2016-10-06, 12:00
Medlem
Har ett dilemma. Läser grundkurs i historia på distans, och pga olika omständigheter har jag inte hunnit läsa ett skit inför den kommande delkurstentan.

En vecka på mig..har inte sett en enda föreläsning eller öppnat en bok...
Hur gör jag? Satsa på att läsa och skippa föreläsningar, det är ungefär 8 st som tar 2 timmar styck.

Någon med bra tips? Vad ska jag fokusera på?
Citera
2016-10-06, 12:20
Medlem
Hanspandas avatar
Du börjar plugga nu

Kör föreläsningarna idag sen läser du resten av dagarna
Citera
2016-10-06, 13:04
Medlem
Bra struktur är det viktigaste när det kommer till att tentaplugga på kort tid. Skulle börja med att gå igenom alla föreläsningar, och skriv en punktlista på allt som verkar viktigt. kolla även gamla tentor och se om det är några typer av frågor som återkommer. Sen sätter du dig och läser mer på djupet om allt du skrivit ner.

växla även mellan olika sätt att plugga. Sitter du bara och sträckläser i boken kommer hjärnan va död efter några timmar och du kommer inte lära dig något. Så växla mellan boken, kolla wikipedia och youtubeklipp(t ex crash course history, lättsamt men ger en bra överblicksförståelse av det mesta). och när du gör allt detta, ha ett block där du skriver ner alla rena fakta du ska kunna utantill.

Sen beror det ju såklart lite på vilken studieteknik som funkar för just dig och vad det är för typ av kurs, men något sånt skulle i alla fall jag göra!

Lycka till!
Senast redigerad av rodvin 2016-10-06 kl. 13:12.
Citera
2016-10-06, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rodvin
Bra struktur är det viktigaste när det kommer till att tentaplugga på kort tid. Skulle börja med att gå igenom alla föreläsningar, och skriv en punktlista på allt som verkar viktigt. kolla även gamla tentor och se om det är några typer av frågor som återkommer. Sen sätter du dig och läser mer på djupet om allt du skrivit ner.

växla även mellan olika sätt att plugga. Sitter du bara och sträckläser i boken kommer hjärnan va död efter några timmar och du kommer inte lära dig något. Så växla mellan boken, kolla wikipedia och youtubeklipp(t ex crash course history, lättsamt men ger en bra överblicksförståelse av det mesta). och när du gör allt detta, ha ett block där du skriver ner alla rena fakta du ska kunna utantill.

Sen beror det ju såklart lite på vilken studieteknik som funkar för just dig och vad det är för typ av kurs, men något sånt skulle i alla fall jag göra!

Lycka till!

Detta är ett guldtips. Bör funka för de flesta pga. varierande studieteknik.
Citera
2016-10-06, 13:43
Medlem
Börja plugga direkt. Se föreläsningarna, dessa tar upp det viktigaste, sätt ett mål att se kanske 2 föreläsningar minst per dag. Efter föreläsningarna kollar du vad som är relevant i litteraturen (brukar finnas rekommenderad läsning till varje föreläsning. Ta bara ut det viktigaste/det som verkar vara viktigast i föreläsningen. Skriv sedan en sammanfattning till varje föreläsning på tex max 1 A4 så att det inte blir för mycket. Repetera varje sammanfattning innan du börjar på nästa föreläsning så att det fortfarande är färskt och hänger med. Avsluta veckan med att se ifall du kan utöka din kunskap, eller helt enkelt repetera på sammanfattningarna.

Du kan också ha på föreläsningarna i bakgrunden när du tex pendlar, åker bil etc, så fastnar i alla fall någonting.

Sedan framkommer det inte ifall det är salstenta, hemtenta eller tenta via formulär på datorn det rör sig om. Ifall det är hemtenta, dvs en längre text du skall skriva, behöver du inte kunna allting direkt, utan slå i böckerna efter relevanta stycken. Salstenta däremot är det bättre ifall du kan det utantill.

Lycka till!
Citera
2016-10-06, 14:09
Medlem
Tack för tips! Det är en salstenta på 7,5 poäng.

Tar sån tid att se alla föreläsningar, men kanske klokt ändå?
Tänkte annars att man klarar sig genom att plöja litteraturen...
Citera
2016-10-06, 15:13
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luggas78

Kolla föreläsningarna, koncentrera dig sedan på delarna i böckerna som handlar om det föreläsningarna tog upp, men kasta ett getöga på resten med om du hinner. Du kommer att klara det om du inte hara jobb och en massa annat att göra denna vecka.
Citera
2016-10-07, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luggas78

Missförstod dig lite innan och fattade det som att det bara fanns föreläsningsanteckningar/powerpoints men att du missat själva föreläsningarna. Nu när jag fattar att det finns videoföreläsningar är det ju faktiskt ännu bättre!

Du bör absolut titta på dem. Föreläsningarna är det som läraren tycker är viktigt och är är generellt det som kommer komma på tentan, så det brukar vara det mest tidseffektiva sättet. Det som står i boken men inte gås igenom på föreläsningen tycker jag inte att du bör lägga någon större vikt vid. Tvärtom kan de ju även ta upp sånt som inte står i boken. Så jag skulle säga att föreläsningarna är det viktigaste att ha i ryggen.

Ett tips som jag VERKLIGEN rekommenderar är att göra ett schema för veckan! Beror ju helt på hur mycket tid du har att lägga och hur många föreläsningar det finns, men om du t ex har 10 föreläsningar och 6 dagar kvar, skulle jag nog dela in veckan i "halvdagar", så att man tittar på två föreläsningar varje dag, (och sen pluggar om samma oråden). Sista dagen lämnas till repetition. Nu kan det ju bli andra siffror för dig men som ett exempel.

Förutom att man får en överblick och struktur på sitt pluggande gör detta även att man märker direkt när man hamnar efter schemat, vilket är väldigt lätt hänt. Annars blir det lätt så att man märker dagen innan att man har hälften kvar att plugga.
Senast redigerad av rodvin 2016-10-07 kl. 07:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in