Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2016-10-05, 17:01
Medlem
NightWalker1s avatar
efter att jag uppgraderat till windows10 från 7an så får jag inget ljud när jag använder mitt nvidia-alternativ eller hur man säger, jag får bara ljud om jag använder VIA HD Audio istället.

har senaste drivrutinen.

har provat att gå in under enhetshanteraren och välja "disable" på VIA ljudet och sedan välja Nvidia istället under "hardware and sound-sound" - inställningarna men det gör ingen skillnad.

hur ska jag göra?
Citera
2016-10-05, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NightWalker1
efter att jag uppgraderat till windows10 från 7an så får jag inget ljud när jag använder mitt nvidia-alternativ eller hur man säger, jag får bara ljud om jag använder VIA HD Audio istället.

har senaste drivrutinen.

har provat att gå in under enhetshanteraren och välja "disable" på VIA ljudet och sedan välja Nvidia istället under "hardware and sound-sound" - inställningarna men det gör ingen skillnad.

hur ska jag göra?

Den används väl bara för uppspelning via hdmi? T.ex. om du kopplar in din dator och ska kolla på film?
Citera
2016-10-05, 17:33
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shadknuck
Den används väl bara för uppspelning via hdmi? T.ex. om du kopplar in din dator och ska kolla på film?

nej det är inte en sån kanal. jag har 2 sånna också men denna är inkopplad men den ger inget ljud.
se bild:http://imgur.com/a/3RjGP
Citera
2016-10-05, 17:58
Medlem
Citat:
nej det är inte en sån kanal. jag har 2 sånna också men denna är inkopplad men den ger inget ljud.
se bild:http://imgur.com/a/3RjGP

Gå in i enhetshanteraren och aktivera den
Citera
2016-10-05, 18:04
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shadknuck
Gå in i enhetshanteraren och aktivera den
den är aktiverad ju
bild: http://imgur.com/a/suUXO
Senast redigerad av NightWalker1 2016-10-05 kl. 18:07.
Citera
2016-10-05, 18:18
Medlem
1FFs avatar
Citat:

har senaste drivrutinen.

hur ska jag göra?

Det var nog lika många som fick problem med ljudet efter en uppgradering såsom det fanns datorer så lösningarna varierade väldigt. Så det bästa du kan göra är att kolla här - https://www.google.se/search?q=problem+with+sound+after+upgrade+to+w10&s ourceid=ie7&rls=com.microsoft:sv-SE:IE-Address&ie=&oe=&gfe_rd=cr&ei=yCX1V7WAGMfC8geVxKeYD w.

Annars var nyinstallationerna nästintill befriade från detta problem. Gör en!
Citera
2016-10-05, 19:06
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Det var nog lika många som fick problem med ljudet efter en uppgradering såsom det fanns datorer så lösningarna varierade väldigt. Så det bästa du kan göra är att kolla här - https://www.google.se/search?q=problem+with+sound+after+upgrade+to+w10&s ourceid=ie7&rls=com.microsoft:sv-SE:IE-Address&ie=&oe=&gfe_rd=cr&ei=yCX1V7WAGMfC8geVxKeYD w.

Annars var nyinstallationerna nästintill befriade från detta problem. Gör en!

även om jag gör en clean installering så kommer ju ändå windowset att installera drivrutinen till VIA HD audio och det borde väll skapa samma konflikt som den ger nu med mitt nvidia-ljud?
Citera
2016-10-05, 19:14
Bannlyst
Citat:
även om jag gör en clean installering så kommer ju ändå windowset att installera drivrutinen till VIA HD audio och det borde väll skapa samma konflikt som den ger nu med mitt nvidia-ljud?

Anledning att man gör en clean instralation är för att man kan tro att programmet , filer o annat har blivit korrupta. Att slänga ut drivruninen och lägg in de igen Handlar om att utesluta o jobba i rätt ordning för o komma till rätt lösning. Börjar man i fel ordning så blir de bara kaos i datorn.
Senast redigerad av Jens86 2016-10-05 kl. 19:16.
Citera
2016-10-05, 19:24
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jens86
Anledning att man gör en clean instralation är för att man kan tro att programmet , filer o annat har blivit korrupta. Att slänga ut drivruninen och lägg in de igen Handlar om att utesluta o jobba i rätt ordning för o komma till rätt lösning. Börjar man i fel ordning så blir de bara kaos i datorn.
jaha??
Citera
2016-10-05, 21:02
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Det vart konflikter som ingen än idag vet vad som var orsaken till. Gör en systemimage för eventuell återgång och prova sedan en nyinstallation.
Citera
2016-10-05, 21:12
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Det vart konflikter som ingen än idag vet vad som var orsaken till. Gör en systemimage för eventuell återgång och prova sedan en nyinstallation.
känns lite extremt att göra det bara för att nvidia ljudet ska gå igång, nu när även bankid problemet är löst. avvaktar lite tror jag. har frågat i ett nvdia-forum också men det verkar dött där
Citera
2016-10-06, 23:50
Medlem
Citat:
den är aktiverad ju
bild: http://imgur.com/a/suUXO

På första bilden står det disabled på den? Testa gå in i uppspelningsenheterna igen och aktivera den därifrån annars
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in