Citat:
Ursprungligen postat av
CoopaCoopa
Det är därför det är så viktigt att inte lägga alla ägg i samma korg utan satsa på 10-15 bolag i olika sektorer så kommer ens portfölj drabbas rätt lite av nästa ekonomiska härdsmälta.
Jo. Det var ju det jag menade. Att man ska ha typ 10-15 aktier. I alla fall som småsparare. Aktiekungen Laszlo har ju bara ett innehav vad jag vet. Castellum. Känns som det är ganska stensäkert att rygga där. Han borde veta vad han gör. God för cirka en miljard.
Citat:
Ursprungligen postat av
sucuk
Att dra extrema exempel kan man alltså göra åt båda håll, generellt är aktier alltid en bra affär långsiktigt jämfört med banksparande.
Jo. Jag håller väl med. Men vad jag menade var att, om man går in i en aktie som sedan faller 80% på sikt. Då kan det bli ett nästintill nollsummespel med utdelningarna. Just därför jag tycker man ska fokusera minst lika mycket, om inte mer på tillväxtpotential i aktieutdelare.
Egentligen är det på tillväxten folk blir rika. Som du då typ. 600% där. Och vad har du fått i utdelning. 5% per år sedan 2009? Om så är fallet då blir det 35-40% där skulle jag gissa.
Man får bäst betalt på tillväxt. Det är ju många aktier som inte har någon utdelning med. Då får man leva på tillväxten.