2016-09-30, 04:44
Medlem
WC-ankas avatar
Satt o läste den andra tråden om morgon- eller kvällsdusch, när det plötsligt slog mig.

Något jag aldrig hört, läst eller lärt mig i uppväxten är vilken vattentemperatur man borde tvätta sig i för att bli ordentligt ren?

Hemma står kranen i duschen på 30, om det nu motsvarar 30 grader vet jag inte. Om man duschar någon annanstans vrider man väl mest på vredet om man fryser. Aldrig med någon tanke typ "man borde duscha i minst 30 grader för att bli riktigt ren".

Har jobbat mycket med livsmedel i mitt liv. Där har man i utbildning efter utbildning lärt sig hur viktigt det är med rätt vattentemperatur (över 80 grader i diskmaskin t ex) för att redskapen skall bli riktigt rena.

Samma med tvättmaskinen. Numera med dagens effektivare tvättmedel kan man tvätta i 40 grader för att få ren tvätt, men underkläder och träningskläder helst i 60. Då snurrar det runt i minst en timma för att bli rent.

Hur är det med kroppen egentligen. Blir man renare på huden ju högre temperaturen är, precis som det är med allt annat? Vissa gillar ju att duscha kallt.

Finns det någon forskning där det framgår rekommenderad temperatur vid dusch/bad?
Citera
2016-09-30, 05:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WC-anka
Satt o läste den andra tråden om morgon- eller kvällsdusch, när det plötsligt slog mig.

Något jag aldrig hört, läst eller lärt mig i uppväxten är vilken vattentemperatur man borde tvätta sig i för att bli ordentligt ren?

Hemma står kranen i duschen på 30, om det nu motsvarar 30 grader vet jag inte. Om man duschar någon annanstans vrider man väl mest på vredet om man fryser. Aldrig med någon tanke typ "man borde duscha i minst 30 grader för att bli riktigt ren".

Har jobbat mycket med livsmedel i mitt liv. Där har man i utbildning efter utbildning lärt sig hur viktigt det är med rätt vattentemperatur (över 80 grader i diskmaskin t ex) för att redskapen skall bli riktigt rena.

Samma med tvättmaskinen. Numera med dagens effektivare tvättmedel kan man tvätta i 40 grader för att få ren tvätt, men underkläder och träningskläder helst i 60. Då snurrar det runt i minst en timma för att bli rent.

Hur är det med kroppen egentligen. Blir man renare på huden ju högre temperaturen är, precis som det är med allt annat? Vissa gillar ju att duscha kallt.

Finns det någon forskning där det framgår rekommenderad temperatur vid dusch/bad?

Använder du tvål så blir du ren, du behöver inte oroa dig för temperaturen. Däremot finns det forskning som visar att det är hälsosamt att duscha kallt, svinkallt... men även varma duschar har sina fördelar. Så det handlar nog mest om vilken effekt du vill få ut av duschen.

Är du stressad, ta en varm dusch med högt tryck. Har du just tränat, duscha iskallt.

http://www.medicaldaily.com/benefits-cold-showers-7-reasons-why-taking-cool-showers-good-your-health-289524

http://www.popsugar.com/fitness/Cold-Showers-vs-Hot-Showers-Health-Benefits-Both-15021710
Citera
2016-09-30, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WC-anka

Enligt lag får varmvattnet efter tappningsstället i duschen inte överstiga 38 grader för att undvika skållning (60 grader i typ köket etc) men om du är tjej så duschar man i lavatempererat vatten. Hot as fuck mao. Tror dock att idealtempen är 36-37 såvida du inte vill bli av med en oönskad erektion- då bör temperaturen vara ca 5 grader.
Citera
2016-09-30, 20:54
Moderator
Arne.Ankas avatar
Iskallt, efter en varm dusch kan du ha fler bakterier på huden än innan du gick in i duschen.
Citera
2016-09-30, 21:37
Medlem
Afrolovers avatar
Tvål och dylikt är bakteriedödande - det är liksom b.la det som är grejen med att använda det. Fungera tvålen har vattentemperaturen ingen betydelse.

Själv duschar jag "varmt" och använder oparfymerad duschcrem och avslutar med en kall dusch - så kallt det går - lägsta läge på termostaten. Känner mig fräch efter det och undviker på så vis att parfymen avdunstar om jag vill parfymera mig efteråt. Parfym har inget med hygien att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in