Finns många bra aktivitetsarmband. Av de jag har testat hittills är Whoop den överlägset bästa, men även Whoop har sina "skönhetsfläckar" så att säga.
Jag sammanfattar de jag har använt:
1)
Sony SmartBand 2:
Det här är ett äldre aktivitetsarmband från 2015, faktiskt rätt bra när mackapären var ny, men verkar tråkigt nog vara Sony's sista aktivitetsarmband tillsvidare (Sony tog bort syncfunktionen från Lifelog appen som SmartBand 2 använder, nyligen). Egentligen inget märkvärdigt aktivitetsarmband idag, men när den var ny så hade den Stress & Recovery HRV (utvecklat av finska företaget Firstbeat.com) som SmartBand 2 var ganska unik med på den tiden, eller rättare sagt Sony's Lifelog app där man kunde se hur mycket man stressade och återhämtade sig över dagen, vilket man behövde SmartBand 2 för att se, eftersom SmartBand 2 var Sony's enda pulsmätare (deras första SmartBand kunde inte mäta puls och smartklockorna från Sony kunde det inte heller, och sedan la Sony ner wearables divisionen helt pga dålig försäljning). Utöver HRV så kan man synka all ens puls, sömn och stegdata till Google Fit, men sömndatan som skickas till Google Fit är lite buggig (all sömn skickas inte), och SmartBand 2 skickar inte heller någon HRV data eftersom Google Fit inte har stöd för HRV. Men det är bra att SmartBand 2 är kompatibel med Google Fit, eftersom man på så sätt har en backup där för ens pulshistorik, nu när Sony har lagt ner Lifelog och inte släppt nya aktivitetsarmband på flera år. På senare år har det släppts en massa aktivitetsarmband som kan mäta HRV, men de flesta av dessa gör det inte lika bra som Firstbeat, eftersom de bara visar en siffra eller liknande på ens stressnivåer, medan Lifelog visar under vilka tider på dagen man är stressad, återhämtar sig och hur mycket man stressar osv. Det ser ut så här:
https://i2.wp.com/www.gadfit.com/wp-...nd-2.jpg?ssl=1
Dessvärre är SmartBand 2 lite buggig på att mäta HRV, och den känner alltså inte alltid av HRV under hela dagen, vilket jag gissar beror på att det är en tidig fitness tracker som dels hade klent batteri och dels inte lika utrustad med bra och känslig hårdvara som modernare pulsmätare. Men det är jättebra att Stress & Recovery HRV finns i SmartBand 2. Garmin Connect appen har implementerat samma HRV analys, också från Firstbeat, och det ser mer eller mindre likadant ut i deras app. Jag har dock inte testat Garminprodukter, men jag kan starkt rekommendera alla aktivitetsarmband som använder Firstbeat's Stress & Recovery HRV.
Vad gäller sömndatan så är den generellt bra, och automatisk, men ligger man kvar i sängen helt vaken, och då särskilt ifall SmartBand 2 mäter låga stressnivåer (säg, en morgon när man dagen innan åt bara en stor måltid tidigt på morgonen och sedan sov på tom mage) när man ligger kvar i sängen, så kan SmartBand 2 mäta detta som sömn, trots att man är vaken. Detta gäller även ifall man ligger i soffan och chillar eller liknande. Poängen är att sömnmätningen verkligen kan optimeras.
2)
WoFit V19:
Billigt kinesiskt aktivitetsarmband, och ett egentligen mycket bra aktivitetsarmband (skulle faktiskt kunna vara det absolut bästa aktivitetsarmbandet), men har lite problem. Vi börjar med HRV: det är inte Firstbeat som används här, utan snarare en generisk HRV analys som inte säger en särskilt mycket (Firstbeat-style HRV är vad du verkligen vill ha). WoFit kan dock synka till Google Fit, vilket är mycket bra ifall man vill byta aktivitetsarmband eller liknande (en generell tumregel är att hålla sig till aktivitetsarmband som har stöd för Google Fit). V19 mäter även blodsyret, och detta gör den med rött ljus + infraröd ljus, vilket tydligen ska vara mycket mer exakt än bara grönt (de flesta aktivitetsarmband som mäter blodsyret gör det med grönt ljus, alltså PPG). V19 mäter även blodtrycket. När jag åkte på njurstenar för två år sedan så jämförde jag min SmartBand 2 med sjukhusets pulsmätare, och den var helt synkad med sjukhusets utrustning, och V19 matchar SmartBand 2 ganska exakt vad gäller pulsen. Däremot är jag osäker på hur bra V19 mäter blodtrycket, har nämligen inte någon riktig blodtrycksmätare som jag kan jämföra med, och V19 visar ett dagligt genomsnitt på i stort sett alltid 120/80, och vissa dagar 121/79 eller liknande, men genomsnittet per vecka/månad är hur som helst alltid 120/80, vilket får mig att misstänka att den inte mäter blodtrycket korrekt överhuvudtaget. V19 har även stöd för ECG för de som gillar att mäta pulsen på det sättet. Stegräknaren i WoFit V19 är något buggig, och den räknar tyvärr duschandet i kilometer, vilket inte Sony SmartBand 2 gör, men annars är stegräknaren bra i övrigt. Batteritiden på V19 är dock rejält mycket bättre än SmartBand 2, och på en full laddning så håller V19 i ca 3 dygn, och då mäter den ändå pulsen varje minut, blodtrycket var femte minut och sedan på natten (00:00 till 07:00) så kör den igång mätningen på HRV och blodsyret via det röda ljuset, vilket drar extra batteri. Annars om man vill spara på batteriet så kan man stänga av "scientific sleep" så att den bara mäter pulsen en gång var femte minut och blodtrycket en gång var tionde minut, och stänger man av blodsyret och HRV över natten också så räcker batteriet i minst en vecka eller så. Detta till skillnad från SmartBand 2, som bara klarar 2 dagars batteritid och då mäter den pulsen var tionde minut, och inte mycket annat. När man slår på heart activity mode på SmartBand 2, så mäter den pulsen varannan minut, och då räcker batteriet i 10 timmar. Detta är på ett nytt batteri, och batteriet blir bara sämre med åren på dessa mackapärer, så nuförtiden räcker batteriet på min SmartBand 2 i ca ett dygn. I alla fall så är batteriet på V19 betydligt bättre än SmartBand 2, men V19 är också ungefär dubbelt så stor. Sömnmätningen var förresten rejält buggig på V19, men jag har för mig att den blev betydligt bättre efter senaste WoFit uppdateringen, har dock inte använt min WoFit på sistone, så jag får kolla tillbaka här senare för mer analys av sömnen. Jag är osäker på hur korrekt mätningen av blodsyret är, visar mig alltid på 97% i genomsnitt, och övrig tolkning av min hälsodata känns väl lite sisådär, särskilt med tanke på att V19 börjar vibrera mitt i natten, trots att jag är vaken, och meddelar mig att jag lider av sleep apnea och liknande, lol.
En bra genomgång av V19 kan man se här:
Bakeey V19 Atrial Fibrillation ECG IP68 Waterproof Health Fitness Band: Unboxing and 1st Look:
https://www.youtube.com/watch?v=m5gKccIt7Bk
Något som irriterar mig med V19 är att den mäter pulsen "5 minuter i förväg", alltså om den mäter din puls just nu, så loggar den pulsdatan mellan 5-15 minuter efter själva mätningen. Så pulsmätandet som gjordes 07:05 kommer alltså loggas runt 07:15 eller liknande. Detta är helt efterblivet och jag har mailat och klagat men man får alltid osammanhängande svar från någon kines som svarar med lite konstig engelska att de ska åtgärda detta osv, men inte mycket händer. Antar att de har fullt upp.
Hur som helst så är V19 en prisvärd produkt och WoFit appen är också bra, men mycket kan fortfarande förbättras här.
3)
Whoop Strap 3.0:
Detta är egentligen det bästa och mest omfattande aktivitetsarmbandet som finns, men det finns fortfarande lite "trouble in paradise" här. För det första så mäter Whoop pulsen bokstavligt talat hela tiden, dygnet runt. Pulsmätningen är verkligen flera hundra gånger per sekund eller något liknande (minns inte exakt nu), och detta kräver ett rejält batteri också, och Whoopen är följaktligen rätt stor också som konsekvens. Batteritiden ska tydligen hålla i fem dygn eller liknande, är lite osäker här, har precis börjat använda min Whoop. Tolkningen av all denna pulsdata är omfattande också i själva Whoop appen. HRV analyser (dock inte Firstbeat sådan, tråkigt nog), hur mycket strain man har lagt på sig under dagen, hur bra sömn man har fått (och då verkligen korrekt mätning av sömnen, eller åtminstone en av de mer korrekta sömnmätningarna från aktivitetsarmband). Google Fit sync saknas, vilket är ett stort minus, men Whoop har sagt att de arbetar på detta, och man kan i dagsläget synka till Strava, vilket därifrån går att synka till Google Fit, men problemet här är att Strava kostar pengar. Apropå kostnader så kräver Whoop en månadsprenumeration, vilket kan ses som en avbetalning eftersom Whoopbandet som sådant är betydligt billigare än Garmin, Apple Watch osv.
Det som saknas med Whoop är alltså Firstbeat-liknande HRV analys där man över dagen får se exakt när man befann sig i återhämtning och stress, Google Fit sync, blodtrycksmätning (vilket går att mäta rätt hyfsat med grönt ljus även om det såklart inte är lika korrekt som en riktig blodtrycksmätare, och bland annat Apple Watch kollar blodtrycket med grönt ljus), blodsyremätning och Cronometer stöd. När Whoop fixar dessa funktioner så kommer Whoop att vara det överlägset bästa aktivitetsarmbandet som finns, men tillsvidare så rekommenderar jag att komplettera Whoop med antingen Sony SmartBand 2 eller WoFit V19 för att backa upp ens pulshistorik till Google Fit, detta eftersom man via Google Fit kan exportera ens pulshistorik och övriga fitnessdata till andra appar och ja helt enkelt det att man inte förlorar ens fitnessdata ifall Whoop lägger ner eller liknande. Proprietär vendor lock-in är aldrig bra för oss konsumenter.
Whoop hade hur som helst något samarbete med Joe Rogan tidigare, och har fått lite uppmärksamhet via honom. Det finns en enorm potential för Whoop att bli
best of the best vad gäller aktivitetsarmband, bara företaget bakom Whoop åtgärdar några smärre brister, men redan idag är Whoop riktigt bra skit så sett, dock inte helt komplett, men imponerande minst sagt.