2016-09-28, 14:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Detta 115 år gamla mord finns omnämnt i Brottets krönika, band 2, 1955 på sidorna 123-131 under rubriken "Portträtt av okänd". Finns också omnämnt i boken Samlade minnen, 1930 av G. A. Adolfsson på sidorna 61-75 under rubriken "Ett ohyggligt mord".

Händelseförloppet finns att läsa här: Svenska mordkartan

Citat från länken: "Den ca 31 årige handlaren Herman Teodor Amilon kom torsdagen den 15 augusti 1901 att rånmördas.

Detta kom att ske i mördarens bostad Klippan vid Danvikstull. Egentligen var Klippan inte ett bostadshus utan snarare en lada rest på en hög bergknalle. På andra våningen fanns två rum som han bland annat använde som bostad.

Söndagen den 18 augusti 1901 vände sig fru Johanna Lovisa Amilon till en polisstation på Söder och anmälde honom sin make som försvunnen. Hon bodde med sin nu försvunne make på Skånegatan 79 A. Hon var orolig för honom eftersom han hade varit försvunnen i tre dagar.

Herman Amilon hade observerats i sin handelsbod på Nytorgsgatan 31. Senare under samma dag han också observerats tillsammans med en gammal skolkamrat."

Den hårde och brutale GM var f. d. sjömannen Gustaf Hansén eller Hansen - båda uppgifterna förekommer. Han var född 1870 eller 1871 i Stockholm. Den man han brutalt mördade var en gammal barndomsbekant.

Vid sin sista sjömansresa hade Hansén med sig hem en äkta S:t Bernhardshund, en tik som lystrade till namnet "Snå". Så här skriver Adolfsson om hunden: "i sitt slag ett ädelt djur och god vakthund, vars uppgift syntes vara att skydda Hansens förhyrda hus samt var däri förvarades."

På sidorna 64-65 skriver Adolfsson så här: "Då ladugården, under det Hansen kvarhölls på detektiva polisstationen, undersöktes av detektiverna, skedde detta med stor risk, enär den förut nämnda tiken Snå jämte en annan stor S:t Bernhardshund höllos instängda i ett s. k. vagnslider med en åt ladugården vettande dörrglugg, som istället för dörr, var försedd med glest påspikade träribbor. Båda hundarna voro så ilskna att de uppträdde som fullkomliga lejon, de beto i träribborna så att stickorna yrde omkring dem, vid detektivernas inträde i ladugården. Och det kunde när som helst befaras att hundarna skulle lyckas taga sig ut i själva ladugården. Detta inträffade lyckligtvis icke."

Hansén kom att försörja sig delvis på uppfödning av S:t Bernhardshundar. Han hade troligtvis dessa bitska hundar också som vakthundar så att ingen skulle komma in i bostaden och ladugården som låg i samma byggnad vid namn Klippan vid Danvikstull.

På sidan 127 i Brottets krönika finns ett foto på tunnan med offret dubbelvikt inuti denna med texten "Den sönderbråkade kroppen har vikts ihop i tunnan."

Någon som har läst om detta fall om den saknade söderbon som hittades död flytande i en tunna förut?

Denna tunna kom att spela stor betydelse eftersom det kunde bevisas att denna hade tillhört Hansén. Han hade använt denna att samla regnvatten i.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-09-28 kl. 14:28.
Citera
2016-09-28, 14:27
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Detta 115 år gamla mord finns omnämnt i Brottets krönika, band 2, 1955 på sidorna 123-131 under rubriken "Portträtt av okänd". Finns också omnämnt i boken Samlade minnen, 1930 av G. A. Adolfsson på sidorna 61-75 under rubriken "Ett ohyggligt mord".

Händelseförloppet finns att läsa här: Svenska mordkartan

Den hårde och brutale GM var f. d. sjömannen Gustaf Hansén eller Hansen - båda uppgifterna förekommer. Han var född 1870 eller 1871 i Stockholm. Den man han brutalt mördade var en gammal barndomsbekant.

Vid sin sista sjömansresa hade Hansén med sig hem en äkta S:t Bernhardshund, en tik som lystrade till namnet "Snå". Så här skriver Adolfsson om hunden: "i sitt slag ett ädelt djur och god vakthund, vars uppgift syntes vara att skydda Hansens förhyrda hus samt var däri förvarades."

På sidorna 64-65 skriver Adolfsson så här: "Då ladugården, under det Hansen kvarhölls på detektiva polisstationen, undersöktes av detektiverna, skedde detta med stor risk, enär den förut nämnda tiken Snå jämte en annan stor S:t Bernhardshund höllos instängda i ett s. k. vagnslider med en åt ladugården vettande dörrglugg, som istället för dörr, var försedd med glest påspikade träribbor. Båda hundarna voro så ilskna att de uppträdde som fullkomliga lejon, de beto i träribborna så att stickorna yrde omkring dem, vid detektivernas inträde i ladugården. Och det kunde när som helst befaras att hundarna skulle lyckas taga sig ut i själva ladugården. Detta inträffade lyckligtvis icke."

Hansén kom att försörja sig delvis på uppfödning av S:t Bernhardshundar. Han hade troligtvis dessa bitska hundar också som vakthundar så att ingen skulle komma in i bostaden och ladugården som låg i samma byggnad vid namn Klippan vid Danvikstull.

På sidan 127 i Brottets krönika finns ett foto på tunnan med offret dubbelvikt inuti denna med texten "Den sönderbråkade kroppen har vikts ihop i tunnan."

Någon som har läst om detta fall om den saknade söderbon som hittades död flytande i en tunna förut?

Denna tunna kom att spela stor betydelse eftersom det kunde bevisas att denna hade tillhört Hansén. Han hade använt denna att samla regnvatten i.
Aldrig hört talas om, men det låter spännande!
Kan du lägga upp några bilder?
Citera
2016-09-28, 18:47
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Amilonfallet finns med på Svenska Mordkartan.
Citera
2016-09-28, 18:48
Medlem
Ya jag skulle också gärna se bilder på St Bernhardshundarna som tuggar plankor så sågspånet ryker! Vore bus-kul om det finns nåra. Ock va hände med hundarna till slut? Tog någon hand om dem eller blev de till billig korv?
Citera
2016-09-28, 20:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Amilon och Hansén.

Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Amilonfallet finns med på Svenska Mordkartan.

Där finns bl. a. detta inlägg från den 20 augusti 2013:

"Hej! Herman Amilon var bara 26 år född 1875. Han var gift med min mormors syster Alda Lovisa Johanna född 1877. Hon hade ett barn med sig i äktenskapet med Amilon, en pojke född 1896 som hette Frans August som dog redan i december 1901.
Min mormor och hennes föräldrar och syskon levde bland de fattiga på många adresser i Katarina. Det som förvånar mig är att Amilon som hade det bra ställt fattade tycke för Alda Lovisa och tom adopterade pojken."

Hansén var född troligtvis 1870 och Amilon 1875. De två hade varit barndomskamrater. På ett ställe står det att de var skolkamrater. Kan detta stämma? Fem år är ganska mycket när man är barn och tonåring. Hur som helst var de gamla bekanta och Amilon kunde aldrig tänka sig att hans bekant hade ont i sinnet när han bjöd honom hem till sig till Klippan.

Vad som förvånar mig är att HD undanröjde dödsdomen från hovrätten den 24 april 1903 till livstids straffarbete. Detta mord var lika grymt som mordet på Viktoria Hellsten sju är senare.

Under de fyra år Hansén hann att avtjäna av sitt livstidsstraff så ansåg fängelsepersonalen honom som en "slug och smidig figur som pratade mycket nonsens." Vad han kom att avlida av vet vi inte men kan ha varit TBC som så många andra.

Det var inte tal om att GM skulle bli sinnesundersökt. Begreppet "sinnesundersökning" existerade knappt för 115 år sedan. Vad resultatet av en sådan hade blivit går inte ens att uttala sig om.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-09-28 kl. 20:40.
Citera
2016-09-29, 08:51
Medlem
På SVTPlay finns ett inslag på 6 min om Amilonfallet. "Glömda brott" avsnitt 2. Komplett med professor i psykiatri och lite historisk tillbakablick
Citera
2016-09-29, 11:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad hände med de båda bestarna?

Citat:
Ursprungligen postat av HaroldPyott
Ya jag skulle också gärna se bilder på St Bernhardshundarna som tuggar plankor så sågspånet ryker! Vore bus-kul om det finns nåra. Ock va hände med hundarna till slut? Tog någon hand om dem eller blev de till billig korv?

Det skulle verkligen ha varit bus-kul att få se foton på dessa båda St Bernhardshundar tuggande på plankorna så att stickorna flög. Tyvärr har i a f inte jag sett några sådana och jag tror inte att det togs några foton på dessa båda bestar. 1901 togs det inte så mycket foton.

Omnämns inte någonstans vad som hände tiken "Snå" och hennes "kompis". Eftersom de verkar ha varit folkilskna kan jag tänka mig att när Hansén hade "flyttat" fick de avlivas. Om nu inte änkan Jansson, som Hansén var sammanboende med, tog hand om dem. Ev. kan de också ha blivit omhändertagna av Hanséns bror.

De foton som finns, förutom det på tunnan, är det ett foto på Klippan på sidan 124. Ovanför detta står det "Den misstänktes bostad i lägenheten Klippan vid Danvikstull, en lada på en hög bergknalle."

På sidan 125 finns ett foto på Hansén med följande text: Fredrik Gustaf Em. Hansén i spegelbild."
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-09-29 kl. 11:43.
Citera
2016-09-30, 22:44
Medlem
Skaraborg2s avatar
Klippan - dåvarande namnet på Danviksklippan.

Citat:
Ursprungligen postat av Utlandssvensk-CPH
På SVTPlay finns ett inslag på 6 min om Amilonfallet. "Glömda brott" avsnitt 2. Komplett med professor i psykiatri och lite historisk tillbakablick

Tack för din upplysning och har nu tittat på programmet.

Glömda brott avsnitt 2

Precis som jag misstänkte avled Hansén i TBC. Han var född 1871. Programmet är 6 min långt och väl värt att se.

Mordet på Danviksklippan 1901
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-09-30 kl. 22:57.
Citera
2021-06-29, 17:21
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ny artikel sommaren 2021.

Mord som skakade Sverige sommaren 2021 tar upp ett antal fall från tiden 1901 - 1960.

Fallet från 1901 har här fått titeln Rånmordet 1901 med underrubriken "Fredrik mördade sin barndomsvän" och återfinns på sidorna 4 - 9 med en hel del intressanta foton. Bl. a. ett foto på Danvikstull och Danviksklippan, dåvarande enbart Klippan, vid tiden då Hansen bebodde den ombyggda ladugården där. Däruppe på Klippan var det en underbar vy över skärgården.

Citat i slutet av artikeln på sidan 9:

"Efter fyra år på Långholmens fängelse dog han plötsligt. Vakterna berättade om en man som var något av en mytoman och som hade väldigt lätt för att brusa upp. Och aldrig, aldrig någonsin erkände han mordet."
Citera
2023-07-01, 11:36
Medlem
Mordet tas upp i podden Över min döda kropp.
Citera
2023-07-01, 16:19
Medlem
Skaraborg2s avatar
Fallet fortfarande intressant.

Citat:
Ursprungligen postat av Lattemorsa
Mordet tas upp i podden Över min döda kropp.

Tack för den här uppgiften.

Fallet fortfarande av intresse efter 122 år.
Citera
2023-07-01, 18:57
Medlem
Monsens avatar
Her med foto:

https://dms-cf-06.dimu.org/file/032y...name=22543.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem