• 1
  • 2
2016-09-26, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jo man kan visst leva på direktavkastningen. Varför skulle man inte kunna göra det?

I sämre tider brukar utdelningarna sjunka men aktiekurserna tenderar att rasa för mycket i förhållande till vad som faktiskt delas ut.

Stabila bolag har alltid utdelning oavsett ekonomiskt läge och en smart aktieägare säljer inte sitt innehav bara för att aktiekursen börjar svaja.

Ditt resonemang håller inte..

Oftast finns det ju ett samband mellan sjunkande kurser och lönsamhet/framtidssyn. Nu när oljepriset rasade så minskade eller hotade att minska väldigt många oljerelaterade bolag sin utdelning.

Visst din utdelning är inte beroende av kortsiktiga svängningar men vid sämre tider måste även de större bolagen spara kapital.
Citera
2016-09-26, 21:20
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grenar
Ditt resonemang håller inte..

Oftast finns det ju ett samband mellan sjunkande kurser och lönsamhet/framtidssyn. Nu när oljepriset rasade så minskade eller hotade att minska väldigt många oljerelaterade bolag sin utdelning.

Visst din utdelning är inte beroende av kortsiktiga svängningar men vid sämre tider måste även de större bolagen spara kapital.

Ja utdelningen kan givetvis gå ner men det betyder fortfarande inte att man inte kan leva på utdelningen.

Stabila bolag delar ut ändå i ur och skur.

Varför skulle exempelvis SCA sluta sälja blöjor bara för att det är finanskris?

Å andra sidan kommer man in billigare i bolagen vid lägre aktiekurser.

Du kan inte jämföra oljebolag med exempelvis bolag som SCA och H&M etc
Citera
2016-09-27, 03:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Du kan inte jämföra oljebolag med exempelvis bolag som SCA och H&M etc
Det är ju omlopp på personal året runt i de flesta bolag. VD:s kommer och går. Att tro att allting ska gå på räls i 40 år plus. Som många verkar tro. Det är lite blåögt tycker jag.

Titta bara på Ericsson. Den var super het i början av
2000-talet och slutet av 90-talet. Bara kolla här.

https://finance.yahoo.com/quote/ERIC?p=ERIC

Den låg kring 120 dollar ett tag. Nu ligger den just under 7. Vad hade hänt om du gick in då, säg kring 35 dollar. Endast för att ha den som en "stabilavkastare".

Du hade haft en lite mindre slant i dag på hela ditt innehav på den aktien. Förhoppningsvis hade du fler än 10 i portföljen.

Detta är bara ett exempel. Ingen personlig diss. Bara så du vet.
Citera
2016-09-27, 06:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxjohan1983
Det är ju omlopp på personal året runt i de flesta bolag. VD:s kommer och går. Att tro att allting ska gå på räls i 40 år plus. Som många verkar tro. Det är lite blåögt tycker jag.

Den låg kring 120 dollar ett tag. Nu ligger den just under 7. Vad hade hänt om du gick in då, säg kring 35 dollar. Endast för att ha den som en "stabilavkastare".

Du hade haft en lite mindre slant i dag på hela ditt innehav på den aktien. Förhoppningsvis hade du fler än 10 i portföljen.

Dom delar fortfarande ut: Dividend & Yield 0.46 (6.59%) , nästan 7% vilket är otroligt bra.

När man går efter utdelningar så spelar inte kursen/värdet på ens portfölj nån större roll , sålänge du får dina x antal kronor om året du behöver så är det bra.

Det är därför det är så viktigt att inte lägga alla ägg i samma korg utan satsa på 10-15 bolag i olika sektorer så kommer ens portfölj drabbas rätt lite av nästa ekonomiska härdsmälta.
Citera
2016-09-27, 07:06
Medlem
sucuks avatar
Citat:

Jag har lite aktier i Swedbank som jag köpte när det krisade tidigt 2009 vill jag minnas att det var, inköpta för 27 kronor. Nu är bara utdelningen på de aktierna 10.5 om året Värdet har stigit över 600% sedan kraschen.

Att dra extrema exempel kan man alltså göra åt båda håll, generellt är aktier alltid en bra affär långsiktigt jämfört med banksparande.
Citera
2016-09-27, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoopaCoopa
Det är därför det är så viktigt att inte lägga alla ägg i samma korg utan satsa på 10-15 bolag i olika sektorer så kommer ens portfölj drabbas rätt lite av nästa ekonomiska härdsmälta.
Jo. Det var ju det jag menade. Att man ska ha typ 10-15 aktier. I alla fall som småsparare. Aktiekungen Laszlo har ju bara ett innehav vad jag vet. Castellum. Känns som det är ganska stensäkert att rygga där. Han borde veta vad han gör. God för cirka en miljard.

Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Att dra extrema exempel kan man alltså göra åt båda håll, generellt är aktier alltid en bra affär långsiktigt jämfört med banksparande.
Jo. Jag håller väl med. Men vad jag menade var att, om man går in i en aktie som sedan faller 80% på sikt. Då kan det bli ett nästintill nollsummespel med utdelningarna. Just därför jag tycker man ska fokusera minst lika mycket, om inte mer på tillväxtpotential i aktieutdelare.

Egentligen är det på tillväxten folk blir rika. Som du då typ. 600% där. Och vad har du fått i utdelning. 5% per år sedan 2009? Om så är fallet då blir det 35-40% där skulle jag gissa.

Man får bäst betalt på tillväxt. Det är ju många aktier som inte har någon utdelning med. Då får man leva på tillväxten.
Senast redigerad av Maxjohan1983 2016-09-27 kl. 08:04.
Citera
2016-09-27, 08:09
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Jo. Det var ju det jag menade. Att man ska ha typ 10-15 aktier. I alla fall som småsparare. Aktiekungen Laszlo har ju bara ett innehav vad jag vet. Castellum. Känns som det är ganska stensäkert att rygga där. Han borde veta vad han gör. God för cirka en miljard.

Jo. Jag håller väl med. Men vad jag menade var att, om man går in i en aktie som sedan faller 80% på sikt. Då kan det bli ett nästintill nollsummespel med utdelningarna. Just därför jag tycker man ska fokusera minst lika mycket, om inte mer på tillväxtpotential i aktieutdelare.

Egentligen är det på tillväxten folk blir rika. Som du då typ. 600% där. Och vad har du fått i utdelning. 5% per år sedan 2009? Om så är fallet då blir det 35-40% där skulle jag gissa.

Man får bäst betalt på tillväxt. Det är ju många aktier som inte har någon utdelning med. Då får man leva på tillväxten.

Det absolut viktigaste är riskspridning, aldrig alla ägg i en korg. Satsar man sedan på historiskt stabila bolag med god utdelningshistorik så funkar det bra i minst 9 fall av 10, alltså har man då råd att ta fullständig förlust i de tionde bolaget..

Det är bara att ta utdelningen genom inköpskostnad - 38.8% i utdelning bara i år

Kommer inte sälja de aktierna någonsin förmodligen, de kommer nog gå i arv.
Citera
2016-09-27, 08:18
Medlem
Citat:
Det är bara att ta utdelningen genom inköpskostnad - 38.8% i utdelning bara i år
Jo. Det blir ju mycket när aktien har gått upp så kraftigt sedan dess. Grattis får jag väl säga. Det var ett bra klipp.
Citera
2016-09-27, 08:22
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Jo. Det blir ju mycket när aktien har gått upp så kraftigt sedan dess. Grattis får jag väl säga. Det var ett bra klipp.

Fast jag var inte lika nöjd när aktierna fortsatte ner, de var nere under 20 spänn innan det vände vill jag minnas...
Citera
2016-09-27, 08:30
Medlem
Citat:
Fast jag var inte lika nöjd när aktierna fortsatte ner, de var nere under 20 spänn innan det vände vill jag minnas...
Ja. Det har du rätt i. Kollade på Avanza. 15.22 kr var de nere i som lägst, enligt deras graf.
Citera
2016-09-27, 08:36
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ja. Det har du rätt i. Kollade på Avanza. 15.22 kr var de nere i som lägst, enligt deras graf.

Shit, var det så lågt - chanstagning var det i vart fall, med en liten post. Så här i backspegeln skulle man gått all in. Staten hade aldrig tillåtit swedbank att kursa. Tyvärr hade jag inte kapitalförsäkring på den tiden så aktierna står och glänser i en vanlig depå. Även om jag skulle köra med schablonmetoden så skulle skatten ändå bli alldeles för saftig för att det skall vara värt att realisera vinsten.
Citera
2016-09-27, 08:56
Medlem
Citat:
Shit, var det så lågt - chanstagning var det i vart fall, med en liten post. Så här i backspegeln skulle man gått all in. Staten hade aldrig tillåtit swedbank att kursa.
Jo. Så där tänker jag med ibland. "Om man bara hade"

I övrigt, tycker jag ISK är helt rätt. Hela Sverige mår bra av att folk kan tjäna pengar till relativt låg beskattning på aktieinvesteringar.
Senast redigerad av Maxjohan1983 2016-09-27 kl. 09:03.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in