Citat:
Ursprungligen postat av
B.Dowie
Dock inte korrekt enligt "reglerna". Håller med om att det är tydligast.
Vi talar om en boktitel och vad för "regel" hänvisar du till. Jag resonerar som så att det tydligaste är det mest intressanta eftersom titeln ska locka till intresse. Om jag nu har rätt i mitt resonemang (som du verkar hålla med om) så har väl jag rätt enligt "reglerna"?
Citat:
Ursprungligen postat av
ImpAuster
Finns det inte en oskriven regel om att fr.o.m typ tjugo och neråt ska skrivas ut med bokstäver och inte med siffror? Osäker på vilken siffra det är, men vet att en svensklärare alltid påpekade det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.moneybags
Jag tror att siffran är 13
Te.x
Bussen går om elva minuter
Bussen går om 16 minuter.
Man brukar säga någonstans mellan 12-14. Efter det så blir det snyggt om man övergår till siffror. Det är dock viktigare att man är konsekvent. Det blir lite konstigt om man skriver:
På fyrtio-talet gick man i långkjol, men redan under 50-talet så blev den kortare.
Det anses vara okej att växla i en text om man håller sig till den där "regeln" som det talas om här. Men även där kan det i vissa fall bli bättre och snyggare om man är konsekvent och håller sig till antingen siffror eller bokstäver. Exempelvis när olika siffror upprepas ofta i en text.
Min slutsats i förhållande till topic. Det ska vara en boktitel. Den ska vara lättläst och locka till läsning. Den som läser boktiteln ska erbjudas att läsa den med så lite energiförbrukning som möjligt. Därför så anser jag att "
2-veckorsmetoden" är det bästa valet här. Av flera orsaker.
- Det går snabbast att läsa
- Siffra är lättare att associera med en tidsperiod än vad bokstäver är.
- Ensam siffra eller tre bokstäver? En signalerar lättare till kortare tidsperiod än tre enheter.
- Designmässigt så kan titeln bli snyggare.
- Vi snackar boktitel och de regler som tas upp är inte relevanta i fallet.*
*En typisk särskrivning är dock allvarligt att ha i titeln. En bok om exempelvis
kassaapparater måste ha bindestreck även om den delas upp på två rader och det inte är snyggt med bindestreck i boktiteln. EX:
KASSA
APPARATER -
går inte även om man anser det vara snyggare än:
KASSA-
APPARATER