Citat:
Stämmer detta är det ren och skär idioti. Att inte utgå från personen (som jag alltid har förespråkat - och är så klart inte rasist av den anledningen)... - alltså jag finner inte ord. Om detta stämmer ska det även vara möjligt för vuxna svenskar att ta del av grundskoleundervisning, för annars prioriterar man invandrare av den enkla anledningen att de är invandrare.
Det är det, kallas Kommunal vuxenutbildning på grundläggande nivå. Fritt för var och en att ta del av, det är till och med en rättighet (Skollagen 20 kap 11§) att få läsa in sina grundskolebetyg om man nu sumpade grundskolan. Det är till och med gratis, inte många länder där man kan sovca sig igenom 9 år och sen få göra om det.
Men igen, av varken insändare eller TS framgår vad det är för typ av undervisning som det handlar om på skolan (som fortfarande inte är namngiven). Är det så att Komvux har placerats i samma fastighet som grundskola så är det inte unikt för detta fall (även om det nog är vanligare att det är lokaliserat tillsammans med gymnasieskola). Är det så att det i själva verket rör sig om ungdomar som fortfarande omfattas av skolplikt (det kan man omfattas av upp till 18 års ålder) så är det inte så jäkla konstigt att det placeras tillsammans med annan grundskoleverksamhet. Det kan alltså vara så att en 17-åring har bedömts vara i kunskapsnivå motsvarande årskurs 6 eller 7 och ska då gå i den årskursen.
Om det senare är fallet så tolkar jag insändaren som att Uppsala tagit ett ganska klokt beslut då dessa elever går i grundskolan men ändå inte i samma klass som övriga årskursen utan i särskilda klasser för nyanlända.
Men det bästa vore att sätta dem i en bunker (i Afghanistan) kanske?