2016-10-05, 10:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ukkosjumala
Mig veterligen fick han aldrig några barn? Om du tänker på Gustav Badin alltså:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Gustav_Badin

Han var ett socialexpriment.. Idag är förorterna fulla med dessa socialaexpriment som elda bilar och kastar sten
Citera
2016-10-05, 10:38
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flagella

Artikelförfattarna är själva inte helt positiva till de sk. "normkritiska insatserna".

Inte helt positiva? Dessa hbtq-vurmande vänsterfeminister är utpräglade normkritiker vilket framgår tydligt i den här tråden.
Citera
2016-10-05, 10:43
Avslutad
Citat:
Varför tjatar ni om hudfärg? Det har inget med artikeln att göra.

För er som inte fattat det: tack var forskare som de som skriver artikeln har "svenskhet" och "svensk kultur" lyfts upp.

Tack vare forskare som de som skrivit artikeln ägnar museer tid åt att gestalta vad som byggde Sverige: smeden, bonden, pigan, drängen osv.

Tack vare forskning som bedrivs påverkas skolan så barn åker på studiebesök eller lever "bondeliv" en dag under skoltid. Tittar på milor och lär sig om sitt Sverige.

Fanns inte dessa forskare skulle det inte ges några bidrag till bagarstugor osv.

Vi skulle inte veta mer om vår historia än vilken kung som regerade.

Artikelförfattarna är själva inte helt positiva till de sk. "normkritiska insatserna". Genom att här skriva öh, de är dumma i huvet visar ni ju bara hur korkade ni själva är.

Däremot får väl museerna skylla sig själva om de vill visa mångfald. Hur kul är det att gå på ett museum med en monter med en illa byggd dockfamilj i mitten med ful peruk? Bygg två montrar fyll dem med "gottis" från era samlingar, sluta skriva oss på näsan hur vi ska tänka runt det utställda.

Det kan vara grymt irriterande att mötas av ideologiskt dravel på museum. Tom barn förstår att nån sydamerikansk stam inte gav bort sina snyggaste typ totempålar...

Nej, artikelförfattarna är i högsta grad för normkritik och att använda den svenska historien som ett medel för mångkulturen. De söker försvara sig mot den kritik som riktats mot politiseringen av vårt förflutna. Det medhåll de gör i slutet av artikeln kan bäst förstås som ett försök att söka mildra den kritik som uppstått och rida ut stormen.

Redan 1996 funderade Marita Ulvskog hur den svenska historien kunde göras till ett politiskt medel:

Citat:
Vi kan aldrig tolerera främlingsfientlighet och rasism. Inte i någon form. Allra minst om det handlar om att monopolisera en förtryckets tolkning av vårt och andras förflutna. För att stävja denna idag så tydliga tendens krävs allas ansträgningar. Av den anledningen gav regeringen Statens historiska museum i uppdrag att utarbeta ett handlingsprogram för hur man i samarbete med andra institutioner och myndigheter kan motverka främlingsfientlighet.

Det är denna ansats som lever vidare. Den svenska historien får inte bli för svensk helt enkelt. Se ett exempel på Fredrik Svanbergs ideologiska hemvist:

Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik Svanberg
Inom kulturarvssektorn har man arbetat med att försöka motverka, men det viktigaste är kanske istället att utveckla ett normkritiskt tänkande samt hur mångfalden kan mainstreamas i kommunikation och arbetssätt.

Det finns ingen homogenitet, men föreställningar och myter finns, vilket har stor betydelse. Vad vi måste göra är att utveckla synliggörandet av mångfald, att nyttja en ”dubbel blick” – där identitet är både existerande och föränderligt.

Ett recept för att bryta ned motståndet mot mångkulturen som ju antas komma från svensken vilken blickar tillbaka för jämförelse och inspiration: Ni svenskar tror att ni är något men ni är det inte, säger man. I bästa fall är ni en fiktion.
Citera
2016-10-05, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Inte helt positiva? Dessa hbtq-vurmande vänsterfeminister är utpräglade normkritiker vilket framgår tydligt i den här tråden.

Hur skulle det vara om du läste artikeln före du svarade?

Jag kan skriva femton gånger i den här tråden att det handlar om fågelbajs. Det stämmer ändå inte. Vi får väl ändå utgå från det som ska diskuteras? =Artikeln.
Citera
2016-10-05, 10:50
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Hur skulle det vara om du läste artikeln före du svarade?

Jag kan skriva femton gånger i den här tråden att det handlar om fågelbajs. Det stämmer ändå inte. Vi får väl ändå utgå från det som ska diskuteras? =Artikeln.

Jag har läst artikeln och fördjupat mig i författarnas karriärer och åsikter. Utifrån detta så har jag dragit slutsatsen att dessa vänsterfeminister är utpräglade normkritiker. Denna intetsägande mening:

Citat:
Det finns exempel på att normkritiska ansatser slagit fel.

som du utgår från ändrar inte på det.
Citera
2016-10-05, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tennant
Nej, artikelförfattarna är i högsta grad för normkritik och att använda den svenska historien som ett medel för mångkulturen. De söker försvara sig mot den kritik som riktats mot politiseringen av vårt förflutna. Det medhåll de gör i slutet av artikeln kan bäst förstås som ett försök att söka mildra den kritik som uppstått och rida ut stormen.

Redan 1996 funderade Marita Ulvskog hur den svenska historien kunde göras till ett politiskt medel:

Det är denna ansats som lever vidare. Den svenska historien får inte bli för svensk helt enkelt. Se ett exempel på Fredrik Svanbergs ideologiska hemvist:

Ett recept för att bryta ned motståndet mot mångkulturen som ju antas komma från svensken vilken blickar tillbaka för jämförelse och inspiration: Ni svenskar tror att ni är något men ni är det inte, säger man. I bästa fall är ni en fiktion.

Tack för att du läst artikeln. Men kanske inte min lite syrliga kommentar om att man inte vill bli skriven på näsan när man kommer till ett museum Den innehåll ungefär samma kritik som du här ovan ger.

Skribenternas problem är dock att 1. ja de är för att det sk. "normkritiska" bakas in i utställningarna, men: 2. det går faktiskt inte att utläsa om de bara jobbar utefter sk "normkritiska" värden eller att de håller med om dessa för att det är ARBETSGIVARENS DIREKTIV Vilket de även diskuterar problemet med.

Mångfald och normkritik kan lika gärna betyda att lyfta fram vardagslivet. T ex beskriva en soldats liv eller en sames liv.

Vi får väl ändå anse att samer mfl tillhör den svenska historien?

Det behöver inte betyda att man ska skriva in "oviktiga" kvinnor i historien utan ge dem deras rättmätiga plats. Som en politisk viktig adelsfru, eller en bakande kvinna från Ångermanland. Lyfter man dock fram dem för att det är inskrivet i nåt arbetsdirektiv så ja, då historieförfalskar man ju bara igen åt ett annat håll

Fast det är säkert mycket roliga för flertalet att trolla runt i tråden och gapa att "öh, de vill skriva in negrer i historien".

Man får ju även tänka på att de skriver i sina roller som chefer.
Senast redigerad av flagella 2016-10-05 kl. 11:05.
Citera
2016-10-05, 10:59
Medlem
Citat:
Jag har läst artikeln och fördjupat mig i författarnas karriärer och åsikter. Utifrån detta så har jag dragit slutsatsen att dessa vänsterfeminister är utpräglade normkritiker. Denna intetsägande mening:

Fågelbajs är gott.
Citera
2016-10-05, 11:39
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grottgreta
Faller inte sådan här historieförfalskning inom ramen för FNs folkmordskonvention?
Riktigt ruggigt att se våra egna politiker försöka krysta fram sånt här, man hade kanske haft förståelse om det varit i vanlig ordning en judisk NGO eller något..
En inte obetydande gren av släkten Hyltén-Cavallius är judisk, eller i vart fall var, med kulturprofiler som Ragnar Hyltén-Cavallius. Ingen närmare koll på just denna Charlotte eller släkten i övrigt, men inte helt osannolikt att hon är stamfrände med judiska DN och deras judiska chefredaktör Wolodarski. Hennes åsikter och gärning tycks trots allt ligga väl i linje med vad framträdande judar såsom Lomfors anfört om svenskhet.
Citera
2016-10-05, 13:27
Medlem
Har gjort DNA test, och det daterar mig 30.000 år som europé, 78% scandinavian.
Jag är vit, blåögd och mörkblond.
Skippa skitsnacket DN, era dumma jävlar.
Citera
2016-10-05, 13:54
Medlem
Citat:

Vi ska alltså inte utgå från vad artikelförfattaren faktiskt skriver utan från artikelförfattarens karaktär. Du, jag tror du är i fel tråd.
Citera
2016-10-05, 14:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sazed
Vi ska alltså inte utgå från vad artikelförfattaren faktiskt skriver utan från artikelförfattarens karaktär. Du, jag tror du är i fel tråd.
Artikeln är från början till slut ett försvarstal för den förda politiken. Den svenska historien skall politiseras. De svenska museerna får icke vara för svenska, de svenska museerna skall stå i mångkulturens tjänst. Detta är inriktningen som artikelförfattarna slår fast, under diverse alibiord.
Citera
2016-10-05, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tennant
Artikeln är från början till slut ett försvarstal för den förda politiken. Den svenska historien skall politiseras. De svenska museerna får icke vara för svenska, de svenska museerna skall stå i mångkulturens tjänst. Detta är inriktningen som artikelförfattarna slår fast, under diverse alibiord.

Svenska museer skall bara använda vetenskapliga förhållningssätt och inte politiska floskler. Men ingen trovärdig forskning kan visa att vår förhistoria har varit något annat än mångkulturell eller flerkulturell där olika kulturer existerar sida vid sida. Och begreppet Sverige kan inte användas före yngre järnålder.

Arkeologiska undersökningar visar klart att den äldre stenålders jägare och samlare skiljer sig ganska markant från bondestenålderns folk och indoeuropéerna. Av de pre-indoeuropeiska folken återstår inte mycket, möjligtvis baskerna.

I norra Sverige är bevarandeförhållanderna så dåliga pga jordmånen att organiskt material och ben inte bevaras särkilt bra. Därför vet man inte hur dom såg ut baserat på DNA men troligt är att dom inte skiljde sig så mycket från jägarfolken eftersom jägarfolken seder och bruk levde kvar även efter bönderna och indoeuropeerna tog över södra delen av landet. Kanske uppstod stridigheter då jägarna trängdes ut från sina gamla marker.

Den största aktuella källan till kunskap om människorna som först tog sig till Skandinavien är nog utgrävningarna i Motala. Och analyserna är inte klara därifrån.
Vi får se om det kommer ut någonting om hud och hårfärg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in