Citat:
Ursprungligen postat av
skunkjobb
Människan har kunnat tillverka vapen som använder sig av krut i hundratals år och gör så fortfarande så varför krångla till det? Allt annat du kan hitta på blir bara ännu jobbigare att bygga.
Gasexplosion ser jag att du redan tänkt på som i potatiskanoner och vill du inte ha det så kör med vanligt jäkla krut. Klarade kineserna det för nästan tusen år sedan så reder du nog ut det med. Om du spenderar hälften av den tid du lägger på att starta nya trådar på att meka lite så är du snart färdig med ditt bygge.
Problemet är bara att jag inte riktigt vet vad jag ska bygga, velar mellan allt möjligt
Något krut som brinner långsamt i mindre mängd med lätt projektil/projektil som inte bygger på utgångshastighet, borde kunna funka, men vet inte riktigt hur det ska se ut i praktiken...
En annan tanke var att ha små raketer som flyger ut och sprängs ungefär 2 meter från mynningen, påsåvis behöver det inte uppstå något tryck i själva pipan kraftfullt nog för att driva ut motsvarande laddning.
Problemen med dessa skulle kunna vara;
En raket lämnar inte pipan/sprängs för tidigt - vilket i sin tur kanske kan ge en dominoeffekt om raketerna är staplade på varandra (vilket de behöver vara för att kunna skjutas iväg effektivt).
Pulvret fattar eld och exploderar (vet inte om risken är så stor i detta sammanhang).
Raketerna flyger inte dit man vill
Rikoschett (kan undvikas genom att de sprängs tidigt, men det ökar risken för problem nr. 1)
Finns säkert mer..
Försöker hitta någon universal lösning, då alla alternativ verkar ha sina egna för och nackdelar, men det är inte lätt
Det jag egentligen försöker bygga kan väl sammanfattas till dessa egenskaper:
Kompakt
Effektiv mot fler än en person (många skott, stora moln etc.)
Går att hålla laddad utan problem (vådaskott, slitage på packning etc.)
Och den behöver vara relativt enkel att tillverka, utan specialverktyg.
Att sammanfoga olika vapen för olika ändamål har jag varit inne på, t.ex ett närstridsvapen och ett distansvapen, av olika grad. Det är nog rätt väg att gå, men har inte riktigt löst exakt hur det ska se ut.
Tänker mig t.ex en högtryckspepparspray för relativ närstrid och en pulverskjutare som leverar stort moln på distans. För pulverskjutaren skulle nog raketer vara bäst, men är inte helt säker.
Högtryckssprayen borde vara som en vanlig pepparspray fast med högre tryck, tror inte den skulle kunna drivas av t.ex krut, men har heller inte hittat någon bra högtryckslösning direkt.
En co2 patron har jag ju varit inne på, den tål många bar, fast den borde vara fylld med pcp istället för kolsyra, (eller motsvarande som klarar kallt klimat).
Krävs stigarrör om den hålls horisontellt vid "avfyrning"?