2016-10-03, 21:32
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Jag missar inget. Visst kan det vara trevligt att några drabbade får pengar och därmed kan betala av sina skulder. Men det är inget problem för stater. De trycker bara nya

Även om skadestånden inte skulle komma upp i sådana summor att det påverkar inflationen så är det ett potentiellt jätteproblem om privatpersoner börjar stämma USA. Sådana processer skulle kräva enorma resursavsättningar i form av jurister, advokater, sakkunniga etc som skulle få ägna åratal åt att bemöta och bestrida anklagelserna och stämningarna.. Dessutom skulle det kunna bli enorm badwill om media började följa upp och bevaka anklagelserna som självklart skulle hagla - sanna eller ej..

Citat:
Att lagen röstades igenom med 97 mot 1 är mycket intressant. Jag tror det är en effekt av trump och att de känner av pressen. Det kan också ha och göra med den information som wikileaks skall släppa imorn. De vet troligen om att sanningen är på väg och har blivit förvarnade
Vad du tror känns rätt ointressant med tanke på att det har varit känt rätt länge att lagen troligen skulle röstas igenom och att Obama la in sitt veto så sent som den 23 september, och då var ju wikileaks påstådda "nysläpp" redan välkänt åtminstone sedan den 1 augusti..
Citera
2016-10-03, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Även om skadestånden inte skulle komma upp i sådana summor att det påverkar inflationen så är det ett potentiellt jätteproblem om privatpersoner börjar stämma USA.

jösses, vad tror du krigen kostar? pengar är bara ett verktyg för att manipulera stora folkmassor för de som sitter i toppen och kontrollerar valutan
Citera
2016-10-03, 21:37
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
jösses, vad tror du krigen kostar? pengar är bara ett verktyg för att manipulera stora folkmassor för de som sitter i toppen och kontrollerar valutan

Jag har just ägnat ett helt inlägg åt att förklara för dig att det inte är pengar som är problemet, förstod du inte någonting av det du citerade? Det hade kanske blivit enklare för dig om du läst och citerat hela inlägget istället för att klippa bort det som inte passar dina idiotteorier som vanligt..
Citera
2016-10-03, 21:48
Medlem
Citat:
Jag har just ägnat ett helt inlägg åt att förklara för dig att det inte är pengar som är problemet, förstod du inte någonting av det du citerade? Det hade kanske blivit enklare för dig om du läst och citerat hela inlägget istället för att klippa bort det som inte passar dina idiotteorier som vanligt..

Jag tolkade det här som om du menade pengar (resurser)
Citat:
Sådana processer skulle kräva enorma resursavsättningar i form av jurister, advokater, sakkunniga etc som skulle få ägna åratal åt att bemöta och bestrida anklagelserna och stämningarna.. Dessutom skulle det kunna bli enorm badwill om media började följa upp och bevaka anklagelserna som självklart skulle hagla - sanna eller ej..

Även om de måste anlita 5000 advokater så är det småpotatis mot krigen
Citera
2016-10-03, 21:54
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Jag tolkade det här som om du menade pengar (resurser)

Även om de måste anlita 5000 advokater så är det småpotatis mot krigen

Snarare lär de behöva 50 000 eller 500 000 advokater om stämningarna börjar droppa in i tusental - det skulle kräva enorma resurser att bemöta alla. Enbart från USA's sida så räknar man nu med att upp emot 9000 fall kan öppnas gentemot Saudi i frågan om 9-11.
Risken är att man öppnat en sjuhelsikes Pandoras ask..
Citera
2016-10-03, 21:57
Medlem
Citat:
Snarare lär de behöva 50 000 eller 500 000 advokater om stämningarna börjar droppa in i tusental - det skulle kräva enorma resurser att bemöta alla. Enbart från USA's sida så räknar man nu med att upp emot 9000 fall kan öppnas gentemot Saudi i frågan om 9-11.
Risken är att man öppnat en sjuhelsikes Pandoras ask..

Nu spekulerar du, jag tror inte varje fall hade hanterats enskilt. Man hade grupperat in och använt schabloner.
Citera
2016-10-03, 22:05
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Nu spekulerar du, jag tror inte varje fall hade hanterats enskilt. Man hade grupperat in och använt schabloner.

Vad bra, då finns det väl inget problem då... Med en handfull advokater och en sedelpress så har du räddat dagen.
Citera
2016-10-03, 22:06
Medlem
Citat:
Vad bra, då finns det väl inget problem då... Med en handfull advokater och en sedelpress så har du räddat dagen.

Exakt, det är för att få folk att titta åt ett annat håll
Citera
2016-10-04, 07:23
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Exakt, det är för att få folk att titta åt ett annat håll
Först hävdade du att USA skulle vara livrädda för denna utveckling, nu har du på några timmar svängt till att det är en avledningsmanöver skapad av USA :-)
Du kanske borde fundera igenom vad du tror innan du kastar dig in i diskussionerna...
Citera
2016-10-08, 10:10
Avstängd
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Något som förre CIA chefen dessutom intygade på CNN i går kväll. Det kan bli julafton för advokaterna.
Advokaterna gnubbar sina händer i lycka. Det är en sjuk sjuk värld vi lever i.

Tror dock det blir svårt för henne att vinna över Saudi Arabien eftersom de officiellt inte var inblandade.

Hoppas nu att många stämmer USA för deras piss. Inte för att jag överhuvudtaget tror på något rättssystem. Vårt svenska rättssystem är rena korruptionsmaffian. USAs är troligen ännu värre.
Citera
2016-10-10, 12:49
Medlem
Om man Googlar på "9/11 widow sues" så ser man att den relaterade stämningen refereras/citeras väldigt mycket.
Jag saknar däremot nästan all form av analys eller spekulation över var det hela kan ta vägen.

I stämningen verkar stå
"Absent the support provided by the Kingdom, al Qaeda would not have possessed the capacity to conceive, plan, and execute the September 11th attacks"

Om detta är "det bästa" som änkan har att komma med så känns det inte så imponerande.
Men, amerikansk rätts-skipning är ju lite speciell, så kanske ändå...?

Kommer det nu att dyka upp många fler stämningar parallellt, eller väntar andra "intressenter" på detta första som ett pilot-fall?
Om den här aktuella änkan vinner sitt mål och tilldöms skadestånd, ja då får hon rimligen mängder av efterföljare.
Men om hon förlorar så måste det väl vara tungt för andra att få någon framgång, om dom inte har starkare bevisning förstås...

/T
Citera
2017-02-23, 17:41
Medlem
Jag fick ett infall att Googla efter nyheter i fallet, och nu verkar det faktiskt se ut att "röra på sig"..
Se t.ex: http://www.miamiherald.com/news/nation-world/national/article134393744.html
Det verkar ju vara svindlande summor på spel!

/T
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in