2016-10-04, 21:34
Medlem
Har inte tänkt så mycket på det förut, men jorden är ju rättså exakt 4000 mil och ett dygn är 24 timmar. Alltså ångar jordytan på i rätt bra fart, sådär 1500 km/h vid ekvatorn. Här uppe på 60:e går det ju lite mer modest.

Till att börja med, påverkar den höga farten på NÅGOT sätt de som bor vid ekvatorn mer än oss här uppe, bara av speeden som sådan? Det är väl inte så att de får hålla i hatten direkt, men ändå?

Sen kan man ju lattja lite med det där. Om man skulle ha lust. En jetpilot i Tanzanianska flygvapnet kan Dar es salaam kan ju starta i Dar i solnedgången och bränna rakt västerut. Då kan han få solen att gå lite upp och ner som han (eller hon) vill med gasen.

Nästan coolare här! Finns nån väg uppe i Haparandatrakten som går typ rakt öst/väst. Sen skulle man ha en motorcykel som typ den Dark Rider körde och dra iväg och raca mot solnedgången. Undrar ungefär vilken fart som krävs? runt 300 knyck? Jag förutsätter att någon med snöscooter och en lång jävla sjö uppe i norr nånstans har gjort den grejen. Det finns ju en väg i Australien som är sjukt lång öst/väst, men det ångar nog på lite för mycket där för att man skulle ha en sportslig.

Om jag vore lärare skulle jag ställa en fråga som kombinerade geografi och matte : Nämn en stad i världen skulle man få solen att stå helt still då man kör i ljudhastigheten mot solnedgången? Så där mellan tummen och pekfingret skulle jag gissa på Seoul, typ.

Man slås av såna där grejer ibland, sent i livet, som man borde tänkt på typ då man var 9. Som när jag kom på, genom att tänka på jordens rotation att förhållandet mellan soluppgångsskillnad mellan två dar inte är linjär. Jag lovar - 60% av jordens befolkning tror att den är det, linjär. Och säger typ, gåår det inte väldigt fort med att det blir mörkare nu runt höstdagjämningen? Jo, det går det. Faktiskt.
Citera
2016-10-04, 21:43
Medlem
Vi rör oss betydligt snabbare runt solen. Hur mycket märker du av det? Än snabbare rör vi oss genom vintergatan.
Citera
2016-10-04, 22:26
Moderator
pudelluss avatar
Intressant. Jag noterade det härom dagen faktiskt, att dagens längd (tiden mellan soluppgång och solnedgång) ändras snabbare i november än i december. Det fanns intuitivt men jag hade egentligen inte tänkt så mycket på det förrän jag såg siffrorna.

Ca 38 gr N, verkar stämma bra.
Citera
2016-10-04, 22:58
Medlem
Enligt Newtons första lag, även känd som relativitetsprincipen, märker man inte sin hastighet (annat än genom att titta på saker man åker förbi). Det är accelerationen man märker, och acceleration orsakad av jordens rotation är som mest (på ekvatorn alltså) bara runt 0.003 g. Saker väger alltså 0.3% mindre på ekvatorn än de skulle väga om jorden inte snurrade.

Det går visst att få solen gå upp i väster och gå ner i öster genom att färdas tillräckligt snabbt västerut.
Citera
2016-10-04, 23:17
Medlem
miness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Vi rör oss betydligt snabbare runt solen. Hur mycket märker du av det? Än snabbare rör vi oss genom vintergatan.
Dock sa finns det en skillnad har. Jordens rotation innebar en centrifulkraft som ar starkare vid ekvatorn. I var fard runt solen och runt vintergatan ar det endast tidalforces som spelar nagon fysisk roll. Du kan helt enkelt inte kanna att du fardas runt solen
Citera
2016-10-04, 23:26
Medlem
Denna tråd kan bli hur lång som helst...

Kokolurings första frågor om hur fort man måste köra för att köra ikapp solen eller dagen är enkel. Ett varv är 40000km * cos (v) om v är latitud. Här på 60 gr blir omkretsen hälften av vid ekvatorn. Och vid nordpolen blir omkretsen = 0. Sedan blir det enklast om du tänker dig experimentet just vid höst eller vårdagjämningen. På sommaren är ju solen uppe hela dygnet vid nordpolen.
Vi millenieskiftet var det några som upplevde det två gånger. Genom att vara vid datumgränsen och sedan passera den så upplever du samma dygn två gånger. Fundera lite på det!

Att vi inte märker hastgheten är ju samma fenomen som om du går i ett tåg eller flygplan, teoretiskt.

Godnatt!
Citera
2016-10-04, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arseniy
Enligt Newtons första lag, även känd som relativitetsprincipen, märker man inte sin hastighet (annat än genom att titta på saker man åker förbi). Det är accelerationen man märker, och acceleration orsakad av jordens rotation är som mest (på ekvatorn alltså) bara runt 0.003 g. Saker väger alltså 0.3% mindre på ekvatorn än de skulle väga om jorden inte snurrade.

Det går visst att få solen gå upp i väster och gå ner i öster genom att färdas tillräckligt snabbt västerut.

Ja, jämför det med att åka fort i ett fordon, du märker varje förändring i fordonets hastighet men vid jämn fart märks inget annat än det du ser utanför fönstret.
Citera
2016-10-04, 23:32
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokoluring
Som när jag kom på, genom att tänka på jordens rotation att förhållandet mellan soluppgångsskillnad mellan två dar inte är linjär. Jag lovar - 60% av jordens befolkning tror att den är det, linjär. Och säger typ, gåår det inte väldigt fort med att det blir mörkare nu runt höstdagjämningen? Jo, det går det. Faktiskt.

Sant som regel. Men på själva polcirklarna ändras faktiskt dagarnas längd väldigt nära linjärt mellan 0 och 24 timmar (vid midvintersolståndet resp midsommarsolståndet), enligt en beräkning jag gjorde någon gång. Det är inte som iaf jag trodde innan det, en sinusvåg.
Citera
2016-10-05, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mines
Dock sa finns det en skillnad har. Jordens rotation innebar en centrifulkraft som ar starkare vid ekvatorn. I var fard runt solen och runt vintergatan ar det endast tidalforces som spelar nagon fysisk roll. Du kan helt enkelt inte kanna att du fardas runt solen
Jepp, och det är rotationen som är det väsentliga. Inte den linjära hastigheten vid ytan.
Citera
2016-10-05, 07:42
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Någon som orkar räkna på hur många gram lättare centrifugalkraften gör att man känner sig vid ekvatorn, jämfört med om man står på en av polerna?

TILLÄGG: Hittade uppgifter om detta vid en snabb googling. Jorden är ju inte perfekt rund utan buktar ut närmare ekvatorn just pga att centrifugalkraften deformerar Jorden. Det påverkar också gravitationen vid ekvatorn jämfört med vid polerna. Detta sammantaget med centrifugalkraften gör att en människa som väger 70 kg på nordpolen blir knappt ett halvkilo lättare vid ekvatorn.
Senast redigerad av Hurt-Åke 2016-10-05 kl. 07:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in