• 2
  • 3
2016-10-02, 07:09
Medlem
Tror allas råd till dig är att försöka bunta ihop alla skulderna till ett lån till en relativt låg ränta (2-5%). Det lånet kan du sedan betala av under loppet av 5-10 år. Lyckas du inte få lån så får du försöka gulla med någon som har en fastighet så de kan skriva på lånepapprena med dig.
Desto längre du väntar på att agera desto mer åt helvete kommer det gå för dig, förmodar att dina lån just nu sitter på mellan 10%-1600% ränta. Ta en kurs i procenträkning så förstår du snabbt att det är kört ifall du inte agerar inom en jävligt snar framtid.

Så, här har du checklistan:
1. Skaffa ett jobb.
2. Sälj din jävla bil. Du har inte råd för den ändå.
3. Bunta ihop alla skulderna.
4. Lev på existensminimum (inte speciellt svårt) och betala av skiten.
5. Skriv en bok om hur man undviker att förstöra sin ungdom.

Du får helt enkelt växa ett par kulor och bli en man.

ps. Som alla säger så är chansen till en skuldsanering sämre än noll. Det kommer inte att hända, aldrig. Glöm det. Gå vidare.
Senast redigerad av Macatho 2016-10-02 kl. 07:12.
Citera
2016-10-02, 11:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
ps. Som alla säger så är chansen till en skuldsanering sämre än noll. Det kommer inte att hända, aldrig. Glöm det. Gå vidare.
Hur kan du vara så säker på det?
Skuldsanering bedöms individuellt, TS kanske är i en sits där hen helt en inte kan pröjsa tillbaka 200k inom överskådlig framtid, fattigpensionär eller dyl.
Det är inte direkt storleken på skulden som avgör utan det görs en helhetsbedömning, är skulderna tillräckligt gamla, har TS har varit i kontakt med borgenärerna och själv försökt få till en uppgörelse samt gjort allt hen förmår i övrigt då har TS en chans.
Skuldsanering är avsedd för folk som ofrivilligt, genom sjukdom, arbetslöshet osv, har hamnat i ekonomisk knipa.
Citera
2016-10-02, 12:06
Medlem
gucci_manes avatar
Du måste be företagen skicka in sina skulder till kronofogden för att det ska kunnaförhandlas om skuldsanering. beroende på vad det är för företag är de mer eller mindre obenägna att göra det. inkassobolag gör det efter ett tag för att aktualisera(bekräfta) skulden.
Citera
2016-10-02, 13:03
Medlem
Skuldsanering är en process som utdöms av kronofogden, inget du bara "gör".

Om du menar att du ska betala tillbaka din skuld och helt felaktigt kallar det för skuldsanering så är det en annan femma.

Jag befann mig i samma sits som du i min ungdom men det vat iofs en privat skuld så jag hade inte räntan att tänka på.

Dom ~200 000 betalade jag av på två år genom att överföra 10.000 i månaden. Det var inte så fett kan jag säga iom att jag tjänade 20.000 i månaden men det var en jävligt lärorik läxa på många sätt.

Så.. Mitt seriösa svar är:
Jobba och betala av din skuld innan du flyttar hemifrån så att du har en clean slate när du ska påbörja ditt vuxna liv annars föreställer jag mig att du kommer att vara en lyxfälle-aspirant inom några år.
Citera
2016-10-02, 14:32
Medlem
Bbobis avatar
Beroende på var du bor.

Investera i ett tsxileg vilket kostar dog runt 3-4k utan onödiga material. Du har ju tydligen tid som arbetslös.

Börja jobba och jobba så mycket du kan/vill för att dra in mer pengar och betala av skulden.

Kör du natt i Stockholm för tsab, storbil och nästan varje dag samt natt kommer du, förutom i nybörjarperioden kanske, kunna tjäna runt 35k+/mån + skattefri dricks. Måååånga timmar så det är inte högt räknat isig.

Får du allt betalt hemma kommer skulden minska i rask takt efter att du kommit igång.

Dessutom är du garanterad jobb så du behöver inte vänta i onödan med att börja betala av skulden. Samtidigt kan du fortsätta söka jobb om du vill göra något annat.

Men då använder du tiden du nu gör noll till att börja beta av skulden.

Om du har körkort ska tilläggas såklart. Har tsxileg. En apa kan ta det.

En lustig sak brukar dock vara att curlade barn utan erfarenhet och skulder anser sig för fina för att köra taxi. Varför finner jag ingen logisk anledning för. Säger dock inte att det stämmer in på dig för det vet jag ej. Men något jag noterat. Alla vill ju börja på toppen.
Senast redigerad av Bbobi 2016-10-02 kl. 14:35.
Citera
2016-10-02, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasttrain
Hur kan du vara så säker på det?
Skuldsanering bedöms individuellt, TS kanske är i en sits där hen helt en inte kan pröjsa tillbaka 200k inom överskådlig framtid, fattigpensionär eller dyl.
Det är inte direkt storleken på skulden som avgör utan det görs en helhetsbedömning, är skulderna tillräckligt gamla, har TS har varit i kontakt med borgenärerna och själv försökt få till en uppgörelse samt gjort allt hen förmår i övrigt då har TS en chans.
Skuldsanering är avsedd för folk som ofrivilligt, genom sjukdom, arbetslöshet osv, har hamnat i ekonomisk knipa.

Precis. Och eftersom TS är en fullt frisk kapabel ung människa i sina bästa år så kommer det inte att hända.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in