2016-10-06, 22:00
Medlem
Tjena, osäker om denna tråd skall ligga i IT-säkerhet eller i juridik. Jag har lite frågor jag skulle vilja ha svar på, men först lite bakgrundsinformation.

För några år sedan skapade jag ett mejlkonto (Hotmail) som jag använde sparsamt och sedan slutade att använda. Nu försökte jag logga in igen, och då hade lösenordet ändrats. Jag återställde lösenordet och när jag loggade in upptäckte jag att någon hade använt mejlen. Ett Instagram-konto, online pizza, Facebook o.s.v. Han hade bekräftat alla kontona med mejlen, alltså inte bara registrerat konton utan verifiera.

1. Jag har lösenordet och mejlen man kan återställa lösenordet med, behöver jag göra något ytterligare för att säkra mejlkontot?

2. Är det mitt konto eller hans konto, juridiskt sett? Gissar på det föregående.

3. Om jag byter lösenord på hans Instagram/Facebook och loggar in/chattar, gör jag något brottsligt?

4. Jag skulle vilja ha ett t.ex. ett skypekonto kopplat till adressen, gör jag något brottsligt om återställer hans skypelösenord, loggar in på och raderar alla kontakter och lägger in nya? Tänker på om jag skulle bryta någon integritetslag eller liknande.

5. Får jag koppla mejlen till mitt nuvarande Facebook konto?

Kanske lite dumma frågor men jag är inte så sugen på att få hembesök över ett mejlkonto, vill bara vara på den säkra sidan.
Citera
2016-10-06, 22:21
Medlem
Skit i det och skapa en ny mejladress och byt frekvent.
Citera
2016-10-06, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spanskivan
Skit i det och skapa en ny mejladress och byt frekvent.
Nej, det är en kunglig mejl, tänk dig namn@hotmail.com, sjukt smidigt.
Citera
2016-10-06, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperSmithFB

Även de snyggaste kalsongerna måste eventuellt slängas.
Citera
2016-10-07, 01:09
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperSmithFB
Ställ in Two Factor Authentication så att du får SMS med en kod varje gång du/någon annan försöker logga in. Borde räcka.

Sen fattar jag inte varför du ens frågar de flesta frågor du gör. Det är ditt konto från början, han snodde den. Det är klart som fan att du får använda din egen mail till Skype, Facebook eller vad fan som helst om du vill.
Citera
2016-10-07, 06:49
Medlem
borrizs avatar
Du vet inte vad mer den här typen har gjort med ditt konto. Det enda som är säkert är att vad det än är så kan detta kopplas till dig om du fortsätter att använda mejlen.

Jag tycker att du skall göra en polisanmälan på direkten.
Dels för att ha ryggen fri om det skulle bli några konsekvenser.
Dels skulle det vara intressant att se vilket brott en "kapning av e-post-konto" klassificeras som.

Edit:
Det måste vara en klumpig jäkel som inte ändrade lösenordet på kontot.
Senast redigerad av borriz 2016-10-07 kl. 06:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in