2016-09-28, 17:18
Medlem
dwylaftrs avatar
Är en student med cirka 100k i sparpengar i ett sparkonto på en storbank. Samt 25k på ett ISK konto på avanza. Med den lilla ekonomin man får på CSN + extraknäck ger mig cirka 1000 om månaden att lägga på sparande.

Vore det mer gynnsamt att lägga ut mer pengar från sparkontot och lägga det på ISK? För om jag lägger till exempel 25k till på ISK så har jag väl större förmåga att få ut pengar på avkastningen i längden?

Är ny på aktier men läser på och lyssnar på många olika poddar för att lära mig ett och annat. Målet är att senare använda ISK konto som huvudsakliga sparkonto. Undrar främst om man ska göra ombytet tidigare eller när man fått fastjobb och stadigare ekonomi?

Mvh
Citera
2016-09-28, 18:07
Medlem
Du har ingen avkastning alls på spar konto så ja då kan du flytta dom..

Men beror lite på vad du tänker spara i.. Men det menar jag typ av fonder eller om det är aktier eller annan typ.
Citera
2016-09-28, 18:15
Medlem
sucuks avatar
Pengar som skall användas inom ett par år bör stå på sparkonto, förslagsvis någon av nischbankerna som man kan öppna konto hos med hjälp av bankid, går fort.

Pengar som sparas på längre tid än något år eller två, in på isk med dem och köp exempelvis indexfonder för dem - såvida inte man vet exakt vad man vill ha är de ett mycket bra alternativ som inte genererar en massa courtagekostnader heller.
Citera
2016-09-28, 18:31
Medlem
Föreslår att du bara sätter ett sparande, kanske att du köper instrument X för x tusen över tid.. Inte in allt på samma gång .. Allt beror på hur aktiv du vill va själv.. Då kan du öka vid låg konjunkturen som kommer så sitter du inte med massa skit

Och följ inte toket att slänga in allt i några index fonder med topp nivåer på indexen redan samt att vi är inom kort tid i en ny recession ..

Folk är skadade nu ser mer och mer heltids Traders än någonsin.. Om dom flesta kommer jag vinka av
Citera
2016-09-29, 18:07
Medlem
dwylaftrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av finance
Du har ingen avkastning alls på spar konto så ja då kan du flytta dom..

Men beror lite på vad du tänker spara i.. Men det menar jag typ av fonder eller om det är aktier eller annan typ.

Tänkte ha ett långtidssparande bestående av 5 fonder som växer på lång sikt. Vi snackar permanent sparkonto som ska vara huvudsakliga sparkontot för framtiden. Samt lite aktier som jag har som är mer av en rolig hobbysyssla med förhoppningen att jag får en ok avkastning om allt från 1 till 5-6 år.

https://gyazo.com/c0c6471b8d7dadcdc2c51d14d09a62d7 <- Fonderna.

Tanken är att sätta kanske 50k från sparkontot till fonderna i november efter USA-valet eller sätta över 2-3 tusen varje månad så det blir mer av en långsam flytt från sparkonto till sparkonto.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in