2005-12-11, 00:17
Medlem
Nemesis1s avatar
Någon dag efter att ha stigit snett så har en del värk i foten uppstått, då den vrids på vissa sätt... Det värker då jag går, men då jag sitter stilla är allt ok... Kommer foten att bli ok av sig självt eller bör jag uppsöka doktorn?? Och om den blir bra, hur lång tid tror ni att det dröjer??
Citera
2005-12-11, 00:30
Medlem
fbes avatar
Är den vrickad/stukad kommer det läka av sig självt. Det som skulle vara poängen med ett läkarbesök vore om du tog en röntgen för att se om du har en fraktur, men ofta känner man ju själv på sig att stukningen inte var så svår.
En stukad fot får belastas, och mår bäst av det. Dvs, du skall inte sätta dig i soffan och vänta, utan rör på dig hyggligt normalt. Undvik kanske vilda badminton- eller fotbollsmatcher bara. Testa att ta Alvedon om du har ont, men skulle du ha svår smärta efter ett par-tre veckor är det inte fel att höra av sig till en ortoped.
Citera
2005-12-11, 00:37
Medlem
Saltas avatar
Jag stukade foten riktigt rejält förut. Tog ungefär ett år (!) innan jag blev helt återställd med alla ledband. Men det var bara de där sista 10%en av hela rörelsen för foten som tog sådan tid.
Citera
2005-12-11, 00:49
Medlem
Megadeths avatar
Citat:
Vrickad fot, blir den bra av sig självt??

--------------------------------------------------------------------------------

Någon dag efter att ha stigit snett så har en del värk i foten uppstått, då den vrids på vissa sätt... Det värker då jag går, men då jag sitter stilla är allt ok... Kommer foten att bli ok av sig självt eller bör jag uppsöka doktorn?? Och om den blir bra, hur lång tid tror ni att det dröjer??

jag stukade också foten ordentligt för typ 2 år sedan. det tog 3 månader så kunde jag stödja mig på den. efter 4 månader så kunde jag så smått börja gå med skiten. men det tog ungeför 1 år innan jag vart helt bra.
Citera
2005-12-11, 01:58
Medlem
Är inte inflammationsrisken rätt hög när det tar så lång tid?
Citera
2006-03-23, 17:45
Medlem
lånar denna tråd..
nu är det så här att jag har sträckt ledbandet i foten... har ni några förslag på några övningar som är bra för attstärka musklerna i foten, så att det inte händer igen, har nämligen hänt tidigare och börjar bli ganska less
Citera
2006-03-23, 18:27
Medlem
Spanish_Johnnys avatar
Finns en hel del olika grejer, man får börja försiktigt och sen öka i svårighets-/belastningsgrad. Till exempel är tåhävningar något man kan göra ganska tidigt. Finns även lite olika typer av balansplattor, den enklaste typen är väl bara en rund platta med en halv "boll" under. Man kan också hoppa olika typer av sidledshopp över häckar eller exempelvis en stege eller utlagda rep, har hört att detta även ska träna upp koordinationen i fötterna vilket tydligen gör att man inte stukar/vrickar dem så lätt i fortsättningen. Sen har jag hört om folk som springer ute i skogen på rötter och stenar med löst knutna skor eller tofflor, men det tycker i alla fall jag är lite väl dumt, fast å andra sidan blir nog fotlederna väldigt starka snabbt.
Citera
2006-03-23, 18:30
Medlem
tackar för tipsen, men med några tofflor har jag inte tänkt springa, lät nästan farligt
Citera
2006-03-24, 09:09
Medlem
Kan verkligen rekommendera en balansplatta. Lite klurigt i början, men ger effekt genast.
Citera
2010-10-13, 16:59
Medlem
Megabump här.

Jag har varit sjuk i feber hela förra veckan så det blev ingen träning, i söndags när jag känt mig frisk sedan fredag bestämde jag mig för att dra ut och springa ordentligt. Nu har jag lite ont i foten när jag rör på den i vissa riktningar. Frågan är om jag bör hoppa över min kampsportsträning idag eller om jag ska kötta på.

Har bifogat en bild på var jag har känningar.

http://img543.imageshack.us/i/fotqp.jpg/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in