Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-10-01, 12:00
  #1
Medlem
Butteris avatar
Ensamkommande barn har ju väckt en hel del debatt!

Jag har läst i flera av trådarna om ensamkommande barn, tittat i media och på internet. Inte någon gång har jag sett någon bild av ensamkommande barn. Det har varit allt från ungdomar i övre tonåren till vuxna i medelåldern, men inga barn (då menar jag riktiga barn upp till 13 år).

Jag googlade bilder på ensamkommande barn och hittade bland hundratals foton ett foto på två killar som ser ut att vara under 13 år. Dessa hittade jag på Staffanstorps hemsida.https://staffanstorp.se/omsorg-och-s...kommande-barn/

Då tänkte jag, jo det finns nog några enstaka barn bland de ensamkommande barnen! Men så undersökte jag fotot och fick se att bilden var köpt från en bildbyrå och inte från Staffanstorp. (Bread for the world Foto: Margie Nea By: flickr.com) Är det så att det helt enkelt inte finns några barn bland de ensamkommande. Är det bara ungdomar, unga män och vuxna?

- Kan någon hitta riktiga foton på ensamkommande barn (upp till 13 år)?
- Sverige har under 2015 tagit emot över 35 500 ensamkommande barn, hur många av dessa är barn (upp till 13 år), varför finns inga bilder?

- Vem kan hitta bilder på ensamkommande barn (upp till 13 år) länka gärna
Citera
2016-10-01, 12:20
  #2
Medlem
S.O.Stolps avatar
Grejen är att Migrationsverkets definition av barn är att man är under 18 år, vilket utgår från FN:s barnkonvention.

Förmodligen är det inte särskilt många under 13 år som kommer ensamma. Däremot förekommer säkerligen personer som är över 18, men som säger sig vara yngre.
Citera
2016-10-01, 12:28
  #3
Medlem
Europes avatar
Det finns här på forumet en tråd om ett fall där en av de ensamkommande blev knivhuggen till döds av en annan ensamkommande (notera att det har varit flera sådana fall). Jag pallar inte just nu leta upp tråden, men i den länkades det till boendets Facebooksida, där de boende i bilderna (vilket med all sannolikhet inkluderade både GM och BO) såg faktiskt ut att vara i de lägre tonåren eller t.o.m. yngre.

Intressant nog har jag dock aldrig sett några så pass unga i artikelbilderna i gammelmedia. Det är nästan som man undrade om inte vissa journalister sysslade med subversiv verksamhet där de medvetet letade upp "ensamkommande barn" som ser ut att vara medelålders män. Dock har deras reaktioner mot varje kommentar om att det uppenbarligen inte handlar om barn talat emot det. Dessutom var flesta av dessa artiklar skrivna av lokalblaskor kring ortens hem för ensamkommande, så det är ju inte heller som de kan ha valt ut vilket hem som helst för sitt reportage. Hur denna verksamhet (tidningarnas reportage med uppenbart vuxna män som påstås vara barn) har varit möjligt får väl alla spekulera i, då det hela tiden har stridit mot all vett och reson.
Citera
2016-10-01, 12:51
  #4
Medlem
tryggtochbras avatar
Det säger sig självt att ensamma fyraåringar inte fotvandrar eller liftar från Turkiet till Sverige. När det gäller mindre barn så kan de inte gärna vara "ensamkommande", av praktiska orsaker, utom om de blivit satta på ett flygplan direkt hit. Någon måste de ha rest med men eftersom ingen har papper är det svårt att veta med vem eller om föräldrarna egentligen redan finns här under annat namn i väntan på att det "ensamma" barnet ska få PUT.

Men Migrationsverket statistik visar att det faktiskt finns även småbarn bland ensamkommande.
Citera
2016-10-01, 12:55
  #5
Medlem
Butteris avatar
Nu har jag letat efter bilder på ensamkommande barn som ser ut att vara under 14 år. Det går att hitta en del bilder. Det ofta väldigt attraktiva bilder på "söta" barn. Bilderna skall illustrera ensamkommande barn i Sverige!

I samtliga fall där det fanns bilder på barn, visade sig att det var bilder från nätet som inte har med de ensamkommande i Sverige att göra!

https://staffanstorp.se/omsorg-och-s...kommande-barn/ Bilden är från nätet "mexican teenagers" (Bread for the world Foto: Margie Nea By: flickr.com)

https://www.borlange.se/omsorg-och-h...-flyktingbarn/ Bilden är från nätet "cute 15 year old boy"

http://www.mullsjo.se/Start-Mullsjo-...gbarnungdomar/ Bilden är från nätet "Adolescence"

http://www.hultsfred.se/artikel/vi-s...delbar-verkan/ Bilden är från nätet "homens de cabelo longo"

http://frosunda.se/kundnarstaende/in...kommande-barn/ Bilden är från nätet "Wheelchair"

Snacka om falsk marknadsföring, man väljer alltså att inte ta autentiska bilder från ensamkommande i Sverige utan köper/knycker bilder från nätet som inte alls har någon anknytning. till de ungdomar och unga män som kommer till Sverige.

I flera av fallen kommer bilderna från Sydamerika. Varför väljer man inte autentiska från ensamkommande i Sverige kan man inte hitta riktiga barn bland dessa? Är det inte att vilseleda att visa upp bilder på Mexikanska barn för att illustrera unga män från Afghanistan?

Här kommer en utmaning - Hitta bilder på ensamkommande barn i Sverige under 14 år
__________________
Senast redigerad av Butteri 2016-10-01 kl. 13:05.
Citera
2016-10-01, 13:04
  #6
Medlem
S.O.Stolps avatar
Ja, det är en utmaning, eftersom det inte finns några sådana. Möjligtvis några få undantag.

Vad är din poäng? Personer under 18 år räknas som barn och det har kommit x antal sådana under årens lopp. Och ja, dessa har väckt debatt på olika sätt, antingen huruvida dom verkligen är 18 eller yngre eller hur hemskt dom har det.

Vad vill du debattera?
Citera
2016-10-01, 13:19
  #7
Medlem
FortMeades avatar
Ensamkommande barn är alla som är (eller påstår sig vara) under 18 år och inte är i sällskap av en legal vårdnadshavare när de söker asyl.

Man kan alltså komma med en kusin, storasyskon eller vem som helst och ändå vara "ensamkommande".

När man sedan kommunplaceras så behöver man inte ens vara barn för att hamna i den statistiska kategorin "ensamkommande barn". Då gäller istället "tillsynsbehovet" som styr hur kommunen skall ordna boende och tillsyn samt vilken ersättning man får.

2015 så hade två av dessa "ensamkommande barn" uppnått legal pensionsålder. Det är väl dessa som Anne Ramberg tycker skall göra avkall på sin välfärd så att de själva kan få ett humant mottagande kanske.
Citera
2016-10-01, 13:26
  #8
Medlem
Butteris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Ja, det är en utmaning, eftersom det inte finns några sådana. Möjligtvis några få undantag.

Vad är din poäng? Personer under 18 år räknas som barn och det har kommit x antal sådana under årens lopp. Och ja, dessa har väckt debatt på olika sätt, antingen huruvida dom verkligen är 18 eller yngre eller hur hemskt dom har det.

Vad vill du debattera?
- Min poäng är att man väljer att kalla unga män för barn och när man skall illustrera dessa så väljer man inte att ta bilder av dessa unga män från från Afghanistan och MENA utan köper in bilder på riktiga barn från Sydamerika.

- När man pratar om barn i Sverige menar man vanligtvis individer upp till tolv, över tolv brukar man säga tonåringar, och så pratar man om övre tonåren för de som är 17-18.

Vad jag vill debattera är om detta med att använda bilder på "andra riktiga barn" har satts i system och om syftet med detta är att lura svenska medborgare att det faktisk är värnlösa barn som kommer till Sverige! Gör politikerna rätt när de försöker använda bilder av söta barn från Sydamerika för att illustrera unga vuxna?

- Funderingar kring detta och går det att hitta bilder på ensamkommande barn (upp till 13), eller förekommer det inte ensamkommande barn över huvud taget.
Citera
2016-10-01, 13:26
  #9
Medlem
tryggtochbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FortMeade
2015 så hade två av dessa "ensamkommande barn" uppnått legal pensionsålder. Det är väl dessa som Anne Ramberg tycker skall göra avkall på sin välfärd så att de själva kan få ett humant mottagande kanske.

Kan du förtydliga det där? Gärna med en länk till en tråd eller artikel. Bra med förtydligandet angående vilka som klassas som ensamkommande. Undrar hur vanligt det är att en medföljande släkting eller bekant byter identitet till förälder efter PUT. Vet ju att det inte är helt ovanligt att asylsökande ändrar alla möjliga uppgifter efter erhållet PUT.
Citera
2016-10-01, 13:40
  #10
Medlem
Butteris avatar
Riktiga barn
Jag ville egentligen inte göra detta till en av de massor med trådar som finns om ensamkommande, jag ville undersöka om det verkligen finns barn (upp till 13 år) bland de ensamkommande.

Falska foton
I samband med att jag sökte på bilder på ensamkommande så noterade jag att av de få bilder på barn (upp till 13 år) som jag hittade och som skulle illustrera ensamkommande, så fanns inte ett enda foto som var autentiskt. Kommunerna och vårdbolagen som hade foton på barn, har helt enkelt satt in bilder på riktiga barn från bl.a. Sydamerika som inte har med ensamkommande i Sverige att göra.

För att vara tydlig:

- Finns det riktiga barn upp till 13 år bland de ensamkommande?
- Varför väljer kommuner och vårdbolag att köpa foton på barn från Sydamerika för att illustrera unga vuxna från MENA/Asien
Citera
2016-10-01, 13:56
  #11
Medlem
FortMeades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryggtochbra
Kan du förtydliga det där? Gärna med en länk till en tråd eller artikel. Bra med förtydligandet angående vilka som klassas som ensamkommande. Undrar hur vanligt det är att en medföljande släkting eller bekant byter identitet till förälder efter PUT. Vet ju att det inte är helt ovanligt att asylsökande ändrar alla möjliga uppgifter efter erhållet PUT.

Källan är migrationsverket:

http://www.migrationsverket.se/downl...ingen+2015.pdf

I tabellen på sidan 4 ser man att 2 av de kommunmottagna i åldersgruppen 64+ räknades som "ensamkommande barn" i indelningen i det sammanhanget.
Citera
2016-10-01, 13:58
  #12
Medlem
MoLoKs avatar
Här är info (FB) Största bluffen sen den s.k "asylinvandringen", "ensamkommande barn". Erfarenheter?

Posten innehåller kollage från media samt från kommuner och partiers hemsidor. Från 2010 typ.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback