkten vi diskuterar. Är det fel eller rätt?

Hmm...
Du har nog lite fel på terminologin iaf, för att kunna få något svar du har nytta av.

Mitt försök:
Ekvatorlinjen är en välkänd "omkrets" på jorden.
Som tidigare skrivits i tråden, så är just på ögonblicket vårdagjämning/höstdagjämning ekvatorn den linje som solens zenit vandrar på 24 timmar (förutom att man är +-12h off vdj/hdj).

Resten av året kommer dygnsvandringen även innehålla en (sinusformad) förändring av latituden. Dvs "omkretsen" lutar i förhållande till ekvatorn.
Citera
2016-10-10, 17:14
  #9
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Hmm...
Du har nog lite fel på terminologin iaf, för att kunna få något svar du har nytta av.

Mitt försök:
Ekvatorlinjen är en välkänd "omkrets" på jorden.
Som tidigare skrivits i tråden, så är just på ögonblicket vårdagjämning/höstdagjämning ekvatorn den linje som solens zenit vandrar på 24 timmar (förutom att man är +-12h off vdj/hdj).

Resten av året kommer dygnsvandringen även innehålla en (sinusformad) förändring av latituden. Dvs "omkretsen" lutar i förhållande till ekvatorn.
Om vi ser det på kort tid, ett dygn så är väl inte den tänkta cirkeln av dygnsvandringen ("zenitpunkten") särskilt lutad i förhållande till ekvatorn, jag skulle vilja påstå att den är tämligen parallell med ekvatorn. Visst, exempelvis vårdagjämningen är ju egentligen ett oändligt kort ögonblick och inte ett dygn i verkligheten så det finns inte något helt dygn då solen står alldeles i zenit på samma breddgrad men det är allt bra nära.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback