• 5
  • 6
2016-10-04, 00:53
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Om ni skulle tenta av en kurs som varat 5 eller 10 veckor, eller skriva PM/rapport..menar du att det då ser ut på samma vis alla dagar samtliga veckor, lärarledd undervisning 8-16.30, 5 dagar i veckan? Och hur gick det till att skriva uppsatser och exjobb???

Ja, vi gick 08.15-16.00. Sammanställa grupparbeten och skriva uppsatser/papper etc gjord vi efter lektionerna var slut. Vi läste flera ämnen samtidigt och tentade därför flera ämnen nära inpå varandra. Det var likadant när jag läste naturvetenskapligt/tekniskt basår. Väldigt långa skoldagar och en hel del kvällsjobb på skolan. Var otroligt avundsjuk på mina kompisar som läste till lärare. De hade korta dagar och en hel del grupptentor. Det här var på 90-talet, men jag tror det är långa dagar fortfarande på många ingenjörsutbildningar. Kanske inte alla. Vi läste matematik, olika fysik- och teknikämnet samt kemi, förutom alla andra ämnen. Och uppenbarligen tyckte instutionen att vi behövde ha så långa dagar för att fixa allt.
Citera
2016-10-04, 01:02
Medlem
Som andra sagt: Bostadsbidrag, extrajobb, inneboende.

Verkställ.
Citera
2016-10-04, 08:29
Medlem
Säg inte upp hemförsäkringen, men byt. När du blivit student brukar man få ganska ok erbjudanden från både försäkringsbolag och banker som du borde kunna dra nytta av.

Din hyresvärd kommer eventuellt ha synpunkter på om du har försäkring eller inte. Dumt att riskera bostaden.
Citera
2016-10-04, 13:59
Medlem
Finskpinnes avatar
Skippa inte hemförsäkringen, det kan stå dig dyrt om det exempelvis skulle hända något i lägenheten (brand, vattenskada, etc). Strunta i att handla nya kläder under studietiden eller se åtminstone till att minska din klädbudget med ett belopp motsvarande försäkringskostnaden. Sök bostadsbidrag.
Citera
2016-10-04, 18:07
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HuMn

Utgifter per månad om du lever snålt.

- Hyra: 5,500 kr
- Mat: 1,500 kr (mycket köttfärssås kommer det att bli, i denna summa ingår också hygien, tvätt, diskmedel etc som tur är finns det en matbutik som ofta har rabatter och säljer kött i storpack)
- Kläder: 500 kr (blir ungefär ett plagg per månad för denna lilla summa)
- Busskort: 1,710 kr (utbildningen ligger i en annan kommun)
- Bredband: 410 kr (finns bara fiber i lägenheten och det är det billigaste alternativet, tillgång till internet behövs för självstudier)
- El: 300 kr
- Telefon: 145 kr (Comviq kontant)
- Hemförsäkring: 90 kr
- Banken: 25 kr (banktjänster som VISA-kort, betala räkningar online etc)
Totalt: 10,180 kr i utgifter per månad.

Från CSN kommer du få 11,110 kr per månad så slutskulden för 45 v kommer att landa på kring 130,000 kr inkl ränta och avgifter. Gud vad roligt!

Om du lever efter summorna ovan kommer du ha kvar 930 kr varje månad men dessa pengar måste du lägga undan för att kunna ha råd att betala hyran under uppehållet i studierna som är på en månad under juli månad

Du skaffar dig en inneboende.
Sen allt som inte är mat åk och handla det på rusta eller öob. Tvättmedel och dylikt.
Köp för fan inte nya kläder. Det är ju bara onödigt.
Tar du CSN har jag för mig att förr kunde man söka en bidragsdel för resandet. Men kan minnas fel.

Kan du inte med comviq skaffa typ ett kort som räcker 6 eller 9 månader?
Elen löser du om du skaffar inneboende.
Hemförsäkringen ska du ha kvar.
Citera
2016-10-04, 20:20
11k? Gubben, jag lever på 2k per månad (försörjningsstöd) pga. ingen egen försörjning pga. neuropsykiatrisk diagnos. Om tjugo år går jag i pension och i den här takten blir det väl fattighus eller ättestupa.
Citera
2016-10-04, 21:18
Medlem
digitizes avatar
Utan pengar? Du får ju 11k, slår man ihop allt kommer du inte ens ner på existensminimum från soc och sist jag kolla fanns det många som överlevde på det. Kläder för 500 är orealistiskt, interner behövs inte för att studera, använd bibliotek.

Du har inte ont om pengar du prioriterar bara galet
Citera
2016-10-12, 21:44
Medlem
Ett utmärkt tillfälle att ägna sig åt dygder istället för laster. 45 veckor går snabbt, och det är tillfälligt. Köp ett par löpskor och ge dig ut på löprundor istället för krogrundor. ja du fattar.

Lycka till.
Citera
2016-10-12, 21:49
Medlem
bästa tipset, byt brud och leta upp nån brud med pengar som kan betala för dig.
Citera
2016-11-09, 00:47
Medlem
Nehejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av löktårta
11k? Gubben, jag lever på 2k per månad (försörjningsstöd) pga. ingen egen försörjning pga. neuropsykiatrisk diagnos. Om tjugo år går jag i pension och i den här takten blir det väl fattighus eller ättestupa.

Men då får du väl ändå hyra, el och bredband betalt?
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in