Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-26, 21:49
  #1
Medlem
God dag.

I går var jag i väg och köpte en bil. Situationen gick smidigt, affären genomfördes utan bekymmer och båda parter kom överens utan några problem. Men sedan uppstod ett problem som först och främst inte ställde till det, fast därefter visade sig krångla till det en aning - det är orsaken till att jag nu frågar här.

När ägarbytet skulle genomföras visade det sig att Transportstyrelsens applikation var nedstängd för underhåll och vi bestämde oss för att göra ägarbytet via registreringsbeviset. Så långt, ingen fara. Däremot uppstod ett dilemma när jag skulle teckna en försäkring. Eftersom Transportstyrelsens applikation som sagt var nedstängd för underhåll, visade det sig också att mitt försäkringsbolags hemsideregistrering för nya försäkringar likaså den var ur funktion; nya försäkringar skulle inte kunna tecknas förrän under morgondagen (i dag alltså) i och med denna driftstörning, till råga på allt hade därtill deras helgkundtjänst stängt ned för dagen.

Hur som helst kom vi fram till att jag skulle teckna försäkring i dag, det har jag gjort och var bland det första jag gjorde i morse. Papperna för bilen skickades i väg från säljaren i går kväll, men sedan slog det mig att vi skrev gårdagens datum på datum för ägarbytet, sålunda finns det ett gap mellan handskakningen och klockslaget för när jag tecknade min försäkring i morse.

Bilen kördes endast hem efter affären av mig (en kort sträcka dessutom) och var sedan stående under hela kvällen och natten. I eftermiddags ringde jag dessutom till mitt försäkringsbolag och kontrollerade att min i dag tecknade försäkring kommit in i deras system - det hade den. Därtill sade kundtjänst i samtalet att ett dygn inte ska spela någon roll, att jag gjorde helt rätt sett till omständigheterna och att någon avgift från Trafikförsäkringsföreningen inte kommer att dyka upp.

Men ändå är jag vresig och tankspridd. Eftersom ingenting hände på vägen hem och allting gick smidigt till - kan jag likväl stöta på bekymmer? Ja, i och med att bilen faktiskt kördes utan någon, av mig, tecknad försäkring under gårdagskvällen? För det är som bekant en kriminell handling att köra oförsäkrat, och försäkringen upphör väl i samma stund som vi skakade hand och han gav mig nycklarna? Eller fungerar inte försäkringsupphörandet på sådant vis?

Hjälp mig att lyfta bort min, förhoppningsvis, obefogade klump i magen.

Med vänliga hälsningar,

En som önskar att göra rätt för sig
Citera
2016-09-26, 22:06
  #2
Medlem
BNCs avatar
Absolut inget kriminellt att köra oförsäkrat. Det är därför TFF finns (ie. det går inte att köra oförsäkrat).

Men nej, det är inga problem. Säljarens försäkring kommer att gälla till och med dagen för ägarbytet, din försäkring från och med idag. Hade någonting hänt på hemvägen hade det eventuellt kunnat bli en lite svårare fråga (någon här vet säkert exakt vad som gällt då), men i och med att allt gick bra behöver du inte oroa dig.

Edit: Verkar som att jag har lite fel. Du ska visst försäkra från och med dagen för ägarbytet.
Nåväl, det allra värsta som kan hända är att du får en faktura ifrån TFF på typ en hundring, men det har jag väldigt svårt för att tro. Om du är orolig kan du ju höra av dig till dem.
__________________
Senast redigerad av BNC 2016-09-26 kl. 22:11.
Citera
2016-09-26, 22:15
  #3
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BNC
Absolut inget kriminellt att köra oförsäkrat. Det är därför TFF finns (ie. det går inte att köra oförsäkrat).

Men nej, det är inga problem. Säljarens försäkring kommer att gälla till och med dagen för ägarbytet, din försäkring från och med idag. Hade någonting hänt på hemvägen hade det eventuellt kunnat bli en lite svårare fråga (någon här vet säkert exakt vad som gällt då), men i och med att allt gick bra behöver du inte oroa dig.

Edit: Verkar som att jag har lite fel. Du ska visst försäkra från och med dagen för ägarbytet.
Nåväl, det allra värsta som kan hända är att du får en faktura ifrån TFF på typ en hundring, men det har jag väldigt svårt för att tro. Om du är orolig kan du ju höra av dig till dem.

Försäkringsbolagen kan även bakdatera en försäkring om det bara är ett litet glapp. Så detta lär inte leda till någonting.
Citera
2016-09-26, 22:59
  #4
Medlem
det du ska göra är att meddela ditt försäkringsbolag att deras system inte fungerade och att du därför inte kunde teckna tidigare,

det kommer GARANTERAT en avgift från TFF om du inte får datumet bakflyttat
Citera
2016-09-26, 23:15
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skadad85
det du ska göra är att meddela ditt försäkringsbolag att deras system inte fungerade och att du därför inte kunde teckna tidigare,

det kommer GARANTERAT en avgift från TFF om du inte får datumet bakflyttat

Så skulle det kunna vara, men en dag renderar inte i någon avgift från TFF. Däremot är det givetvis inte bra om något händer den dag som försäkringen inte finns, men den dagen är ju redan passerad.
Citera
2016-10-02, 02:43
  #6
Medlem
Tack så jättemycket för era svar!

Problemet övergick till att inte längre vara ett problem. Ägarbytet i sig uppvisade ett par olika bekymmer, något som sedermera föranledde till att själva datumet för det faktiska ägarbytet (som registrerades och numera syns som uppgifter i Transportstyrelsens databas) inte tog plats förrän ett par dagar efter affären. Sålunda hade jag en tecknad försäkring dagar innan några konkreta uppgifter kom att bli gällande. Därav är frågan som berör Trafikförsäkringsföreningen i mitt fall en icke-fråga.

Med vänliga hälsningar,
En numera nöjd bilägare
Citera
2017-03-24, 22:32
  #7
Medlem
paperboy85s avatar
Det känns onödigt att skapa en ny tråd, så jag frågar här:

Behöver både säljare och köpare Transportstyrelsens app Mina fordon för att ett ägarbyte ska kunna ske, för det räcker väl inte att säljaren (som har appen) får köparens personnummer?
Citera
2017-03-25, 09:43
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paperboy85
Det känns onödigt att skapa en ny tråd, så jag frågar här:

Behöver både säljare och köpare Transportstyrelsens app Mina fordon för att ett ägarbyte ska kunna ske, för det räcker väl inte att säljaren (som har appen) får köparens personnummer?

Ägaren till bilen behöver ha registreringsbeviset samt körkort. Finns en qr-kod som skall scannas in till transportstyrelsens app och sen du som köpare behöver ha dit körkort med dig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback